W programie odbywającego się co dwa lata Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog-Wrocław odbędą się prezentacje trzech spektakli taneczno-ruchowych. W ramach VIII edycji Festiwalu (17-24 października) zaplanowano kilka pokażów przedstawienia Lemiego Ponifasio z Nowej Zelandii W jej ustach kamienie. Dziesięć młodych maoryskich kobiet, inspirując się wierszami Romy Potiki ze zbioru W jej ustach kamienie (1992), odprawia hipnotyzujący, wokalno-taneczny rytuał oparty na tekstach moteatea – silnej maoryskiej tradycji kobiet poetek i kompozytorek. Przedstawienie Lemiego Ponifasia to traktat o kobiecości. W jej ustach kamienie to konfrontacja idei, krzyk wściekłości przeciwko aparatowi władzy, sprzeciw wobec wszelkim formą opresji, ale także krytyka feminizmu w jego formule znanej w świecie kultury zachodniej. Dramaturgię spektaklu budują kontrasty: czerni i bieli, światła i ciemności, hałasu i ciszy. Wszystkie pojawiające się w spektaklu pieśni, oratoria i nawoływania zostały napisane i skomponowane przez ich wykonawczynie.Pokazy w dniach 17-18 października o godz.20.00 i 19 października o godz.20.30 (ATM Duże Studio, ul. Dwa Światy 1).
Natomiast w dniach 20-21 października w Operze Wrocławskiej wystąpi Eduardo Guerrero z Hiszpanii ze spektaklem Po_wracanie. Odnosząc się do początków swojej kariery jako tancerza flamenco, artysta postanowił przygotować przedstawienie bez fabuły, opowiadane wyłącznie przez ruch i muzykę. Flamenco, taniec życia i śmierci, który mówi. o walce człowieka o niezależność, stało się dla tej opowieści doskonałym językiem.
W te same dni (20-21 października) o godz. 18.00 oraz 20.00 w Teatrze Ad Spectatores Losdedae Dance Company z Hiszpanii wystąpi ze spektaklem Popioły, albo daj mi powód żeby się nie rozpaść. Dwie postaci w ekstremalnych sytuacjach. Próbują się w nich odnaleźć i to zarówno będąc razem, jak i osobno. Słów pada tutaj niewiele. Najwięcej komunikuje się ciałem, dotykiem, własną fizycznością. W Popiołach dochodzi do dwóch spotkań: matki i syna oraz homoseksualnej pary. Przestrzeń gry jest mała, zredukowana do minimum, dzięki czemu taniec i słowa mogą zostać wyeksponowane i nabrać szczególnej wagi.
Szczegółowe informacje o spektaklach:
Lemi Ponifasio: W jej ustach kamienie
Losdedae Dance Company Popioły, albo daj mi powód żeby się nie rozpaść – reż. i chor. Chevi Muraday
Więcej o VIII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Dialog-Wrocław