
Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Z przyjemnością informujemy, że Agata Siniarska i Mădălina Dan pokażą performans Matki ze stali (Mothers of Steel) podczas Impulse Theater Festival w Mülheim an der Ruhr, Düsseldorfie i Kolonii. Prezentacje odbędą się w czwartek, 14 czerwca 2018 (21.00), w piątek, 15 czerwca (20.00) i w sobotę, 16 czerwca (18.30) w Ringlokschuppen Ruhr w Mülheim an der Ruhr.
Projekt Matki ze stali jest praktyką płaczu w sytuacji performatywnej – badaniem fenomenologii łez, które porusza wiele tematów, takich jak pamięć, historia, śmierć, szczęście, kruchość, niewinność, siła czy też futurystyczne ontologie. Artystki pytają o mechanizmy społeczne i kulturowe związane z tym, co publiczne i prywatne, z zagadnieniem okazywania emocji. W ten sposób zestawiają doświadczenia osobiste z ikonicznymi scenami płaczu, wywodzącymi się z kontekstu wschodnioeuropejskiego, i jednocześnie badają, jakie emocje manifestują się w różnych sytuacjach i dlaczego decydujemy się (lub nie) wyrazić je publicznie.
pomysł i wykonanie: Mădălina Dan, Agata Siniarska;
dramaturgia: Mila Pavićević, Siegmar Zacharias;
dźwięk, wideo, grafika: Diego Agulló;
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk;
koprodukcja: Konfrontacje Teatralne (Lublin), Fabrik Potsdam, Alfred ve Dvoře (Praga)
czas trwania: 50 minut
Ponadto z radością informujemy, że sylwetka Agaty Siniarskiej pojawiła się w czerwcowym numerze magazynu „tanz” w rubryce newcomer. Arnd Wesemann pisze o związkach spektaklu Matki ze stali z doświadczeniem kobiet, żyjących w bloku wschodnim, które artystki nazywają swoimi matkami. Przedstawia sylwetkę Siniarskiej, podkreślając jak ważne dla jej sztuki jest pojęcie ruchu w swojej dwuznaczności – potrzebujemy powodu naszego ruchu, jak mówi perofrmerka. Już pierwszy kontakt z choreografią przekonał ją o potędze milczenia. Siniarska podsumowuje: „Ruchy społeczne są tak samo niewidoczne jak podnoszące się powietrze, towarzyszące ciepłu lub rozprzestrzenianiu się bakterii. Ruch jest czymś uwalnianym w środku, tak, jak lament, który najpierw wytwarzany jest przez pracę ciała – ruch danego lamentu.”.
Impulse Theatre Festival
Organizowany od 25 lat Impulse Theatre Festival jest wiodącą platformą dla teatrów niezależnych działających w krajach niemieckojęzycznych. Organizatorem festiwalu jest sekretariat ds. kultury Nadrenii-Północnej Westfalii. W ramach Impulse Theatre Festival prezentowane są prace krytyczne wobec klasycznego medium teatralnego, powstałe poza deskami konwencjonalnych teatrów miejskich. Liczne inicjatywy artystyczne, które zapisały się w niedawnej historii teatru w Niemczech – takie jak Rimini Protokoll, René Pollesch czy She She Pop – stały się rozpoznawalne na arenie krajowej i międzynarodowej dzięki Impulse Theatre Festival.
Dyrektorem artystycznym festiwalu w latach 2018-2020 jest kurator, dramaturg i badacz Haiko Pfost, pod którego kierunkiem festiwal stał się ważnym punktem na mapie spotkań teatrów niezależnych niemieckiego obszaru językowego, a także platformą promocji teatrów niezależnych wśród nowej publiczności. Trzy segmenty programowe – prezentacje, akademia oraz projekt miejski – organizowane są każdego roku na przemian przez jedną z trzech instytucji partnerskich – Ringlokschuppen Ruhr, FFT Düsseldorf oraz studiobühneköln.
Prezentacje
Prezentacje są szansą zapoznania się z wybitnymi produkcjami zrealizowanymi w poprzednim roku oraz artyst(k)ami debiutującymi w danym sezonie. Celem jest zaprezentowanie szerokiego spektrum form i estetyk typowych dla teatru niezależnego. Wyboru prac prezentowanych podczas festiwalu dokonuje pięcioosobowe Jury, które spotyka się dwa razy w roku w celu omówienia programu (w jego skład wchodzą członkowie zespołu artystycznego Impulse Theatre Festival, poszukiwacze/ki talentów teatralnych oraz przedstawiciel/ka publiczności).
Akademia
Impulse Academy to forum, którego celem są debaty dotyczące tożsamości teatru niezależnego. W ramach warsztatów, wykładów, paneli dyskusyjnych oraz innych formatów eksperymentalnych poruszane są kwestie związane z praktykami teatru niezależnego: co roku dotyczą one innych kwestii estetycznych i politycznych, jak również wybranych aspektów finansowych i produkcyjnych. Impulse Academy przeznaczona jest przede wszystkim dla profesjonalnych praktyków/czek teatru, studentów/ek, producentów/ek oraz badaczy/ek i szerokiej publiczności.
Projekt miejski
Projekt miejski mierzy się z kwestiami ważnymi dla naszych czasów, osadzając je w kontekście lokalnym – metodologiach wypracowanych przez teatry niezależne. Ta część festiwalu charakteryzuje się szczególną dostępnością oraz otwartością na szeroką publiczność, którą wprowadza w tajniki teatru niezależnego.
Więcej o Impulse Theater Festival: www.impulsefestival.de
W dniach 12-14 lipca 2018 roku Agata Siniarska zaprezentuje w Nowym Teatrze w Warszawie swój nowy projekt You Are Safe, który mierzy się z problematyką ruchu oraz poruszania we współczesnym świecie. Performans realizowany jest w ramach programu choreograficznego Nowego Teatru i Art Stations Foundation POSZERZANIE POLA, którego kuratorką jest Joanna Leśnierowska.