Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego zaprasza młodzież licealną (grupy zorganizowane) na pierwsze zajęcia z cyklu Bierzemy na warsztat. Pierwsze spotkanie 22 listopada poświęcone będzie tematyce kostiumu teatralnego.
BIERZEMY NA WARSZTAT – warsztaty dla młodzieży licealnej, dzięki którym uczniowie mają możliwość poznać różne aspekty pracy nad przedstawieniem teatralnym. Zajęcia, realizowane zawsze w formie warsztatów, od praktycznej strony uczą odczytywać wszystkie elementy inscenizacji, jako spójnej koncepcji artystycznej. Zajęcia prowadzone będą przez twórców teatralnych związanych z Wrocławskim Teatrem Pantomimy, a także praktyków teatralnych o dużym doświadczeniu pedagogicznym. Warsztaty zawsze odbywały się będą po konkretnym przedstawieniu z repertuaru Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Udział w przedstawieniu jest biletowany; w warsztatach – bezpłatny.
BIERZEMY NA WARSZTAT | kostium teatralny
Kostium teatralny nie jest przebraniem, a jednym z najważniejszych komponentów przedstawienia teatralnego, tworząc ostateczny kształt obrazu scenicznego. Kostium dopełnia aktora, ujawnia charakter postaci; jest symbolem, skrótem idei.
Za to, w co aktor ubrany jest na scenie, odpowiada kostiumograf. Pierwsze warsztaty przybliżą uczniom pracę kostiumografa zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.
Co dają takie warsztaty?
– uruchamiają wyobraźnię,
– wyzwalają kreatywność i odwagę koncepcyjną,
– uczą umiejętności czytania tekstów kultury, interpretacji charakteru postaci,
– dostarczają wiedzy na temat środków ekspresji plastycznej, wiedzy o symbolach, znakach i działaniu koloru, nadając wszystkim elementom inscenizacji walor znaczeniowy,
– zapoznają ze specyfiką pracy kostiumografa,
– uczą odczytywania idei przełożonej na rzeczywistość kostiumu teatralnego.
Po zajęciach uczeń potrafi:
– ujawniać swoją kreatywność i wrażliwość w kontekście odczytywania i analizy kostiumu teatralnego, projektu plastycznego,
– potrafi profesjonalnie wypowiedzieć się na temat roli i znaczenia kostiumu teatralnego,
– potrafi przełożyć abstrakcyjne pojęcia na rzeczywistość formy plastycznej,
– potrafi odczytywać kształt kompozycji plastycznej z uwzględnieniem skali kostiumy, jego charakteru, wykorzystanych faktur, koloru, detali i funkcji,
– wyrazić swoje wyobrażenia za pomocą modelu przestrzennego,
– potrafi, za pomocą szkicu i modelu przestrzennego dochodzić do charakteru postaci,
– potrafi podjąć dyskusję o roli i znaczeniu kostiumu teatralnego w kontekście oglądanego przestawienia.
Dla kogo?
Warsztat skierowany jest do grup zorganizowanych – klas licealnych.
Ze względu na specyfikę zajęć i ich charakter warsztatowy – maksymalna ilość uczestników to 40 osób.
Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc i kolejność zgłoszeń.
Kiedy?
22 listopada 2014, godz. 17.00
Gdzie?
Scena im. J. Grzegorzewskiego, Teatr Polski, ul. G. Zapolskiej 3.
Za ile?
Pojedynczy bilet na przedstawienie 20 zł/osoba. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Grupy obowiązuje również udział w przedstawieniu Szatnia w dniu 22 listopada, godz. 19.00, Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego, ul. G. Zapolskiej 3, ponieważ podczas zajęć nawiązywać będziemy do przedstawienia.
Rezerwacja biletów: 71/337 21 03 lub a.paluch@pantomima.wroc.pl.
Zajęcia poprowadzi Zofia de Ines-Lewczuk
Scenografka teatralna, operowa, baletowa, filmowa i telewizyjna, znana również ze swych prac w Danii, Hiszpanii, Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach, do których docierały z jej przedstawieniami polskie teatry. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki i Studium Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Debiutowała scenografią do sztuki Tadeusza RóżewiczaBiałe małżeństwo na scenie Teatru Współczesnego we Wrocławiu, a następnie powtórzyła tę pracę w jednym z amerykańskich teatrów. Odtąd stała się u nas jednym z najbardziej wziętych scenografów teatralnych, zapraszana przez najwybitniejszych polskich reżyserów i najbardziej znane teatry.
Ma w dorobku ponad sto różnych realizacji w kraju i za granicą. W 2001 roku przygotowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dekoracje (wraz ze Sławomirem Lewczukiem) i kostiumy do Strasznego dworu Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w 2007 r. scenografię spektaklu W krainie czarodziejskiego fletuMozarta, a w 2008 roku kostiumy do spektaklu Magiczny DoremikPtaszyńskiej. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Kazimierz Braun, Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Jarocki, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński i Krzysztof Zaleski, projektując scenografię do bardzo różnorodnego repertuaru: od Szekspira aż po Geneta i Różewicza.
Przez wiele lat współpracowała z twórcą polskiego teatru pantomimy Henrykiem Tomaszewskim, z którym zrealizowała we Wrocławiu Rycerzy króla Artura, Syna marnotrawnego i Sen nocy letniej. Pracowała z nim również w Bonn, gdzie wystawili wspólnie Orfeusza i Eurydykę Christopha Glücka. Tworzyła dla większości scen operowych w Polsce oraz dla Polskiego Teatru Tańca Ewy Wycichowskiej. Dla Opery Narodowej zaprojektowała scenografię do Fausta Gounoda, Rossinian, Bolera i Carmin buranaw choreografii Antala Fodora oraz do Rigoletta Verdiego. Z zespołem Teatru Ekspresji w Gdyni, we współpracy z Wojciechem Misiurą, stworzyła parę lat temu na wskroś oryginalne widowisko autorskie, eksponujące jej niezwykłą fantazję w kreowaniu kostiumem postaci scenicznych. Jej indywidualne wystawy projektów scenograficznych prezentowane były m.in. w Paryżu i Darmstadcie. Uczestniczyła też w kilku wystawach międzynarodowych w kraju i za granicą.