
W ramach Maat Festivalu „Peryferia ciała” towarzyszącego Konfrontacjom Teatralnym w Lublinie, zostaną dziś pokazane dwa taneczne spektakle – o godz. 16.00 duet Anny Steller i Magdaleny Jędry, znanych z Good Girl Killer. To performans, przygotowany w przestrzeni galeryjnej (tzw. white cube). Punktem wyjścia jest tu temat strachu, a przestrzeń i przedmioty-obiekty służą nie tylko jako tło, ale i dopełnienie działań performerskich. Z kolei związana niegdyś z Teatrem Maat Projekt Justyna Jasłowska o godz. 22.00 zaprezentuje swoje drugie – po Sztuce pływania– autorskie solo November, przygotowane w ramach programu „Rezydencja/Premiera” w Gdańsku (współpraca art. Wojciech Mochniej). Za inspirację sluży tu Pani Dalloway Virginii Woolf i problematyka upływającego czasu.
O spektaklach:
Have a nice hell
Punktem wyjścia do pracy nad projektem był temat strachu – w jakich sytuacjach go odczuwamy, co budzi nasze lęki i jak wielkie one potrafią być. Have a nice hell zostało nazwane przez twórców performansem ehxibistycznym. Stanowi połączenie performansu duetu Good Girl Killer w interakcji z obiektami wykonanymi przez Patrycję Orzechowską. Został przygotowany do wystawiania w przestrzeniach galeryjnych, gdzie zamiast sceny mamy „white cube”, a zamiast scenografii „obiekty sztuki”. Przestrzeń służy jako tło i wypełnienie dla działań performerskich, a zaaranżowane obiekty są pomyślane jako hipotetyczna wystawa różnych artystów.
choreografia: Anna Steller, Magdalena Jędra
obiekty: Patrycja Orzechowska
muzyka: collage
November
Trzeba spłacać dług z tego tajemnego depozytu cudownych chwil Virginia Woolf
Zależność między czasem a poczuciem szczęścia. Co sprawia, że pewnego dnia, niespodziewanie spotykamy miłość? Czy to nagroda, a może efekt celowo lub nieświadomie podjętej drogi? W jednej chwili również tracimy ją i zgadzamy się na tę utratę, nieświadomi, że może już nigdy nas nie spotkać. Czy istnieje moment, od którego zaczyna się druga część naszej historii? Czy istnieje decydującą, jedyna chwila wyboru, a nie dostrzegając jej tracimy możliwość powrotu? Czy istnieje druga szansa?
Czas jako coś nieubłaganego, jako imperatyw niszczący piękne chwile. Powoduje, że stajemy się coraz bardziej nudni, skłonni do kompromisów, pozbawia nas znamion młodości. Czas jako przeszłość – tętniące życie, spełnienie marzeń, pragnień szaleństw. Czas jako „zabójca” tego wszystkiego. Czas jako przyszłość- lęk przed starością mentalną, że szanse na to, co można było zrobić w życiu minęły i nie pojawią się ponownie. Stąd refleksje, pytania o to, czy dokonane wybory były słuszne. Jednoczesna ucieczka od prawdziwej, szalenie nieznośnej odpowiedzi. Poruszane w spektaklu tematy są uniwersalne.
Wykonywane na żywo utwory stanowią tło dźwiękowe i swoistą linię narracyjną spektaklu. Raper-performer z własnej perspektywy, przez pryzmat swojej wrażliwości, światopoglądu i wyobraźni, czyni komentarz, refleksję wobec stawianych pytań.
Ekspresja i wyraz taneczny bliższe są stanowi pustki, ciszy „ po”, niż żywym emocjom towarzyszącym uświadomieniu sytuacji granicznej.
Reżyseria, choreografia, taniec : Justyna Jasłowska
Koncepcja przestrzeni, światła: Justyna Jasłowska
Konsultacja artystyczna : Wojciech Mochniej
Utwory na żywo, teksty : Tomasz Dymek (Dolar)
Współpraca audio/światła : Maciek Połynko
Muzyka : Mogwai, Jneiro Jarel
Grafika : Marta Zgierska, Maciej Rukasz (Agencja Blow Up)
Produkcja : Gdański Klub Żak, Międzynarodowy Festiwal Konfrontacje Teatralne i Maat Festival
Premiera: 16 października 2011, Klub Żak, Gdańsk i 19 pażdziernika Lublin