Michaił Zubkow po ukończeniu 1980 roku szkoły baletowej w Permie (Rosja), rozpoczął karierę zawodową w Teatrze Opery i Baletu w Niżnym Nowogrodzie (Rosja). Kontynuował w Teatrze Opery i Baletu w Wilnie (Litwa), a od 1992 roku pracował w zespole baletowym Opery Krakowskiej. W ciągu 22-letniej praktyki scenicznej tańczył w spektaklach z repertuaru klasycznego (m.in. Jezioro Łabędzie, Śpiąca Królewna, Dziadek do orzechów, Giselle) Brał udział w różnorodnych międzynarodowych projektach i warsztatach tanecznych.
W okresie wileńskim rozpoczął próby choreograficzne, współpracując z zespołem tańca żydowskiego Fajerleh. Korzystając z wiedzy zdobytej w tym zespole, stworzył choreografię do musicalu Skrzypek na dachu, wystawionego w Operze Krakowskiej (1993).
W roku 1995 założył zespół baletowy „Oranim Dance Group”, gdzie doskonalił swój warsztat jako choreograf w spektaklach takich jak: Wesele żydowskie, Moja Chopiniana, Only Jokes i in. W 2000 roku „Oranim Dance Group” został laureatem na Festiwalu „Music World” w Fivizzano we Włoszech. Zespól występował na wielu scenach w Polsce i za granicą.
W 2001 roku Michaił Zubkow wraz z Kingą Szablowską zdobył II Nagrodę w konkursie Le Printemps de la Dance w Bordeaux (Francja). W 2005 roku został finalistą X Międzynarodowego Konkursu Artystów Baletu i Choreografów w Moskwie (Rosja). W roku 2012 był finalistą VI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa w Łodzi (Polska).
Jako choreograf współpracował z takimi wybitnymi artystami, jak: Wojciech Kilar, Goran Bregović, Krzysztof Jasiński, Marek Weiss-Grzesiński i in. Wśród instytucji, dla których tworzył choreografie, wymienić należy m.in: TVP Kraków, Balet Dworski „Cracovia Danza” czy Filharmonię Narodową w Warszawie. W latach 2011–2019 był pedagogiem tańca klasycznego i współczesnego w Społecznej Szkole Baletowej w Częstochowie. W roku akademickim 2009/2010 pracował jako pedagog tańca klasycznego, współczesnego i choreograf w Szkole Tańca „Spazio Nu” w Pontederze we Włoszech. Juror w IX Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Uczniów Szkół Baletowych w Bytomiu oraz Ogólnopolskiego Festiwalu Polskich Tańców Narodowych dla Uczniów Ogólnokształcących Szkół Baletowych i III Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Choreografów, odbywających się w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”.
Związany z Zespołem Pieśni i Tańca „Śląsk” od 2002 roku, stanowi jeden z ważniejszych filarów jego twórczości artystycznej. Wspólną drogę ze „Śląskiem” rozpoczął tworząc choreografię walca do muzyki Wojciecha Kilara, przygotowaną z okazji benefisu kompozytora w Teatrze STU w Krakowie (2002 rok). Doceniając wszechstronność jego talentu, przez lata dyrekcja Zespołu „Śląsk” powierzała mu różnorodne zadania choreograficzne – od repertuaru ludowego, poprzez klasyczny aż po taniec współczesny –
w każdym wspinał się na najwyższy poziom artystycznego kunsztu. Wśród wielu jego projektów zrealizowanych z Zespołem „Śląsk” warto wymienić te najważniejsze, m.in.: w 2003 roku stworzył choreografię spektaklu Wróżby do muzyki Stanisława Moniuszki,
w roku jubileuszu 55-lecia zespołu współtworzył widowisko z udziałem Gorana Bregovića, przygotowując pionierską choreografię do utworu Ederlezi; w 2017 stworzył choreografię do widowiska baletowego Soft power, łączącą elementy tańca współczesnego i ludowego, do hipnotycznych dźwięków muzyki elektronicznej brytyjskiego twórcy Felicity. W kolejnych latach powstały: Preludium i Exodus do muzyki Wojciecha Kilara oraz najnowsze dzieło (2021) – Folk Solution, gdzie ponownie z wirtuozerią połączył muzykę elektroniczną, taniec współczesny i inspiracje kulturą ludową. Jest autorem choreografii tańców chasydzkich, które na stałe weszły do programu Zespołu „Śląsk” w 2021. Współtworzył także choreografię do spektaklu Idą Powstańcy – widowiska muzyczno-tanecznego z okazji 100. rocznicy II Powstania Śląskiego.
W 2006 roku – realizując swoją autorską wizję – założył i objął kierownictwo artystyczne Międzynarodowej Letniej Szkoły Tańca Współczesnego, łącząc je z rolą pedagoga tańca klasycznego, modern dance i choreografa. Warsztaty w ramach tego projektu odbywały się co roku w lipcu, do 2021 roku. W ciągu 15 lat istnienia Międzynarodowej Letniej Szkoły Tańca Współczesnego został zrealizowany jej autorski program, w którym przewagą był taniec współczesny w różnorodnych jego odmianach. Obecnie jest kierownikiem baletu (od 2019 roku), pedagogiem tańca klasycznego i choreografem w Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny.
W roku 2009 na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył studia magisterskie (kierunek taniec), w 2013 roku na tejże uczelni – Podyplomowe Studia Teorii Tańca. We wrześniu 2019 roku obronił pracę doktorską Zasady techniki modern dance w kształceniu zawodowych tancerzy. Wybrane zagadnienia, uzyskując tytuł doktora sztuki Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.
Michaił Zubkov współpracuje z wieloma zespołami i szkołami artystycznymi w kraju i za granicą (m.in. Niemcy, Włochy, Francja, Litwa, Grecja, Norwegia). Prowadzi warsztaty tańca klasycznego i współczesnego w całej Europie, realizuje widowiska teatralne, jako choreograf i reżyser.