Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na spektakl Niebezpieczne związki w choreografii Krzysztofa Pastora. Muzykę do baletu opracował łotewski kompozytor Arturs Maskats. Balet Opery Nova jest drugim polskim zespołem, z którym Krzysztof Pastor realizuje Niebezpieczne związki.
Pierre Choderlos de Laclos stworzył powieść epistolarną (złożoną z 175 listów – jakoby autentycznych), biorąc za tło wydarzeń obraz arystokracji osiemnastowiecznej Francji. W Niebezpiecznych związkach obnażał podwójną moralność dworaków Ludwika XV, zakłamanie, pożądanie i manipulacje; od wydania powieści w 1782 roku towarzyszyła jej aura skandalu.
Intryga, pragnienie zemsty i igranie uczuciami innych jest sensem życia. „Albo oszukujesz, albo jesteś oszukiwany” – mogłoby brzmieć motto tej historii, w której mężczyzna jest wcieleniem cynicznego Don Juana, kobietę cechuje wyrachowanie i bezwzględność, zaś kochający i ufni przegrywają.
Czołowy polski choreograf Krzysztof Pastor i łotewski kompozytor Arturs Maskats spotkali się w 2006 roku. Z rozmów i zainteresowań narodził się pomysł baletu Niebezpieczne związki, inspirowany powieścią i filmem Stephena Frearsa z roku 1988, z Glenn Close, Johnem Malkovichem i Michelle Pfeiffer.
Krzysztof Pastor – kreator współczesnego baletu, mentor choreografów, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego – pracuje po raz pierwszy w Bydgoszczy. Jego obecność jest dla Baletu Opery Nova prawdziwym wyróżnieniem i docenieniem poziomu bydgoskiego zespołu. Choreografia do Niebezpiecznych związków będzie pierwszą, jaką artysta przekazał tancerzom Opery Nova. Nad przygotowaniem spektaklu pracują z tancerzami także asystenci: Stephan Aubry i Jan Fousek, którzy uczestniczyli w powstawaniu wcześniejszych wersji Niebezpiecznych związków.
Także po raz pierwszy podjęła współpracę z Operą Nova ceniona scenografka Anna Kontek, mieszkająca od lat w Skandynawii. Lista jej realizacji scenicznych obejmuje scenografie i kostiumy do przeszło 160 produkcji: operowych, operetkowych, musicali, teatralnych sztuk dramatycznych i spektakli telewizyjnych. Z baletów klasycznych wymienić należy choćby: Jezioro łabędzie Patrice’a Barta według Vladimira Bourmeistra, Śpiącą królewnę Rudolfa Nuriejewa według Mariusa Petipy, Bajaderę Natalii Makarovej według Mariusa Petipy, Szeherezadę Kennetha Greve’a, Kopciuszka i Trzech muszkieterów Paula Chalmera, Sen nocy letniej Youriego Vamosa, Niebezpieczne związki Krzysztofa Pastora.
Orkiestra pracuje pod batutą dr Agnieszki Nagórki; dyrygentka zetknęła się z partyturą Maskatsa w 2010 roku, podczas przygotowywania premiery w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Kompozytor nie krył, że temat jest niezwykle fascynujący. „Cieszę się, że udało mi się wprowadzić do muzyki baletowej wokal. Skomponowałem arię dla kontratenora i krótką wstawkę dla zespołu wokalnego” –mówił Arturs Maskats.
Twórcy:
Muzyka: Arturs Maskats
Libretto: Arturs Maskats i Krzysztof Pastor
Kierownictwo muzyczne: Agnieszka Nagórka
Choreografia: Krzysztof Pastor
Scenografia i kostiumy: Anna Kontek
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje: Ewa Krasucka
Asystent choreografa: Stephane Aubry i Jan Fousek
Asystent dyrygenta: Jagoda Brajewska.
Zdjęcia i projekt plakatu: Piotr Leczkowski
Więcej: opera.bydgoszcz.pl