Eugeniusz Koziarski urodził się 11 czerwca 1903 roku w Warszawie. Ukończył warszawską szkołę baletową oraz warszawską szkołę dramatyczną.
W latach 1919–1920 tańczył na warszawskich scenach kabaretowych (Czarny Kot, Miraż). Od roku 1920 do 1922 występował za granicą, tańczył w Baletach Rosyjskich (Ballets Russes) Siergieja Diagilewa. Następnie, gdy wrócił do kraju, tańczył w warszawskich teatrach, takich jak Teatr Stańczyk (1922–1925) i Teatr Rozmaitości (1923). W latach 1926–1928 pracował jako solista baletu opery w Bukareszcie. Później, w 1929 roku występował jako aktor-tancerz w warszawskim Teatrze Czerwony As i Hel. W sezonie 1929/1930 pracował w Operetce pod dyrekcją Lucyny Messal, w latach 1933–1934 – w teatrach Bomba i Mucha (jako aktor-tancerz), w sezonie 1936/1937 – w Wielkiej Operetce (aktor-tancerz). W sezonie 1937/1938 tańczył w Polskim Balecie Reprezentacyjnym; występował w Paryżu, Berlinie i Londynie. Następnie, 1938 był zatrudniony w warszawskim Teatrze Wielka Rewia. W latach 1939–1941 pracował w operze we Lwowie (tancerz solista), a od roku 1941 do 1942 – w jawnych teatrach Nowy Miraż i Kometa w Warszawie. W okresie międzywojennym Koziarski był również tancerzem solistą opery La Scala w Mediolanie.
Po II wojnie światowej należał w sezonie 1945/1946 występował w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (aktor). W latach 1946–1968 był zaś zatrudniony jako solista baletu Opery Śląskiej w Bytomiu.
Przeszedł na emeryturę w 1968 roku. W 1945 prowadził w Krakowie prywatną szkołę tańca.
Eugeniusz Koziarski był głównie tancerzem charakterystycznym. Do jego najważniejszych ról można zaliczyć partie Twardowskiego (Pan Twardowski, chor. S. Miszczyk), Stolnika (Fontanna Bachczysaraju, chor. J. Gogół), Hrabiego (Cagliostro w Warszawie, chor. J. Kapliński), Sułtana (Szeherezada, chor. M. Kopiński), Ojca (Kopciuszek), Capulettiego (Romeo i Julia), Króla (Królewski błazen, chor. H. Tomaszewski) i Mistrza ceremonii (Jezioro łabędzie, chor. Z. Korycki).
Zmarł 20 stycznia 1973 roku w Krakowie.
Bibliografia
- Hasło „Koziarski Eugeniusz” [w:] Encyklopedia teatru polskiego, on-line: Eugeniusz Koziarski ::: Osoby ::: Encyklopedia teatru polskiego [dostęp:05.06.2023].
- Jagoda Ignaczak, Dzieje Polskiego Baletu Reprezentacyjnego. Krótki sen o potędze, Warszawa 2022, s. 101–102.
- Bożena Mamontowicz-Łojek, Terpsychora i lekkie muzy. Taniec widowiskowy w Polsce w okresie międzywojennym (1918-1939), Kraków 1972, s. 34, 60, 71, XLIX.
Fotografia (opis):
Scena zbiorowa. Widoczni m.in. Freda Kleszczówna i Eugeniusz Koziarski (oboje w środku) w tańcu Odjazd marynarzy; Foto Forbert, Warszawa; Narodowe Archiwum Cyfrowe; zespół: Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny – Archiwum Ilustracji; sygnatura: 3/1/0/11/11442/2; on-line: https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/5978669/obiekty/273350#opis_obiektu [dostęp: 07.06.2023].
Fotografia Freda Kleszczówna i Eugeniusz Koziarski na czele „Fortuna Girls” w układzie tanecznym Odjazd marynarzy na scenie teatru Wielka Rewia (1838) [w:] Bożena Mamontowicz-Łojek, Terpsychora i lekkie muzy. Taniec widowiskowy w Polsce w okresie międzywojennym (1918-1939), Kraków 1972, s. XLIX.