Iwona Gilarska – tancerka, choreografka i nauczyciel tańca. Absolwentka poznańskiej Akademii Wychowania Fizycznego i dwuletniego Studium Tańca Współczesnego przy Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (1991-1995). Posiada dyplom zawodowego tancerza, przyznawany przez Związek Artystów Sceny Polskiej, oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2004). W roku 1997 odbyła kurs aktorski na poziomie podstawowym w zakresie techniki gry aktorskiej w filmie przy Akademii Filmowej w Londynie. Współzałożycielka Artystycznego Stowarzyszenia „Kultywator 3Miejski” (2007) oraz członek zarządu belgijskiego Stowarzyszenia „RuimteAcademie”. (2007). Występowała na scenach polskich (m.in. Gdańsk, Warszawa, Poznań, Kraków, Kalisz, Lublin ) oraz międzynarodowych (Czechy, Litwa, Holandia, Belgia, Niemcy, Islandia, Japonia, Singapur). Jej technikę taneczną wyróżnia akcentowanie fizyczności ruchu, a także organika czerpiąca ze wschodnich sztuk walki. Wykładowca techniki tańca współczesnego i improwizacji, jazz/contemporary oraz free style. Stworzyła autorski program warsztatowy, łączący w sobie elementy taneczne i teatralne, takie jak taniec współczesny oraz improwizacja z wykorzystaniem metod kompozycji i podstawowych zadań aktorskich. W zakres treningu warsztatowego Gilarskiej wchodzą również techniki i style wspomagające: joga, jazz, afro i akrobatyka.
W latach 1998 – 2001 regularnie uczestniczyła w zajęciach z techniki tańca współczesnego w Gdańskim Teatrze Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochniej oraz w Teatrze Dada von Bzdülöw Leszla Bzdyla. Równolegle pobierała konsultacje z zakresu kompozycji i teatru. Uczestniczyła w warsztatach i konsultacjach z pedagogami z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Belgii, Szwajcarii i Austrii.
W sezonie 1999 – 2000 była związana z Teatrem Tańca i Muzyki Kino Variatino, (udział w w spektaklu Na krześle myślę inaczej Anny Haracz). Jej autorskie solo Sto–krotki (2001) otrzymało wyróżnienie na Ogólnopolskich Konfrontacjach Tańca Współczesnego w Koninie. Wielokrotna laureatka stypendium kulturalnego Urzędu Miasta Gdańsk (2003, 2007; 2008 – „Kultywator 3Miejski” i Samorządu Województwa Pomorskiego (2008; 2009, 2010 – „Kultywator 3Miejski”). W roku 2003 wraz z Jackiem Krawczykiem zrealizowała wysoko oceniony przez krytykę spektakl W czerni i bieli (nagroda za najlepszą dramaturgię i nagroda publiczności na Festiwalu Tańca Polemiqi w Warszawie – 2005). Jej kolejna solowa choreografia wu:zi odbyła się podczas Gdańskiej Korporacji Tańca (sierpień 2004). W roku 2007 przygotowała projekt z muzyką na żywo W pół do godziny.
W latach 2003 – 2006 współpracowała z Teatrem Okazjonalnym (obecnie: Sopocki Teatr Tańca). Wzięła udział w następujących projektach i spektaklach grupy: Signum Temporis, Viva la vida, oraz Kwadrat. Wersja 6. Brała udział w kilku międzynarodowych projektach, między innymi w The Return of Houdini w reż. H.Weina (Rejkjawik, Islandia, 2005) INTERFACE II w chor. Jacka Krawczyka (Goerlitz Tanzcompany; Tanz Art. Festival, Goerlitz, Niemcy), oraz The Agency Davida Cassela.
W roku 2009 odbyła 2,5-miesięczną ekspedycję artystyczno-kulturową do Indii (szkolenie w zakresie klasycznej indyjskiej sztuki walk kalaripayattu) oraz miesięczną rezydencję w Szwajcarii (Philippe Saire Company) ufundowaną przez fundację Pro Helvetia. W sierpniu tego samego roku zrealizowała Projekt walki we współpracy z Anną Jędrzejczak-Skutnik.
W 2010 roku uczestniczy w spektaklu Ciche ciało Teatru Tańca i Muzyki Kino Variatino (Anna Haracz, Anna Krysiak/Katarzyna Julia Pastuszak). We współpracy z Roberto Olivanem (Hiszpania/Belgia) zrealizowała Sekret Iwusia – projekt w ramach programu rezydencyjnego work in progress Klubu „Żak” w Gdańsku. 27 i 28 listopada odbędzie się premiera jej kolejnego projektu solowego, Z nieba do ziemi w reżyserii Marcela Leemanna