Małgorzata Haduch – tancerka, choreografka. Pochodzi z Krakowa. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie (dyplom: 2004). Związana z holenderską sceną free jazzową, gdzie współpracowała w ostatniej dekadzie z takimi muzykami jak Ab Baars, Wilbert de Joode, Andy Moor, Arnold de Boer, Colin McLean, Onno Govaert i John Dikeman. Jak twierdzi sama artystka, praca z improwizowaną muzyką na żywo stymuluje ją do odkrywania mocnej, idywidualnej ekpresji, wymusza porzucenie kontroli i zamienia dźwięk w nową otchłań ruchu.
W 2006 roku w Amsterdamie z jej inicjatywy powstała grupa Unfnished Company, która skupia międzynarodowych artystów z różnych dziedzin sztuki (taniec współczesny, muzyka, video-art, fotografia). Unfinished Company realizuje przede wszystkim spektakle improwizowane, w których muzyka i taniec współistnieją ze sobą tworząc jedną formę artystyczną, ich performanse to spotkanie silnych osobowości, starcie się doświadczeń, energii i wyobraźni.Wśród tancerzy, którzy współtworzyli grupę, byli m.in.: Makiko Ito, Jouni Järvenpää, Kirstine Kyhl Andersen i Marysia Stokłosa.
Haduch była sypendystką danceWEB w Wiedniu (2009). W tym samym roku została rezydentką programu Solo Projekt w Starym Browarze w Poznaniu. Zrealizowała wówczas przedstawienie Zona Segura. Tematem solo, którego część rozgrywała się w zupełnej ciemności, była przeżywana cieleśnie intymność i poczucie bezpieczeństwa.
Jako jedyna Polka brała udział w projekcie choreografa Davida Zambrano 50 days Costa Rica. Pięćdziesięcioro tancerzy pracowało wspólnie przez pięćdziesiąt dni w Kostaryce. Wydarzenie to miało nie tylko charakter kursu mistrzowskiego, ale doprowadziło też do powstania szczególnej grupy artystów, pracujących wspólnie i w rozmaitych konfiguracjach pojawiających się od 2010 roku w różnych miejscach świata. Wcześniej Haduch była gościnnym choreografem w Royal Scottish Academy Of Music and Drama w Glasgow (Szkocja, 2007). W 2008 roku przez pół roku pracowała w Peru z grupą teatralną Deciertopicante.
W listopadzie 2011 roku odbyła się premiera spektaklu Małgorzaty Haduch Wielka Inwencja na spragnione theorbo, uśpiony kontrabas i cztery tancerki. Przedstawienie powstało w ramach polsko-cypryjskiego projektu Old Music New Dance, łączącego współczesną choreografię z muzyką barokową. W Wielkiej Inwencji… – obok muzyków – wzięły udział m.in. Krystyna Mazurówna – legenda polskiego baletu oraz warszawska tancerka i choreografka Weronika Pelczyńska.
W 2011 była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, kilkakrotnie otrzymała również dofinansowanie z Instytutu Adama Mickiewicza (Program Kultura Polska na Świecie).
Najnowsza inicjatywa Malgorzaty to autorski program, realizowany w Krakowie, FREE THE DANCE. Składa się na niego seria performansów z udziałem muzyków-improwizatorów oraz tancerzy, dzięki czemu na styku dwóch dziedzin artystycznych – muzyki i tańca – powstaje sztuka improwizacji.
Od 2011 roku uczy regularnie techniki Davida Zambrano Flying Low oraz kompozycji Passing Through, regularnie w Krakowie, ale także podczas wielu festiwali i wydarzeń w całej Polsce.
Flying Low&Passing Through to technika tańca (Latanie Nisko&Przechodzenie przez) oraz język kompozycji i improwizacji stworzone przez znakomitego choreografa Davida Zambrano. Jego filozofia ruchu wpływa na język sceniczny, a także na postawę życiową oraz refleksję nad jednostką we współczesnym świecie. Podstawy ruchu Zambrano to praktyka “giętkości” nie tylko ciała ale i umysłu oraz umiejętności przystosowania się w każdej sytuacji i wykorzystanie doświadczenia życiowego w każdym momencie. Spontanicznie. Słowa-klucze praktyki Flying Low&Passing Through to: przemierzanie przestrzeni, podążanie myśli, trajektoria, skąd przychodzisz i dokąd zmierzasz, kohezja/ekspansja, poszukiwanie spirali w ciele i w przestrzeni, niewidzialne siły oraz doświadczenie życiowe manifestujące się w każdym momencie. Najważniejszą rolę odgrywa praca w grupie, kompozycja i muzykalność.
Strona Małgorzaty Haduch: http://www.freethedance.blogspot.com/