
„Zniewolony umysł”, fot. Andrzej Makowski
„Zniewolony umysł”, fot. Andrzej Makowski
Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza na balet współczesny Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary. Utwór jest luźno oparty na zbierze esejów Czesława Miłosza o tym samym tytule. W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa i Wojciecha Kilara. Opera wznawia spektakl po czterech latach.
W spektaklu wykorzystane zostały utwory Philipa Glassa (m.in. wybrane fragmenty kompozycji: Metamorphosis, Symfonia Nr 3, Glassworks, Mad rush, Kwartet smyczkowy Nr 2, Kwartet smyczkowy Nr 5) i Wojciecha Kilara (Kościelec).
Komponując ruch nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale najważniejsze jest, by za każdym ruchem i gestem kryła się jakaś treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie nabudować atmosferę i ułatwić widzowi rozczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A to wszystko o czym mówię ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i z odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążać od sensu do obrazu – Robert Bondara dla Bydgoskiego Informatora Kulturalnego
obsada:
Mi: Tomasz Wojciechowski/Paweł Nowicki
Elpis: Olga Karpowicz/Marta Kurkowska
Gamma: Paweł Nowicki/ Takumi Mitsuhashi
Alfa: Anna Smęda/Sarah Branch
Beta: Tomasz Siedlecki/Rafał Tandek
Delta: Mariusz Kowalczyk/Vladimir Fortunenko
Inscenizacja i choreografia: Robert Bondara
Muzyka: Philip Glass, Wojciecha Kilar
Scenografia: Diana Marszałek
Kostiumy: Mariusz Napierała
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
asystent choreografa: Anna Sąsiadek
projekcje video: Krystian Drywa
Więcej informacji na stronie opera.bydgoszcz.pl
Robert Bondara – tancerz, choreograf, pedagog. W 2002 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Łodzi. Jest też absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w zakresie pedagogiki baletu. Po ukończeniu studiów podjął tam prace jako wykładowca. Początkowo związał się z Teatrem Muzycznym w Łodzi, a następnie z poznańskim Teatrem Wielkim, gdzie tańczył m.in. w choreografiach Conrada Drzewieckiego i Ewy Wycichowskiej. We wrześniu 2005 roku otrzymał angaż do zespołu baletowego Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego na stanowisku koryfeja. Tańczył w baletach m.in. Jiri’ego Kyliána, Borisa Ejfmana, Johna Cranko, Krzysztofa Pastora, Fredericka Ashtona, Alexeya Ratmansky’ego, Jurija Grigorowicza, Irka Muchamiedowa, Natalii Makarovej. Brał udział w I i II warsztatach choreograficznych Kreacje organizowanych przez Polski Balet Narodowy. Stworzona podczas nich choreografia When you end and I Begin była włączona do stałego repertuaru zespołu oraz zaprezentowana w Bergen w Norwegii. W 2011 roku na rozpoczęcie sezonu w Operze Novej w Bydgoszczy przygotował balet Zniewolony umysł inspirowany książką Czesława Miłosza.