
Fot. Regina Brocke.
W ramach tegorocznej XXIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT w Toruniu (od 2012 odbywającego się co dwa lata) zaplanowano także pokazy dwóch spektakli ruchowo-tanecznych. We wtorek 24 maja o godz. 20.30 na scenie Teatru im. Wilama Horzycy (organizatora festiwalu, Plac Teatralny 1) wystąpi zespół Tg STAN (Stop Thinking About Names/ przestań myśleć o imionach) z Antwerpii ze spektaklem Wiśniowy sad. Będzie to szósta realizacja tej grupy powstała z inspiracji sztuką Czechowa.
Natomiast w sobotę 28 maja o godz. 18.00 na finał festiwalu (i dodatkowo 29 maja również o 18.00) w CKK Jordanki (al. Solidarności 1-3) odbędzie się prezentacja spektaklu Ojciec holendersko-belgijskiego zespołu Peeping Tom z Brukseli. To ciepła i opowiedziana z humorem historia ojca. Ojciec rozgrywa się w domu starców, gdzieś głęboko w piwnicy. Pojedyncze okno jest umieszczone zbyt wysoko, by można było przez nie spojrzeć na zewnątrz lub je otworzyć. Jest jak znak określający zanikającą granicę między życiem i śmiercią. To przestrzeń poza światem żywych, lecz jeszcze nie zmarłych. Jak pisała o spektaklu Isabelle von NeumannCosel, „Opowieść tak surrealistyczną, okrutną, wrażliwą i głęboką, jak ta, którą przywozi Peeping Tom, nie sposób ominąć w dziedzinie tańca współczesnego”.
O spektaklach:
STAN (Antwerpia/Belgia)
Antoni Czechow: Wiśniowy sad
Reżyseria: zespół STAN
Po Wujaszku Wani, Iwanowie, Trzech siostrach, Płatonowie i Oświadczynach, STAN wystawił sztukę Czechowa po raz szósty. „Kolejna sztuka, którą piszę z pewnością będzie śmieszna, bardzo śmieszna, przynajmniej w zamierzeniu”. Tak pisał o Wiśniowym sadzie Antoni Czechow do Olgi Knipper. Na pytanie: dlaczego Czechow? Zespół odpowiedział: „Anton Pawłowicz Czechow pozostawił niezatarte piętno na historii teatru, a jego proza, listy i sztuki teatralne są nadal uważane z jedne z najpiękniejszych w literaturze światowej. Jego zrozumienie najgłębszych uczuć człowieka nie ma sobie równych, a jego wgląd w ludzkie zachowania – fenomenalny. Należy do tej niewielkiej grupy autorów, którzy umożliwili nam wyruszenie w podróż w poszukiwaniu sensu człowieczeństwa i których przenikliwość pomaga nam zachować lub odzyskać zdrowie psychiczne, zarówno w sensie indywidualnym jak i zbiorowym.”
Zespół STAN prezentuje swoje przedstawienia w wielu krajach świata, m.in. we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Norwegii, Japonii, Brazylii i USA.
Czas: 2h 20 (bez przerwy)
i
Peeping Tom (Holandia/Belgia)
Ojciec
Reżyseria: Franck Chartier
Dramaturgia: Gabriela Carrizo
Ciepła i opowiedziana z humorem historia ojca. Ojciec rozgrywa się w domu starców, gdzieś głęboko w piwnicy. Pojedyncze okno jest umieszczone zbyt wysoko, by można było przez nie spojrzeć na zewnątrz lub je otworzyć. Jest jak znak określający zanikającą granicę między życiem i śmiercią. To przestrzeń poza światem żywych, lecz jeszcze nie zmarłych. U starych ludzi czas wydaje się zwalniać i dostosowywać do spowolnionego rytmu ich gestów; elokwentna mowa może być odbierana jako bełkot, a muzyka jako hałas; obrazy się rozmazują, a sam świat wydaje się mieć jakiś sens, o ile uosabia wspomnienie czy projekcję umysłu.
Z goryczą zaprawioną dowcipem, Ojciec zgłębia proces dezintegracji ludzkich zdolności umysłowych, ukazując moment, w którym wyobraźnia lub choroba starca, współczesnego Don Kichota, stale grozi zepchnięciem realiów życia codziennego domu starców w odmęty urojonego świata wyobraźni.
„Takiego spektaklu Toruń jeszcze nie widział. Mądry, dowcipny, poważny, ale z dużą dozą humoru. Aby mogło zobaczyć go jak najwięcej widzów, organizatorzy prezentujeądwa pokazy dzień po dniu”.
Czas: 1h 30 (bez przerwy)
Szczegółowe informacje o spektaklach, zespołach oraz fragmenty recenzji znajdują się w katalogu festiwalowym.
Katalog dostępny jest tu: http://teatr.torun.pl/folder-festiwalowy-pl-eng/