W sobotę 24 października rozpoczyna się XXII edycja festiwalu ROZDROŻE. W tym roku kurator festiwalu – Janusz Marek zaprosił artystów z Wielkiej Brytanii, w tym słynny zespół Company Wayne McGregor i Teatr Stan’s Café, który wystąpi w Polsce po raz pierwszy. Podczas festiwalu zostanie zaprezentowana twórczość dwóch zespołów tańca współczesnego, które w swojej pracy nad spektaklami łączą taniec, muzykę i rozbudowaną warstwę wizualną: słynnego zespołu Company Wayne McGregor z Londynu i Warszawskiego Teatru Tańca; oraz dwóch teatrów eksperymentujących z obrazem i przestrzenią: cenionego teatru Stan’s Cafe z Birmingham i obchodzącego jubileusz teatru Scena Plastyczna KUL z Lublina. Jak przyznał podczas konferencji prasowej kurator festiwalu, Wayne McGregor uważany jest obecnie za jednego z najwybitniejszym choreografów i choć trudno w tym przypadku o konfrontację artystyczną (a taką z założenia proponuje Rozdroże, zestawiając prace artystów z danego kraju ze spektaklami z Polski), to do udziału w tegorocznej edycji zaproszono Warszawski Teatr Tańca. W wydarzeniu scenicznym przygotowanym specjalnie na tę odsłonę ROZDROŻA, zespołu pod kierownictwem Aleksandry Dziurosz połączy taniec współczesny, ruch, grę aktorską, muzykę i projekcje wideo.
Drugą konfrontowaną parą spektakli będzie jest Lustro Leszka Mądzika i The Cleansing of Constance Brown Teatru Stan’s Café. Jak mówił Janusz Marek, oglądając spektakl teatru z Birmingham, od razu pomyślał o Scenie Plastycznej KUL. Tradycyjnie festiwalowi będą towarzyszyć prelekcje: w sobotę 24 października (godz. 16.00) Emily Wienfield opowie o twórczości Wayne’a McGregora a 27 października (godz. 18.00) reżyser Jamesa Yarkera o teatrze Stan’s Cafe – oba wydarzenia odbędą się w KinieLAB.
O spektaklach:
FAR to dynamiczna choreografia Wayne’a McGregora, współtworzona i wykonywana przez zespół tańczący na tle ruchomego ekranu świetlnego. Spektakl jest wystawiany w hipnotyzującej oprawie stworzonej za pomocą gry światła i cieni autorstwa wielokrotnie nagradzanego studia projektowego Random International oraz Lucy Carte, które łączy awangardowy projekt z choreografią wyrosłą z zainteresowania procesami poznawczymi, kognitywnymi, którymi artysta jest zafascynowany. Spektakl FAR powstał z inspiracji epoką Oświecenia – czasu, który radykalnie zmienił rozumienie ludzkiego ciała. Szczególna inspiracja przyszła w trakcie lektury książki Roya Portera Flesh in the Age of Reason (Ciało w wieku rozumu) – stąd skrót FAR będący odniesieniem do jej tytułu – stanowiącej znakomitą historię XVIII-wiecznych badań nad ciałem i duszą. W rytm sugestywnej muzyki cenionego kompozytora, Bena Frosta, dziesięciu tancerzy konfrontuje współczesną wrażliwość z deformacjami, zmysłowością i uczuciami właściwymi dla wieku XVIII.
Spektakl powstał na zamówienie Maison de la Danse w Lyonie, Fondazione I Teatri w Reggio Emilia, Belgradzkiego Festiwalu Tańca, Belfast Festival, Brighton Dome and Festival Ltd, londyńskiego Laban Theatre oraz DanceEast w Ipswich.
Następnie publiczność festiwalu będzie miała okazję uczestniczyć w prapremierze zdarzenia scenicznego jakim będzie Kolarz. Niepowtarzalne zderzenie z czasoprzestrzenią. Według koncepcji Aleksandry Dziurosz jest to interdyscyplinarne, multimedialne zdarzenie sceniczne łączące taniec współczesny, ruch, grę aktorską, muzykę i projekcje wideo. Autorka koncepcji, jednocześnie jedna z tancerek – Aleksandra Dziurosz – powiedziała, że zaplanowany ruch, dźwięk, tekst i filmy wideo tworzące to zdarzenie będą ze sobą kompatybilne i w wielu fragmentach tworzone w czasie rzeczywistym na zasadzie improwizacji. Na oczach widzów toczyć się będzie gra, w której wezmą udział twórcy-uczestnicy, a każdy z nich działać będzie według indywidualnej mapy/planu. Próby odbywają się oddzielnie, dlatego dopiero podczas pierwszego występu okaże się, czy poszczególne media zagrają ze sobą. Twórcy Kolarza to Aleksandra Dziurosz (idea, przygotowanie map i taniec), Aldona Nawrocka i Tomasz Woźniak (dźwięk), Bartosz Martyna (tekst), Andrzej Kopeć (obraz/wideo), Joanna Lichorowicz i Michał Łabuś (ruch).
