Dobrosława Gutek-Woźniak – tancerka, wieloletnia solistka baletu, a następnie kierowniczka baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie tworzyła także choreografie.
W 1973 roku ukończyła bytomską szkołę baletową i zaangażowała się do zespołu baletowego Opery Śląskiej. W 1976 roku otrzymała tytuł solistki tego teatru. W sezonie 1977/1978 przebywała na rocznym stypendium pedagogicznym w Moskwie. Od 1979 do 1996 roku była solistką baletu Teatru Wielkiego w Łodzi.
W latach 1996–1999 pracowała na stanowisku kierowniczki baletu Teatru Muzycznego w Łodzi. Następnie, w latach 2000–2005, kierowała baletem Teatru Wielkiego w Łodzi, a od 2006 do 2009 roku pełniła w nim funkcję asystentki choreografa.
Do jej najważniejszych ról należą m.in.: Julia (Romeo i Julia, chor. B. Kasprowicz), Odetta-Odylia (Jezioro łabędzie, chor. B. Kasprowicz), Ewa (Stworzenie świata, chor. H. Konwiński), Carmen (Carmen – Suita, chor. Henryk Konwiński), Władczyni driad (Don Kichot, chor. i reż. W. Borkowski ), Mirta (Giselle, chor. J. Piasecki wg M. Petipy), Królowa-macocha (Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków, chor. i reż. W. Borkowski), Zarema / Przyjaciółka Marii (Fontanna Bachczysaraju, chor. Z. Korycki), Śnieżynka (Dziadek do orzechów, chor. J. Piasecki wg W. Wajnonena i L. Iwanowa), Hipolita (Sen nocy letniej, chor. G. Veredon), Kreatura: wąż (Faust goes rock, chor. E. Wycichowska), Madame Weber (Wolfgang Amadeus, chor. G. Veredon), Wcielenie III (Głos kobiecy, chor. E. Wycichowska), tancerka (Karłowicz. Interpretacje, chor. E. Wycichowska), Siostra Klara (Pax et bonum, chor. E. Wycichowska), tancerka (Gershwin, reż. J. Heiss).
W 1979 roku uczestniczyła w III Ogólnopolskim Konkursie Tańca Scenicznego i Choreografii w Gdańsku. Rok później zadebiutowała jako choreografka baletem Esse do tekstów Czesława Miłosza, zaprezentowanym w ramach wieczoru Trzy głosy.
Spektakle, do których tworzyła ruch sceniczny i choreografie to m.in. Blask szklanej kuli (Teatr Muzyczny w Łodzi, reż. J. Woźniak), Błękitny zamek (Teatr Wielki w Łodzi, reż. R. Kubiak), Sylwia czyli Nimfa Diany (Teatr Wielki w Łodzi, reż. C. Germinal), Carmen (Teatr Wielki w Łodzi, reż. Michel Gies), Faust (Teatr Wielki w Łodzi, reż. W. Zawodziński), Aida (Teatr Wielki w Łodzi, reż. S. Żerdzicki), Kniaź Igor (Teatr Wielki w Łodzi, Guram Meliwa), Szaleństwa panny Ewy (Teatr Lalki i Aktora „Pinokio”, reż. Wilhelm Waldemar), Deja vue. Balety Conrada Drzewieckiego (Teatr Wielki w Łodzi), Księżniczka czardasza (Teatr Wielki w Łodzi, reż. J. Woźniak, a także reż. K. Kowalski), Casanova (Teatr Wielki w Łodzi, reż. i chor. W. Traczewski), Siostrunie (Teatr Muzyczny w Łodzi, reż. D. Kustosik), Historia Dziadka do orzechów (Teatr Muzyczny w Łodzi, reż. D. Kustosik), Carmen (Teatr Wielki w Łodzi, reż. J. Marszewski, a następnie reż. L. Adamik), Dialogi karmelitanek (Teatr Wielki w Łodzi, reż. K. Kelm), Echanton (Teatr Wielki w Łodzi, reż. H. Baranowski), Falstaff (Teatr Wielki w Łodzi, reż. W. Biedroń), Halka (Teatr Wielki w Łodzi, reż. K. Kelm), My Fair Lady (Teatr Wielki w Łodzi, reż. Maciej Korwin), Powróćmy jak za dawnych lat (Teatr Wielki w Łodzi, reż. J. Woźniak).
Nagrody
W 1997 roku uzyskała Medal 200-lecia Baletu Polskiego.
Źródła
Cyfrowe Muzeum Teatru Wielkiego w Łodzi, hasło: Dobrosława Gutek-Woźniak, https://cyfrowemuzeum.operalodz.com/person/dobroslawa-gutek-wozniak [dostęp: 07.02.2025],
Encyklopedia Teatru Polskiego, hasło: Dobrosława Gutek-Woźniak https://encyklopediateatru.pl/osoby/58693/dobroslawa-gutek [dostęp: 07.02.2025].

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak, „Fontanna Bachczysaraju”, 1981, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak, „Interpretacje” do muzyki Mieczysława Karłowicza, Teatr Wielki w Łodzi, 1983, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak w spektaklu „Pax et bonum”, 1985, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak, „Faust goes rock”, 1986, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak w spektaklu „Gershwin”, Teatr Wielki w Łodzi, 1991, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)

Na zdjęciu: Dobrosława Gutek-Woźniak w spektaklu „Królewna Śnieżka”, 1992, fot. Chwalisław Zieliński (archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi)