
La bella semplicità
Muzeum Teatralne w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie zaprasza na wystawę La bella semplicità w Małych Salach Muzeum. Obejmuje ona kilkadziesiąt akwareli Leonarda Mariniego ze zbiorów Muzeum (kolekcja Stanisławy i Wilama Horzyców), przedstawiających kostiumy baletowe damskie i męskie, przede wszystkim o charakterze narodowym oraz różnorakie kostiumy pasterskie, wieśniacze i stroje szaleńców. Są one typowe dla la danse demi caractère i la danse grotesque, wyodrębnionych przez Jeana-Georgesa Noverre’a w jego Lettres sur la dance, et sur les ballets z 1760 r. i nawiązujących do sielankowych scenek pasterskich i wiejskich, czy tańców ludowych. Balet komiczny ponadto upodobał sobie występujące już od połowy XVII w. różne motywy egzotyczne i orientalne.
Wystawie będzie towarzyszył pokaz kostiumów i projektów współczesnych artystów: Nicky Shaw do Wesela Figara (reż. Keith Warner) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i Doroty Kołodyńskiej do Umowy, czyli łajdaka ukaranego (reż. Jacques Lassalle) w Teatrze Narodowym. Zaprezentowane zostaną też filmy z obu przedstawień. W tym przygotowana specjalnie na potrzeby ekspozycji projekcja prezentująca kostiumy z Wesela Figara.
O autorze projektów:
Leonardo Marini (1737–1806) pracował w Teatro Regio od sezonu 1767/68 do roku 1799. Przez ten długi okres współpracował z rodziną najsłynniejszych w owym czasie włoskich scenografów, braćmi Galliari. W trakcie swej kariery w Teatro Regio artysta ten zatrudniany był także na dworze królewskim, gdzie pełnił rozmaite funkcje, przede wszystkim jako malarz i dekorator. Projektował mundury dla sabaudzkiej armii, był profesorem Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby, a w 1782 r. został dekoratorem pokojów i gabinetów królewskich. Dekoracje malarskie wykonane przez niego zachowały się m.in. w Castello di Moncalieri, Palazzo Gozzani di Treville w Casale Monferrato, czy Palazzo Barolo w Turynie.
Pośród zachowanych do tej pory prac Mariniego najważniejszy jest, znajdujący się w turyńskich zbiorach album Abiti antichi di diverse nazioni d’Europa, e d’Asia..., głównie ze względu na wstęp zawierający rozważania na temat formy kostiumu teatralnego. Tekst ten można uznać za swojego rodzaju manifest programowy autora, ściśle powiązany z ówczesnymi tendencjami reformatorskimi w teatrze włoskim i francuskim. Postulował w nim przede wszystkim odrzucenie wszelkiego rodzaju fantazji i dziwactw oraz pompy, typowej dla barokowej sceny, na rzecz pięknej prostoty – la bella semplicità – popartej jednak wiedzą z zakresu historii i geografii.
Wystawa czynna będzie od 15 maja do końca czerwca 2012 roku, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-15. Wejście od ulicy Wierzbowej. Dla widzów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na godzinę przed spektaklem i w przerwach. Bilety: normalny 7 zł, ulgowy 5 zł, dla widzów TW-ON wejście bezpłatne.
Komisarz wystawy i autor scenariusza: Katarzyna Wodarska-Ogidel
Aranżacja plastyczna: Adam Karol Drozdowski
Współpraca: Monika Bocheńska, Monika Chudzikowska,
Maryla Staniszewska, Marta Zembrzuska
Projekcje multimedialne: Przemysław Grela
Konserwacja obiektów: Piotr Matosek
Prace techniczne: Mariusz Podurgiel
Promocja wystawy: Marta Zembrzuska
Biuro wystawy: Małgorzata Hubicz
Więcej informacji na stronie Muzeum:
http://www.teatrwielki.pl/teatr_wielki/miejsce/muzeum_teatralne.html