Anna Hop − tancerka i choreografka. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Artystka Polskiego Baletu Narodowego.
Jako tancerka corps de ballet Polskiego Baletu Narodowego ma na koncie takie role, jak: duet Alabama Song z Kurta Weilla oraz Gavotte z In Light and Shadow, Lalka w Dziadku do orzechów, Pas de trois w Jeziorze łabędzim, taniec chiński z Dziadka do orzechów i Króla Myszy, Czerwony Kapturek w Śpiącej królewnie, jedna z trzech „małych czerwonych” w Święcie wiosny Niżyńskiego.
Jako choreografka zadebiutowała w 2010 roku pracą W malinowym chruśniaku podczas II Warsztatów choreograficznych Kreacje 2 PBN. Od tamtej pory co roku prezentuje swoje miniatury warsztatowe: w 2011 Temat strachu, w 2012 LAB V (prezentowane także w TVP podczas polskiego finału Eurowizji dla Młodych Tancerzy), w 2013 COLLARS, w 2014 Arctic. W czerwcu 2013 roku współrealizowała premierę 3xP Panda, Pandamonium, Pandarecki, zrealizowany w ramach projektu edukacyjnego wraz z Zbigniewem Czapskim-Kłodą. W tym samym roku w szczecińskiej Operze na Zamku przygotowała spektakl dla dzieci Bajki ci opowiem… do muzyki Witolda Lutosławskiego. Następnie przygotowała spektakle, takie jak: Pupa inspirowana twórczością Witolda Gombrowicza z muzyką Stanisława Syrewicza w Polskim Balecie Narodowym (2015), Karnawał zwierząt do muzyki Camille’a Saint-Saënsa w Operze Wrocławskiej (2017) oraz Mąż i żona wg komedii Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki w Polskim Balecie Narodowym (w ramach wieczoru Fredriana, 2019). Wraz z choreografami Jurim Posokhowem, Junajo Arquezem i Christopherem Wheeldonem była współtwórczynią spektaklu Fordlandia, wg koncepcji i z udziałem Lucii Lacarry i Matthew Goldinga (dwa duety do muzyki Chopina; premiera: Dortmund, 2020).
Choreografia Anny Hop pt. The Fall of Dora Maar znalazła się wraz z siedmioma innymi w projekcie Picasso Dance przygotowanym dla telewizji ARTE, w ramach wydarzenia Célébration Picasso 1973–2023.
W 2013 roku rozpoczęła współpracę z Działem Programów Edukacyjnych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: prowadzi warsztaty i tworzy spektakle w ramach projektów edukacyjnych. Dwukrotnie gościła w Den Norske Opera and Ballett w Oslo: uczestniczyła w tamtejszym projekcie warsztatowym På Tå Hev / Recognising Through Dance (wspólny projekt Den Norske Opera and Ballett w Oslo i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej). Przygotowywała choreografie dla polskich i zagranicznych szkół baletowych oraz warszawskiej Akademii Teatralnej.
Współpracuje także przy produkcjach operowych, musicalowych, chóralnych, filmowych, reklamowych, a także spektaklach dramatycznych, miniaturach filmowych, galach oraz teledyskach. Jest autorką projektu Heartbeat, licznych mniejszych form choreograficznych oraz wideo tanecznych, lecz również choreografii do gal sylwestrowych w TW-ON w latach 2015–2017.
Jest laureatką I Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego we Wrocławiu i XV Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku, a także Konkursu ZAiKS na balet dla dzieci (2017, III nagroda), Premio Roma Danza 2018 w Rzymie. Otrzymała nagrodę podczas 23. Festiwalu Komedii TALIA (za ruch sceniczny w spektaklu Księżniczka na opak wywrócona Calderóna w reżyserii Marcina Hycnara) i Nagrodę im. Bronisławy Niżyńskiej w konkursie „Perły Tańca” 2019 (za Karnawał zwierząt jako najlepszy spektakl taneczny w Polsce).
Bibliografia:
- Biogram Anny Hop, https://annahop.com/about/ [dostęp:29.09.2023].
- Hasło „Anna Hop”, baza wiedzy, https://teatrwielki.pl/people/anna-hop/ [dostęp:29.09.2023].
Fotografia:
- Na zdjęciu: Anna Hop. Fot. Georg Van Der Weyden / Teatr Wielki – Opera Narodowa
- Anna Hop. Fot. Raphael Rautureau