
Trzy siostry. Fot. Marek Bielecki.
W czwartek 31 stycznia o godz. 19.00 w Teatrze na Woli w Warszawie odbędzie się pokaz solowego spektakluTysiąc kropel, tysiąc kwiatów w wykonaniu Atsushiego Takenouchiego, wybitnego japońskiego tancerza butoh. Muzykę na żywo tworzyć będzie Hiroko Komiya.
Inspiracją do powstania przedstawienia było ubiegłoroczne trzęsienie ziemi w Japonii, wskutek którego ucierpiało i nadal cierpi wiele osób. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich emocji – smutku, strachu, radości – na minimalistyczny a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język tańca butoh dana jest tylko mistrzom. Atsushi Takenouchi – uczeń japońskich twórców butoh – jest jednym z nich. Szczupłe ciało artysty staje się narzędziem przekazu: emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze muzyka, dopełniają wrażenie pełnego uczestnictwa w żywym obrazie. W odwiecznym tańcu życia i śmierci, każdy, najmniejszy nawet gest tancerza ma wielką siłę oddziaływania a bezruch lub chwila zawieszenia wywołują niezwykły stan napięcia i oczekiwania. Atsushi Takenouchi odwiedza Polskę od paru lat, prowadząc warsztaty butoh; tym razem zaprezentuje też pełnowymiarowy spektakl.
Tysiąc kropli spadających z nieba,
Matko Ziemio, proszę
obejmij te krople, wydaj tysiąc kwiatów.
Niezliczone krople spadające z nieba.
Atsushi Takenouchi o spektaklu:
Żyjemy dzięki naszym przodkom i śmierci innych istnień na tym świecie. Jesteśmy połączeni z poprzednimi pokoleniami i otaczającymi nas istotami jak drzewo z korzeniami w ziemi a gałęziami w niebie. Gdy jedna gałąź złamie się, całe drzewo cierpi. Drzewo pokonuje jednak ból i rodzi kwiaty. Kwiaty, które chcę dotknąć, choćby przez chwilę. Krople spadające z nieba, te niezliczone krople, dają drzewom życie, dają kwiaty.
Niezliczone krople spadają z nieba. Nie pamiętamy, że byliśmy jednym drzewem.
Dlatego chcę tańczyć. Chcę przypomnieć sobie życie, które nas zrodziło i które jest częścią nas.
Butoh narodziło się w Japonii w końcu lat pięćdziesiątych jako kontrkulturowa forma tańca. Jego twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010!) – całkowicie inne osobowości, które odmiennymi lecz zawsze inspirującymi bądź pełnymi prowokacji metodami, dążyły do osiągnięcia przez swych adeptów poziomu całkowitej jedności ciała, ducha i umysłu. Według nich, jedynie taki stan pozwala na całkowite wyzbycie się wszelkich ograniczeń społecznych i kulturowych a wyzwolone ciało staje się nośnikiem prawdziwie uniwersalnego, czystego przekazu.
Spektakl trwa 60 min.
* Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha“ na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – „Takazashiki”(1984) było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh“ w 1986; stworzył spektakle solo „Itteki“, „Ginkan“ łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii 3. letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u Kazuo Ohno i Yoshito Ohno. Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach „Wypełniony naturą” – film artystyczny o środowisku naturalnym – wkrótce będzie ukończona.