
Ramona Nagabczyńska "Silenzio", fot. Maurycy Stankiewicz
12, 13 i 14 lutego odbędą się na VOD Nowego Teatru premiery trzech spektakli – kolejno: Salvage Kasi Wolińskiej, Expirii Agnieszki Kryst i Silenzio! Ramony Nagabczyńskiej. Prace zrealizowano w ramach drugiej edycji programu choreograficznego Poszerzanie pola, realizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie i Art Stations Foundation w Poznaniu, którego kuratorką jest Joanna Leśnierowska.
Salvage
Kasia Wolińska
12 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA
Bilety: 10 zł
Salvage jest swoistą kolekcją elementów, asamblażem, kiltem utkanym z tańców, obrazów, historii, pieśni i rytuałów – złożonym z treści, które twórcy spektaklu chcieliby odzyskać dla przyszłości. Jest tu miejsce na Edgara Allana Poe, Prince’a, Ursulę Le Guin a także na wielość form tańca i cielesności, jak również na różnorodność języków, melodii i rytmów.
Salvage wypływa tak z pracy zbiorowej, jak i z indywidualnej historii jego twórców. Dla Kasi Wolińskiej jest on także próbą zmierzenia się z osobistą historią dorastania w kraju postkomunistycznym, pomiędzy treningami tańca a MTV, wojną z terrorem widzianą w telewizji a wojną aparatu państwa i społeczeństwa z kobietami i mniejszościami. Salvage opiera się na próbie konfrontacji z historią przemocy i jej rozsupłaniu w celu zaproponowania wizji alternatywnej rzeczywistości i wygenerowania przyszłości jako bezpiecznego miejsca, tworzonego na gruzach pozostałych po katastrofach spowodowanych przez tzw. Cywilizację
człowieka (mężczyzny).
Koncept: Kasia Wolińska
Choreografia i taniec: Hana Umeda, Kasia Wolińska
Rzeźba: Rafał Dominik
Muzyka: Oleg Dziewanowski, Marc Lohr, Kamil Tuszyński
Coaching wokalny: Jule Flierl, Olga Mysłowska
Dramaturgia: Agata Siniarska
Kostiumy: Agata Siniarska, Ewa Wolińska, Kasia Wolińska, nieprasuj
Charakteryzacja / perukarstwo: Julia Dudek
Tekst: Widad Nabi, Kasia Wolińska
Tłumaczenie: Karim- Yassin Goessinger
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Konsultacja i pomoc inżynieryjna: Agnieszka Wolińska, Dariusz Woliński
Produkcja: Filip Pawlak, Joanna Manecka
Asystentka Produkcji: Magda Garlińska
Partner: Goethe-Institut
Podziękowania za pomoc naukową ze strony Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.
Expiria
Agnieszka Kryst
13 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA
Bilety: 10 zł
Expiria to studium kobiecego ciała. Inspiracja do spektaklu została zaczerpnięta ze sztuk wizualnych oraz z tańca ekspresjonistycznego z pierwszej połowy XX wieku. Poruszające się ciało tworzy intymny krajobraz, ukazuje się jako niewyczerpane źródło energii, siły i pożądania. Jest w ciągłym ruchu, nieustannie przemienia się i transformuje. Tańcząc, ustanawia i kwestionuje granice pomiędzy swoją abstrakcyjnością a materialnością. Subtelnie uwydatnia swój potencjał fizyczny i emocjonalny. Bawi się formą i ciągle się jej wymyka, tym samym odzyskuje swoją autonomię i siłę sprawczą. Uwalnia się relacja, która łączy je z naturą. Ta energia bezustannie przepływa, otwierając kolejne przestrzenie cielesnej wolności.
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Agnieszka Kryst
Dramaturgia: Agata Siniarska
Kompozytorka: Justyna Stasiowska
Kompozycja przestrzeni i reżyseria świateł: Agata Skwarczyńska
Konsultacja artystyczna: Joanna Leśnierowska
Inspicjentka: Kamila Długosz
Spektakl koprodukowany przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
Silenzio!
Ramona Nagabczyńska
14 lutego, godz. 19.00 | PREMIERA
Bilety: 10 zł
Opera to oś spektaklu Ramony Nagabczyńskiej. Choreografka, aby opowiadać o kobiecych głosach, odwołuje się do opery – dziedziny sztuk performatywnych wystawianej w niemalże niezmienionej formie od wieków.
Głos kojarzony jest głównie ze sferą symboliczną; ze znaczeniami przypisywanymi dźwiękom. Zapominamy, że jest manifestacją skomplikowanych cielesnych predyspozycji. Te głosy, które wymykają się porządkowi symbolicznemu są przesuwane poza nawias: co nie oznacza, że nie istnieją – jedynie, że utraciliśmy zdolność ich słyszenia. Tradycyjne praktyki kobiecego śpiewu znalazły swój ujarzmiony przez kompozytorów operowych odpowiednik w postaci wirtuozerskich arii operowych. Tam pierwotna ekstaza głosu miesza się z wyrafinowaną propagandą krzywdzącego porządku.
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska
Dramaturgia: Agata Siniarska
Muzyka: Lubomir Grzelak
Opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska
Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
Współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka
Reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski
Krawiec: Emil Wysocki
Nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)
Partnerzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum w Ruchu