Ludzie tańca

Ewa Hubar

  • tancerka
  • choreografka
  • performerka
Zdjęcie: Ewa Hubar

Fot. z archiwum artystki.

Wersja do druku

Udostępnij

Ewa Hubar – tancerka, choreografka, performerka, antropolożka kultury, animatorka kultury.

Absolwentka antropologii kultury i stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Skończyła Akademi for Musik, Dans & Teater w Kopenhadze na kierunku „teatr tańca|, a następnie rozwijała swoje umiejętności w Krakowie pod okiem Iwony Olszowskiej. Brała również udział w licznych warsztatach i festiwalach w kraju i za granicą, prowadzonych przez uznanych nauczycieli i artystów, tj. Christine de Smedt, David Zambrano, Yaniv Mintzer, Claudia Dias, Eszter Gal, Vincent Colomes, Tony Orrico, Mala Kline, Isabelle Schad, Maria Stokłosa, Mårten Spånberg, Peter Player i wielu innych. Warsztaty te dotyczyły tańca współczesnego, improwizacji, improwizacji kontaktowej , choreografii i sztuki performance.

Współpracowała m.in. z Verą Mantero, Koenem Augustijnen i Philippem Blanchardem – w ramach projektu „Dance Moves Cities” (Krakowskie Reminiscencje Teatralne 2014) oraz z Isabelle Schad, wystepując w Collective Jumps (produkcja Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk/Stary Browar Nowy Taniec 2014).

Realizatorka projektów tanecznych i kulturalnych w Krakowie i Białymstoku. W Krakowie współtworzy Stowarzyszenie To.pole., w Białymstoku współpracuje z Białostockim Ośrodkiem Kultury, pracując przy organizacji i koordynacji programowejDni Sztuki Współczesnej. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca w Starym Browarze w Poznaniu w 2014 roku.

W 2011 roku zrealizowała autorski interdyscyplinarny projekt badawczy Anthropology of Embodiment. Theory and practice, we współpracy z Tomaszem Foltynem i Radharani Pernačič, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Laboratorium to miało na celu szukanie oraz tworzenie połączeń między wiedzą teoretyczną i praktyczną w obrębie dwóch różnych, ale komplementarnych dyscyplin – antropologii kultury oraz sztuk performatywnych, posługujących się ciałem człowieka jako głównym narzędziem wyrazu. Skupiając się na lepszym zrozumieniu i wykorzystaniu naszej wiedzy o/w procesach psychosomatycznych, działaniach ruchowych w grupie lub indywidualnie, przejawach ludzkiego ciała w kontekście kulturowym, projekt był wyjątkową platformą do wymiany i współpracy artystów sztuk performatywnych oraz antropologów kultury, filozofów, socjologów.

W poszukiwaniach Hubar w zakresie tańca, choreografii, czy performansu artystka skupia się na ciele, ruchu ciała, jego kontekście kulturowym i politycznym, w które jest wpisane oraz relacja ciało/umysł. Interesuje ją nieoczywistość znaczeń generowanych przez ruchome ciało, ale też dosłowność i „codzienność” tych znaczeń, zabawa formą i przekraczanie granic form, stylów i norm w nie wpisanych. Poszukuje w obszarze tańca, performansu, choreografii i sztuk wizualnych, szczególnie tam, gdzie się kończą określone formy i dyscypliny, przechodząc w inne. Artystkę interesuje ją to, co dzieje się właśnie na ich styku. Nieustannie zafascynowana jest koncepcją doświadczania jako formą ucieleśnienia, które odbywa się „tu i teraz” – na scenie, na sali warsztatowej, w życiu.

W swojej praktyce i rozwoju ruchowym czerpie z takich technik, jak Body Mind Centering®, improwizacja, techniki release, jogi, masaż tajski oraz wnikliwa obserwacja tańczących nie-tancerzy.

Twórczyni Kiosku Ruchu – platformy edukacyjnej, w której przekazuje i dzieli się zdobytym doświadczeniem i umiejętnościami.

http://kioskruchu-ewahubar.wix.com/kioskruchu-ewahubar#!o-mnie/c1aoy

Fot. z archiwum artystki.
Fot. Piotr Cierebiej.
Fot. Janusz Ratecki.
Fot. Olga Andrynowska.
Ewa Hubar w „Collective Jumps” Isabelle Schad. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
Ewa Hubar w „Collective Jumps” Isabelle Schad. Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close