Wyreżyserowany przez Jamesa Yarkera spektakl The Cleansing of Constance Brown (Wymazywanie Constance Brown) z 2007 roku to jedno z najbardziej cenionych przedstawień Teatru Stan’s Café. Miejscem akcji jest długi i wąski korytarz budynku, który przypomina zarówno biurowiec, jak i współczesny hotel czy blok mieszkalny. Jest to miejsce przejściowe, peryferyjne, przestrzeń dla ludzi pozbawionych władzy, która jest sprawowana za drzwiami i ścianami niewidocznych pokojów. Obserwując serię krótkich scenek, widzowie próbują odkryć relacje między kilkudziesięcioma postaciami pojawiającymi się na chwilę w korytarzu. Kalejdoskop obrazów przypomina codzienne zdarzenia lub relacje telewizyjne.
Festiwal zamknie prezentacja spektaklu Lustro Leszka Mądzika, artysty od lat zafascynowanego postacią Brunona Schulza. Mądzik stworzył wiele wystaw o Schulzu, jednak dopiero poprzez spektakl mógł ukazać pełniej jego twórczość. Przedstawienie, inspirowane życiem i prozą Schulza, (przede wszystkim opowiadaniem Samotność, którego fragmenty widzowie usłyszą) zostało stworzone w 2013 roku. Muzykę do spektaklu skomponował Piotr Klimek. Jak napisał twórca spektaklu: To więcej niż odbicie, bardziej potrzeba zajrzenia do wnętrza w sferę emocji, wrażliwości utrwalających silne piętno obsesji, lęków, fascynacji czy tragicznego losu, które wypełniło krótkie życie Brunona Schulza. Spektakl jest magią obrazów wydobywanych z ciemności.
Opracowanie: Marianna Jasionowska.
PROGRAM
24 października 2015, godz. 16.00
prelekcja Emily Wienfield poświęconą twórczości Wayne’a McGregora
CSW Zamek Ujazdowski, KINO.LAB
Wstęp wolny
25 października 2015, godz. 19.00
Company Wayne McGregor (Londyn, UK)
Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki
Sprzedaż biletów na spektakl prowadzi Teatr Wielki – Opera Narodowa.
Ceny biletów: 35 zł – 200 zł
27 października 2015, godz. 18.00
Prelekcja reżysera Jamesa Yarkera o twórczości Teatru Stan’s Cafe.
CSW Zamek Ujazdowski, KINO.LAB
Teatr Stan’s Café (Birmingham, Wielka Brytania)
Spektakl The Cleansing of Constance Brown
28 października 2015, godz 19.00
29 października 2015, godz. 18.00 i 20.30
30 października 2015, godz. 18.00 i 20.30
Klub Stodoła.
Sprzedaż biletów w dniu i w przeddzień spektaklu w klubie Stodoła.
Ceny biletów: normalny 50zł / ulgowy 30 zł
Warszawski Teatr Tańca (Polska)
Kolarz. Niepowtarzalne zderzenie z czasoprzestrzenią – prapremiera zdarzenia scenicznego
5 listopada 2015, godz. 20.30, etap I
6 listopada 2015, godz. 19.00, etap II
CSW Zamek Ujazdowski, Sala im. W. Krukowskiego w Laboratorium
Sprzedaż biletów w dniu i w przeddzień spektaklu w CSW.
Ceny biletów: normalny 30 zł / ulgowy 20zł
Scena Plastyczna KUL, Leszek Mądzik (Lublin, Polska)
9 listopada 2015, godz. 18.00 i 20.00
10 listopada 2015, godz. 18.00 i 20.00
CSW Zamek Ujazdowski, Sala im. W. Krukowskiego w Laboratorium
Sprzedaż biletów w dniu i w przeddzień spektaklu w CSW.
Ceny biletów: normalny 40 zł / ulgowy 25 zł
Po pierwszej prezentacji każdego spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkania z artystami.
Do pobrania:
Kurator: Janusz Marek
Zapraszają CSW Zamek Ujazdowski, Teatr Wielki – Opera Narodowa oraz Klub Stodoła
Organizacja festiwalu ROZDROŻE 2015 została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Miasta Stołecznego Warszawy
Współpraca przy festiwalu ROZDROŻE 2015: Teatr Wielki – Opera Narodowa
Partner festiwalu ROZDROŻE 2015: British Council Poland