W poniedziałek 3 lutego o godzinie 19.00 w ramach Laboratorium Friv Move ZAMEK (CK Zamek w Poznaniu, ul. Św. Marcin 80/82, Hol Balkonowy), Marysia Zimpel zaprasza na premierę swojej pracy s c a t t e r, która powstała powstała we współpracy z artystką i performerką Zeiną Hanną oraz muzykiem eksperymentalnym Bryanem Eubanksem. Wstęp wolny.Kolejny pokaz 4 lutego o godz. 19.00.
s c a t t e r jest otwartą strukturą, to kolekcja wydarzeń. Tworzą ją dwa współistniejące w polifonii sola. Muzyka kreuje kolejną warstwę rozrzuconej kolekcji. Poprzez dźwięk i ruch badane są możliwości rozluźnienia granic przestrzeni i ciała. Znaczenia pojawiają się , aby za chwilę ulec rozproszeniu.
Od choreografki:
s c a t t e r jest kontynuacją poszukiwań ruchowych, które podejmowałam w swoich poprzednich pracach. W konstruowaniu ruchu istotne są dla mnie formalne parametry: kierunek, poziom, natężenie, objętość, rytm oraz parametry percepcyjne. Tym razem interesuje mnie ciągłość, i możliwość współistnienia w konstruowanej przestrzeni.
Pracy tej towarzyszą dwa pytania: o to, jak przekształca się w czasie sama intensywność i potencjalność bycia, i jak może być utrzymana pewna ciągłość obecności przy jednoczesnym nawigowaniu zmianami: kierunku, natężenia i postrzegania.
W s c a t t e r budowany materiał, oprócz wspólnej praktyki czerpie również z indywidualnego języka każdej z performerek. Znaczenie ma tu fakt, iż jest to spotkanie dwóch różnych performatywnych obecności, a właściwie trzech, gdzie obecność muzyka tworzy trio. Pozwala to obserwować możliwości współistnienia trzech cielesnych wydarzeń, które zachowują jednocześnie swoją niezależność. Muzyka tworzy siatkę, o którą ciało w pewnym sensie może się opierać.
Ruch jest dla mnie wydarzeniem, do którego należy także moment, który ruch wyprzedza.
idea: Marysia Zimpel
realizacja / udział: Zeina Hanna, Marysia Zimpel
muzyka: Bryan Eubanks Triple Portrait
wsparcie: Agata Siniarska, Mateusz Sadowski
podziękowania dla: Jagny Domażalskiej, Zofii Starikiewicz, Jadwigi Zimpel, Kuby Bąka, Niny Kurteli, Marty Romaszkan, Patryka Lichoty, Aleksandry Borys, Dawida Misiornego, Jakuba Czyszczonia oraz Aleksandra Baczyńskiego Jenkinsa.
Idea: Marysia Zimpel
O twórcach:
Marysia Zimpel: pracuje w przestrzeni tańca, performensu i choreografii, w swojej pracy koncentruje się głównie na poszukiwaniach ruchowych, badając granice fizyczności. Na jej pracę duży wpływ miały praktyki somatyczne oraz spotkanie z improwizacją choreograficzną Rosalid Crisp. Studiowała w HzT (Taniec, Choreografia, Kontekst) na UdK w Berlinie, oraz kulturoznawstwo na UAM w Poznaniu, gdzie obroniła pracę magisterską pt. Praktyka tańca – ruchoma przestrzeń tworzenia siebie. Stypendystka programu DanceWeb 2009. Od kilku lat obecna jest na europejskiej scenie tańca współczesnego, związana jest głównie z Poznaniem, Berlinem i Wiedniem. W ramach Solo Projektu 2012 w Starym Browarze w Poznaniu zrealizowała choreografię What do you really miss?. Swoje prace pokazywała na takich festiwalach jak ImageTanz w Wiedniu – w kooperacji powstała praca Working like a dog, na niezależnym festiwalu For the time being w Berlinie, Tanz Tage w Berlinie, na autorskim festiwalu wypowiedzi performatywnych Serendypia w Poznaniu.
Współpracowała z wiedeńską grupą performatywną God’s Entertainment z berlińską choreograf Iabelle Schad, z Kattrin Deufert i Thomasem Plischke, Rosalind Crisp oraz Aleksandrą Borys. Jest kuratorką festiwalu wypowiedzi performatywnych Serendypia, który w 2010 i 2011 roku odbył się w Pasażu Kultury, przy Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu. Współtworzy inicjowany przez Gaję Karolczak interdyscyplinarny projekt badawczy Phantomic Sensation, relizowany w ramach Visegrad Artist Residency2013. Podczas rezydencji PACT Zollverein 2013 rozpoczęła pracę nad projektem Scatter.
Ze(i)na Hanna urodziła się 30 września lub 30 listopada, ale na pewno w Bejrucie. Pomimo płodnej kariery w sztuce performensu oraz interdyscyplinarnej wiedzy zdobytej poprzez studia i tytuły magisterskie w dziedzinie Teatru i Choreografii, Zeinie nigdy nie udało się napisać dobrej biografii. Jej ostatnia praca Never live twice – a video installation performance, prezentowana była w Wiedniu, Dreźnie, Berlinie i Sofii. Współpracowała z Xavierem Le Roy przy projekcie Retrospective oraz z Sasa Asentic przy “Revolution won’t be performed”. Jej kolejny projekt – Backroom anatomy jest w fazie powstawania.
Bryan Eubanks (b. 1977, US) jest muzykiem, aktywnym głównie w tradycji eksperymentalnej i tworzonej na żywo muzyki elektronicznej. Wychowywał się na pustynnych regionach wschodniego stanu Waszyngton. W późnych latach ’90 pojawił się na muzycznej scenie w Portland, Oregon, wcześniej studiował fotografię. W Portland był częścią aktywnej artystycznie wspólnoty muzycznej. W 2001 roku wraz z Paul Jenkinsem i Josephem Fosterem otworzył wytwórnię płyt Rasbliutto, która działała do 2011 roku. Od 2005 do 2013 roku obecny był na nowojorskiej scenie muzycznej, pracował głównie z Andrew Lafkasem. Obecnie mieszka w Berlinie. Nie posiada żadnej formalnej edukacji muzycznej, konstruuje głównie własną edukację, choć w 2012 otrzymał tytuł magistra sztuk pięknych. Pracuje z saksofonem sopranowym, elektroniką własnego projektu, oraz muzyką komputerową. Improwizuje, komponuje oraz rozwija instalacje dźwiękowe, które badają akustyczną holografię.