Ludzie tańca

Małgorzata Kucharska-Nowak

  • tancerka
  • choreografka
  • pedagożka
Zdjęcie: Małgorzata Kucharska-Nowak

Na zdjęciu: Małgorzata Kucharska-Nowak. Fot. Katarzyna Sobiszewska

Wersja do druku

Udostępnij

Tancerka, choreografka, pedagożka tańca – absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Zaocznych Wyższych Studiów Nauczycieli Tańca w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie pedagogika baletowa na UMFC). Pracę magisterską pt. Tańce lasowiackie napisała pod kierunkiem prof. Krystyny Rokitnickiej. Przedmiotów głównych uczyła się u starszej wykładowczyni mgr Danuty Piaseckiej, dr Krystyny Świderskiej i prof. Zbigniewa Koryckiego. Była trzykrotnie stypendystką rządu węgierskiego w zakresie nauki tańców węgierskich w szkole baletowej w Budapeszcie i w Magyar Állami Népi Együttes. Wiedzę i umiejętności praktyczne na temat tańców ludowych zdobywała pod okiem wybitnych polskich regionalistów – Andrzeja Chowańca, Andrzej Jakubca, Jana Karpiela (tańce góralskie), Grażyny Dąbrowskiej (tańce kurpiowskie), Pawła Szefki (tańce kaszubskie), Janiny Marcinkowej (tańce śląskie), Wandy Kaniorowej (tańce lubelskie) i Franciszka Kotuli (tańce rzeszowskie). Edukację w zakresie tańca pogłębiała, uczestnicząc w seminariach i warsztatach prowadzonych przez Zbigniewa Kilińskiego (mazur), Zofię Stęszewską (muzykologia), Roderyka Langego (antropologia tańca), Borysa Bregwadzego, Ludmiłę Siereżnikową, Ludmiłę Kowaliewą, Thomasa Lunda (taniec klasyczny, dydaktyka tańca klasycznego, literatura baletowa), Pilar Martinez, Teo Barea (tańce hiszpańskie), Anatolija Borzowa (tańce rosyjskie), Conrada Drzewieckiego, Andre Tysona, Joe Altera i Mie Kokhuis (taniec współczesny).

Wieloletnia nauczycielka tańca klasycznego, ludowego i charakterystycznego w szkołach baletowych w Bytomiu (1972–1975) i w Warszawie (1975–1990). Od 1983 roku jest związana z Wydziałem Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Rytmiki i Tańca UMFC. Prowadziła także zajęcia z tańca na specjalności rytmika (1990–2003). Jako opiekunka praktyk pedagogicznych i wykładowca tańca charakterystycznego, ludowego, polskich tańców narodowych (i innych mających w tytule polskie tańce ludowe i narodowe z dydaktyką) pracowała ze studentami pedagogiki baletowej, choreografii i teorii tańca. W latach 1994–2010 pełniła funkcje kierownicze na specjalności pedagogika baletowa, później na kierunku Taniec. Odpowiadając za rozwój merytoryczny i prace organizacyjne kierunku, dbała o dobór najwyższej klasy kadry pedagogicznej i dostosowywanie planów studiów do zmieniających się wyzwań współczesnej sztuki tańca. Z jej inicjatywy wprowadzone zostały do programów nauczania pedagogiki baletowej m.in. regularne praktyki i dyplomy pedagogiczne w szkołach baletowych oraz tzw. wykłady zmienne ze światowej sławy tancerzami, choreografami i pedagogami z Sankt Petersburga, Moskwy, Kopenhagi, Dublina, Hamburga, Budapesztu i Barcelony. Była opiekunem artystycznym dyplomów z kompozycji tańca, które odbywały się na scenach UMFC i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Organizowała i sprawowała opiekę artystyczną dorocznych koncertów pedagogiki baletowej, w tym koncertów jubileuszowych kierunku. Promowała i recenzowała prace licencjackie i magisterskie studentów specjalności pedagogika baletowa, choreografia i teoria tańca, rytmika. Była inicjatorką i współtwórczynią Podyplomowych Studiów Teorii Tańca, którymi kierowała do 2016 roku.  Pomysłodawczyni i wykładowczyni Ogólnopolskiego Forum Tańców Polskich organizowanego cyklicznie w UMFC, którego trzy edycje poświęcone były polonezowi i krakowiakowi (2014), dalej – kujawiakowi i oberkowi (2016) i ostatnia mazurowi (2017). Współautorka trzech publikacji Tańców polskich, będących pokłosiem Forum, w częściach poświęconych klasyfikacji kroków i figur polskich tańców narodowych.

W latach osiemdziesiątych XX wieku była ekspertką Rady Ekspertów ds. Folkloru Ministerstwa Kultury i Sztuki; współtworzyła systematykę kroków i figur polskich tańców narodowych.  Jest członkinią Polskiej Sekcji CIOFF – Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Folklorystycznych, Festiwali i Sztuki Ludowej. Zasiadała w gronie jurorów Ogólnopolskich Turniejów Tańców Polskich i innych konkursów choreograficznych poświęconych polskim tańcom ludowym i narodowym. Pracowała jako choreograf, pedagog i konsultant merytoryczny polskich i zagranicznych zespołów pieśni i tańca – między innymi Magyar Állami Népi Együttes (Węgry), União Juventus (Brazylia). Uczyła i tworzyła chorografie polskich tańców narodowych w szkole baletowej w Arenys de Mar (Hiszpania), szkole baletowej w Budapeszcie (Węgry), Akademii Baletu Rosyjskiego im. A. Waganowej i Akademii Kultury i Sztuk w St. Petersburgu (Rosja).

Nagrody i odznaczenia:

  • Nagroda Rektora AMFC III st. – 1990
  • Nagroda zespołową ministra (MKiS) – 1993
  • Nagroda Rektora AMFC II st. – 1997
  • Nagroda Rektora AMFC II st. – 2000
  • Nagroda Rektora AMFC II st. – 2001
  • Nagroda Rektora UMFC II st. – 2009
  • Medal za zasługi dla UMFC – 2009
  • Srebrny medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis – 2010

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close