XII edycja Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł odbędzie się w dniach 20-27 września 2013. Jednym z głównych spektakli festiwalu będzie najnowsza praca francuskiego choreografa, Jérôme Bela, zwanego również „filozofem tańca”. Jego twórczość towarzyszy festiwalowi od początku. Pierwsza praca pt. Jérôme Bel” została pokazana już 2001 roku, w roku 2005 – The Last Performance i Shirtology, by w roku 2011 wspólnie z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy im. G. Holoubka wyprodukować największy spektakl muzyczny The Show Must Go On z udziałem dwudziestu polskich performerów.
Tym razem artysta pojawi się na festiwalu z wyjątkowym spektaklem, Disabled Theater, wyprodukowanym wspólnie z Teatrem HORA – najbardziej znanym szwajcarskim teatrem tworzonym przez osoby niepełnosprawne intelektualnie. Od dnia premiery w 2012 roku przedstawienie zdobywa liczne nagrody i wyróżnienia. Odwiedziło już Austrię, Szwajcarię, Belgię, Niemcy, Węgry, Włochy, Koreę Południową. Miesiąc temu zostało zaprezentowane berlińskiej publiczności w ramach prestiżowego festiwalu Berliner Festspiele, którego program tworzy jury złożone z niezależnych krytyków wybierających „dziesięć najlepszych produkcji” z ponad 400 przedstawień ostatniego sezonu.
Twórcy spektaklu Disabled Theater drażnią naszą percepcję i pytają o przyczyny formatującej nas wszystkich normatywności. Zadają pytania: Czym jest „normalność” w kontekście niepełnosprawności? Jak pracować z aktorami o nienormatywnej motoryce, a jak z innymi z niepełnosprawnością intelektualną? Kim są aktorzy z zespołem Downa, którzy uczą się wolniej niż reszta? Kim jest publiczność, która nie wie, jak reagować wobec niepełnosprawności aktorów?
Jérôme Bel o relacji widowni i aktorów:
Nie wiesz, jak reagować, gdy ich oglądasz. Ta współobecność bywa dla niektórych niezwykle kłopotliwa, ponieważ osoby z niepełnosprawnościami są w bardzo małym stopniu widoczne w przestrzeni publicznej. I tak długo, jak będzie utrzymywał się taki stan rzeczy, ludzie będą wstydzili się siebie nawzajem oraz będą odczuwali niepokój. Jedyną metodą jest konfrontacja. Musisz być w stanie wejść w kontakt. Istotą teatru jest właśnie ta prowokacja do spotkania. Oczywiście, zawsze istnieje ryzyko voyeuryzmu, ale jestem absolutnie przekonany, że ta wspólnota musi mieć lepszą widoczność. Wolę pokazać ich źle, niż nie pokazywać w ogóle.
SZCZEGÓŁY:
Teatr HORA + Jérôme Bel Disabled Theater
20-27 września 2013 Teatr Studio im St. I. Witkiewicza (bilety od 10.08 w kasie teatru)
Więcej informacji: