
Yuka Ebihara (Mina) i Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula) w balecie „Dracula” w chor. Krzysztofa Pastora, fot. Ewa Krasucka (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
Od 20 lutego (godz. 19.00) przez kolejne dwa miesiące na kanale vod.teatrwielki.pl będzie można obejrzeć balet Dracula z muzyką Wojciecha Kilara i choreografią Krzysztofa Pastora. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. Przedstawienie stało się sensacją baletową roku 2018.
Postać wampira, bladego arystokraty w czarnej pelerynie, obdarzonego demoniczną seksualnością, pojawiła się po raz pierwszy w opowiadaniu Wampir Johna Williama Polidoriego (1819), wielkiego wielbiciela lorda George’u Byrona, romantycznego artysty i podróżnika. Taki właśnie portret wzorowany na Byronie wszedł w XX wieku do popkultury za sprawą licznych filmowych adaptacji. Wampir z powieści Irlandczyka Brama Stokera, tytułowy hrabia Dracula, luźno tylko związany z historyczną postacią średniowiecznego hospodara wołoskiego Włada III Palownika, miał nieco inną powierzchowność i nosił długi biały wąs. Najbardziej przerażającą postać wampira, mężczyzny przypominającego nietoperza, o nagiej czaszce, z ostrymi zębami i krogulczymi palcami stworzył już w 1922 roku niemiecki reżyser Friedrich Murnau, twórca Nosferatu – symfonii grozy. Jego śladem ponad pół wieku później podążył Werner Herzog, reżyserując film Nosferatu wampir (1979).
Krzysztof Pastor z librecistą Pawłem Chynowskim powrócili do pierwowzoru pięknego arystokraty, znanego z oscarowej ekranizacji z 1992 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli i z muzyką Wojciecha Kilara. Bohaterem ich adaptacji jest smukły brunet z długimi włosami, prześladowany przez groźne fatum, które zdjąć z niego może tylko miłość.
Dracula w choreografii Pastora to wzruszający kostiumowy spektakl o miłości, której nie pokona nawet śmierć. Tytułowy hrabia idzie na wojnę i walczy na niej dzielnie. Gdy jego żona Elizabeta dostaje fałszywą wiadomość o jego śmierci, zabija się. Dumny biskup odmawia pochówku, a wtedy zrozpaczony Dracula zabija go, dostaje się w szpony zła i zamienia się starca. Po latach wyjeżdża do Londynu. Tam odbywa się wspaniała scena balu z muzyką z filmu Trędowata. Dracula spotyka tam dziewczynę o imieniu Mina, niepokojąco podobną do jego zmarłej ukochanej żony. Właśnie ona pomoże nieszczęśnikowi uwolnić się od zła, a on, by ją chronić, złoży ofiarę z własnego życia.
Spektakl nominowano do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii „Najlepsze przedstawienie baletowe” i trzykrotnie nagrodzono w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu oraz za kostiumy i aranżację muzyczną. Druga australijska premiera odbyła się w listopadzie 2021 roku w Queensland Ballet w Brisbane.
Spektakl dostępny będzie bezpłatnie na platformie vod.teatrwielki.pl od 20 lutego 2025 godz. 19.00 przez kolejne dwa miesiące.
Reżyseria wideo: Ewa Krasucka
Występują:
Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula)
Kristóf Szabó (Stary Dracula)
Patryk Walczak (Jonathan)
Yuka Ebihara (Mina-Elisabeta)
Mai Kageyama (Lucy)
Ana Kipshidze (Pani Westenra, matka Lucy)
Maksim Woitiul (Arthur)
Carlos Martín Pérez (Dr Seward)
Gregor Giselbrecht (Prof. Van Helsing)
Kilian Smith (Renfield)
Diogo de Oliveira (Fantom 1.)
Cezary Wąsik (Fantom 2.)
Emilia Stachurska (Wampirzyca 1.)
Palina Rusetskaya (Wampirzyca 2.)
Jaeeun Jung (Wampirzyca 3.)
Ryota Kitai (Wampir 1.)
Nikodem Bialik (Wampir 2.)
Adam Huczka (Wampir 3.)
Olga Yaroshenko (Matka z Transylwanii)
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Realizacja:
Krzysztof Pastor – choreografia i reżyseria
Patrick Fournillier – dyrygent
Jon Buswell – światła
Charles Cusick Smith i Phil R. Daniels – scenografia i kostiumy
Simonetta Lysy – asystentka choreografa
Cédric Ygnace – asystent choreografa
John-Paul Percox – adaptacja świateł
Trailer
Yuka Ebihara (Mina) i Vladimir Yaroshenko (Hrabia Dracula) w balecie „Dracula” w chor. Krzysztofa Pastora, fot. Ewa Krasucka (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
Carlos Martín Pérez (Dr Seward), Ana Kipshidze (Pani Westerna), Mai Kageyama (Lucy) i Maksim Woitiul (Arthur) w balecie „Dracula” w chor. Krzysztofa Pastora, fot. Ewa Krasucka (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
Yuka Ebihara (Mina) i Patryk Walczak (Jonathan) w balecie „Dracula” w chor. Krzysztofa Pastora, fot. Ewa Krasucka (Teatr Wielki – Opera Narodowa)