
Na zdjęciu: DJ Wika. Fot. materiały organizatorów.
W lutym po kilku latach powraca do Warszawy projekt całorocznych prezentacji współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach (od spektaklu po performans) – (sic! ) four seasons, mający swoje korzenie w Międzynarodowym Festiwalu Improwizacji Tańca [sic!]. Założeniem przeglądu jest regularna prezentacja wydarzeń poświęconych improwizacji tańca i podjęcie towarzyszących jej zagadnień.
W ramach rozpoczętej w tym roku współpracy partnerskiej z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (sic!) four seasons zostało włączone w program działań CSW. W jego ramach zaplanowano konsekwentną, regularną i dogłębną budowę programu, w którym kluczową rolę pełni improwizacja tańca jako metoda twórcza oraz sposób uprawiania i prezentowania sztuki Kluczowym zagadnieniem prezentacji nie będą rozwiązania formalne, ale powód działania. Organizatorzy chcą prezentować sztukę improwizacji w jej najlepszym wydaniu, artystów odważnych i bezkompromisowych. Ich prace są bardzo różne, rozwiązania nieoczywiste, bo podporządkowane działaniu nieprzewidywalnemu – żywej relacji twórcy z tematem, osobą, rzeczywistością, tym, co tu i teraz. Życie i jego manifestacje w wielu odmianach oraz sama forma prezentacji stanowią wspólny obszar zainteresowań.
Jako podstawowa zasada każdej twórczości, improwizacja posiada aspekt uniwersalny, mocno związany z naszą egzystencją. Jej zasadę – działanie w czasie rzeczywistym – możemy zaś odnieść do filozofii życia samego w sobie. Oprócz najwybitniejszych, światowych twórców orgabizatorzy chcieliby także prezentować artystów młodych, początkujących, studentów i absolwentów wyższych szkół związanych z tańcem.
W programie zaplanowano także blok edukacyjny: warsztaty, panele, publikacje materiałów dotyczących teorii improwizacji tańca. Nowym obszarem prezentowanym i badanym przez organizatorów będzie taniec w relacji ze sztukami wizualnymi, ich wzajemne wpływy, zależności i inspiracje. Taniec jako forma, architektura przestrzeni, przekaz artysty, uchwycona rzeczywistość, stan osoby lub świata, znajduje coraz częściej wspólny język ze sztukami wizualnymi. Wspólnie chcą oddać fragment rzeczywistości lub fikcji poddany wizji i działaniu artystycznemu, nadać formę ideom i sprawom w sposób pozbawiony egzaltacji formalnej i psychologicznej, a także myślenia estetycznego. Nie chodzi o użyteczność jednej sztuki względem drugiej, raczej o sposób obecności – taniec to także sztuka wizualna.
Cykl (sic!) four seasons w 2016 roku będzie przebiegał pod hasłem TERAZ/NOW:
TERAZ/NOW – jako podstawowa wartość i zasada działania improwizacji, a także performance’u.
TERAZ/NOW – jako czas, w którym wszystko się wydarza, kontekst, w którym się wydarza, a także sposób, w jaki się wydarza.
TERAZ/NOW (i tutaj) – jako sposób działania i tworzenia, jako zasada przeżywania życia wiążące się ściśle z improwizacją.
TERAZ/NOW – jako kontekst miejsca, roli i potrzeby sztuki współczesnej prac artystów biorących udział w [sic!] four seasons.
TERAZ/NOW – jako impuls do zadawania wielu pytań artystom w kontekście prezentowanych prac.
Wszystko co się wydarza, wydarza się TERAZ/NOW, nie wczoraj i nie jutro – jako oczywista prawda trudna w realizacji, gdyż zwykle żyjemy przeszłością lub przyszłością.
Kolejne wydarzenia w roku 2016 odbędą się w dniach 12-13 lutego, 5-6 maja, 2 czerwca oraz 13-14 października. Publikujemy program lutowej odsłony, podczas której do Mazurków Marcina Maseckiego zatańczą Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst i Paweł Grala. Natomiast w inspiracji twórczością Bacha i słynną reinterpretacją Glenna Goulda, a także innymi przetworzeniami kompozycji Bacha i improwizacją muzyczno-taneczną, punkt wyjścia do wspólnego spotkania przyjmują Marcin Masecki i Dawid Lorenc. Program obu dni dopełnia pokazy filmów z archiwum festiwalu.
Inni artyści, którzy zaprezentują się w ramach przeglądu (sic!) four seasons 2016: Boris Charmatz, Zorka Wollny, Anna Nowicka, Hermann Heisig, Jule Flierl, Maria Sciaroni, Marysia Stokłosa, Magda Ptasznik, Izabela Szostak, Wojciech Pustoła, Julyen Hamilton, Kasper T. Toeplitz i Myriam Gourfink.
Wszystkie pokazy odbywać się będa w Sali im. Wojciecha Krukowskiego, Budynek Laboratorium,
Centrum Sztuki Współczesnej, ul. Jazdów 2, Warszawa
tel. 22 628 12 71
Program I odsłony:
12-13 lutego 2016 godz. 18.00
TERAZ/NOW Pokazy filmów z archiwum (sic!).
12 lutego godz. godz. 19.00
TERAZ/NOW SZTUKA FUGI – Dawid Lorenc, Marcin Masecki
Powodem spotkania tych dwóch artystów była improwizacja Steve’a Paxtona do Wariacji Goldbergowskich Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Glenna Goulda. Marcin Masecki wydał płytę zawierającą interpretację innego utworu Bacha – Sztuki fugi, która w swej ciężkiej i z pozoru niezróżnicowanej strukturze różni się od barwnej struktury Wariacji…. Punktem wyjścia współpracy Masecki/Lorenc jest Sztuka fugi i jej współczesne interpretacje, równocześnie dźwiękowe i ruchowe (we wzajemnym wpływaniu na siebie), ale także improwizacja. Produkcja powstała na zamówienie Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca.
13 lutego godz. 19.00
TERAZ/NOW MAZURKI – Marcin Masecki, Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst, Paweł Grala
Wybrzmiały już echa Konkursu Chopinowskiego, na którym Mazurki były szczególnym sprawdzianem zrozumienia i interpretacji muzyki Mistrza.
Mazurki, ludowa forma muzyczna i taneczna, w wykonaniu Marcina Maseckiego i tancerzy (Kaya Kołodziejczyk, Małgorzata Haduch, Ilona Trybuła, Agnieszka Kryst, Paweł Grala) to rezonans współczesnych wrażliwości, kiedy relacje tańca i muzyki dawno straciły swoją niewinność.
W czasach, gdy nic nie jest proste, spotkanie muzyki ludowej i tańca obiecuje radosny, szczery i głęboki kontakt tych rzeczywistości, ale z pozycji osób żyjących na początku XXI wieku, żyjących TERAZ.
Organizator:
Fundacja Ciało Się
Partner: