W dniu 16 listopada w godzinach 11-16 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz online na platformie Zoom odbędzie się seminarium naukowe pt. „Noverre, jego epoka i współczesna recepcja”.
Seminarium naukowe pt. „Noverre, jego epoka i współczesna recepcja” zorganizowano w ramach projektu pilotażowego „Taniec dawny, taniec historyczny w XXI wieku” w celu stymulowania badań nad historią tańca i stworzenia platformy wymiany myśli dotyczącej tańca dawnego jako niszowego pola badawczego. Seminarium poświęcone jest aktualnym badaniom w dziedzinie historii tańca, skupiających się na omawianiu i krytyce źródeł z pogranicza wielu dyscyplin.
Podczas tego spotkania pochylimy się szczególnie nad tzw. rękopisem warszawskim Noverra jako najcenniejszym zabytkiem źródłowym do historii tańca w naszym kraju, a także nad tematem kultury tanecznej w Polsce XVIII stulecia i jej odtwórstwa w XXI wieku.
Projekt „Taniec dawny, taniec historyczny w XXI wieku” to pilotażowy program o tańcu historycznym prowadzony przez fundację Instytut Rozwoju Kultury.
Zapraszamy naukowców, praktyków i wszystkich zainteresowanych tą dziedziną do przyłączenia się, i wzięcia udziału w dyskusji oraz intelektualnym rozwoju dotyczącym historii tańca, badań źródłowych, kultury tanecznej minionych epok i ich rekonstrukcji w czasach obecnych.
Na seminarium obowiązują zapisy. Należy napisać na adres: kwartalnik.taniec@gmail.com tytułem „Rejestracja na seminarium 11.2024”
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wsparcie medialne Balet Cracovia Danza i magazyn TANIEC.
Program seminarium
„Noverre, jego epoka i współczesna recepcja”
16 listopada 2024 roku Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego
Sesja I
11.00-11.30
Dr Anna Reglińska-Jemioł
Zakład Historii Literatury Polskiej Instytutu Filologii Polskiej UG,
„Kultura taneczna epok dawnych w lustrze literatury, teatru szkolnego i myśli pedagogicznej (wybrane przykłady)”
11.30-12.00
dr hab. Irena Bieńkowska prof. UW
Instytut Muzykologii UW
„Tańce w inwentarzach muzykaliów podworskich Rzeczpospolitej XVIII wieku”
12.00-12.30
dr Joanna Sibilska
Dziekan Wydziału Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie
„Działalność artystyczna Charlesa Le Picqa – ucznia Jeana-Georgesa Noverre’a”
12.30-12.45
dr Marianna Jasionowska
Instytut Rozwoju Kultury
„Polskie środowisko odtwórców tańca dawnego – nota z badania diagnostycznego”
12.45-13.00 – dyskusja
13.00-13.30 – przerwa
Sesja II
13.30-14.00
dr hab. Marek Dębowski, prof. UJ
Katedra Teatru i Dramatu
Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
„Noverre i jego wpływy w Teatrze Narodowym za dyrekcji Wojciecha Bogusławskiego”
14.00-14.30
Dr Małgorzata Biłozór-Salwa
Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
„Warszawski rękopis Ballet de Noverre – wyjątkowa treść w niezwykłej formie”
14.30-15.00
dr hab. Tomasz Nowak prof. UW
Instytut Muzykologii UW
„Rękopis warszawski Jean Georges Noverre’a w dyskursie naukowym”
15.00-15.15 – dyskusja końcowa