
Spektakl „VALESKA, VALESKA, VALESKA, VALESKA”, reż. Dominika Knapik. Fot. Natalia Kabanow
Spektakl „VALESKA, VALESKA, VALESKA, VALESKA”, reż. Dominika Knapik. Fot. Natalia Kabanow
Fundacja Performa zaprasza na spektakl VALESKA, VALESKA, VALESKA, VALESKA w reżyserii Dominiki Knapik. Wydarzenie odbędzie się ramach drugiej edycji Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”.
W spektaklu VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA czwórka tancerzy i tancerek zaprasza widzów do instalacji performatywnej w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia jest życiorys i twórczość Valeski Gert – jej osobliwa, całkowicie oderwana od konwenansów praktyka artystyczna oraz współczesna, niestabilna rzeczywistość zderzona z realiami pracy współczesnych freelancerów. Być może odpowiedzią na niestabilną naturę naszych czasów może być język groteski? Valeska Gert specjalizowała się w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Deformowała w nich rzeczywistość, dążąc do absurdu i abstrakcji, wykorzystując własne ciało jako instrument. Uważana za prekursorkę awangardowego performance’u, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu. VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA to kolaż na bazie materiałów dokumentalnych z życiorysu Gert, (i)grający z faktami i wyobrażeniem. To spektakl-kapsuła czasu, bazujący na groteskowej obecności performerów i performerek, którzy poruszają ważne tematy, niekoniecznie w poważny sposób.
Realizatorzy:
koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik
asystent choreografki: Dominik Więcek
kreacja i performans: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska,
scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska
reżyseria światła, video: Wolfgang Macher
muzyka: Doministry Dominik Strycharski
kostiumy: Dominik Więcek
kierowniczka produkcji: Alicja Berejowska (Perform for Change)
produkcja: Fundacja Performa
partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Lubelski Teatr Tańca, Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
prapremiera: 25 listopada 2022
Premiera spektaklu dofinansowana jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2022, finansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl „VALESKA, VALESKA, VALESKA, VALESKA”, reż. Dominika Knapik. Fot. Natalia Kabanow
Dominika Knapik – jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką, absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Laureatka wielu stypendiów (DanceWeb w 2007 roku, ArtsLink w 2009, a w 2011 roku stypendium Ministerstwa Kultury) i rezydencji artystycznych (m.in. Tanzhaus Düsseldorf). W 2008 roku współzałożyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele interdyscyplinarnych projektów prezentowanych na festiwalach takich jak: Polska Platforma Tańca, Polish Express III w HAU w Berlinie, Malta Festiwal w Poznaniu czy Bonn International Dance Solo Festival. W 2012 roku zainicjowała przegląd Nowy Taniec w Starym Krakowie, a także współpracowała jako kuratorka dla Krakowskich Reminiscencji Teatralnych. Regularnie współpracuje z ważnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi, takimi jak: Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Narodowy Teatr w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, MCHAT/Moskwa, Thalia Theater w Hamburgu, Schauspielhaus Bochum czy University of Michigan. Jako choreografka współpracowała m.in. z: Igą Gańczarczyk, Eweliną Marciniak, Mają Kleczewską, Radkiem Rychcikiem, Anną Smolar, Anną Augustynowicz, Pawłem Łysakiem, Janem Klatą, Moniką Strzępką, Pawłem Miśkiewiczem, Remigiuszem Brzykiem, Bartoszem Szydłowskim, Malcolmem Tulipem, Julią Wissert i Olafem Kröckiem. Autorka choreografii do większości spektakli Eweliny Marciniak ( m.in. Amatorki, Portret Damy, Morfina, Śmierć i dziewczyna), ostatnio Der Boxer w Thalia Theater Hamburg (Nagroda Faust), Die Jungfrau von Orleans w Nationaltheater Mannheim i Die Jakobsbücher w Thalia Theater w Hamburgu. W 2015 roku, jako pierwszy choreograf, została nominowana do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki w kategorii “Teatr”. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do Portretu Damy, nagroda za choreografię do spektaklu Baba- Dziwo w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród kolektywnych ( Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl Nie ja, I Nagroda w Konkursie “Nowe Sytuacje” podczas Fesiwalu Malta w 2008 roku za spektakl keret). Od 2017 roku pracuje jako reżyserka wystawiając Popołudnie Fauna w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Bang Bang w Teatrze Jaracza w Łodzi, Camp Cataract w Teatrze Słowackiego w Krakowie oraz Babę-Dziwo w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2020 roku wyreżyserowała Agon – monodram choreograficzny, którego premiera odbyła się na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Jej najnowszą pracą reżyserską jest spektakl Tiki i inne zabawy we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, który miał premierę w czerwcu 2021. Styl Dominiki Knapik charakteryzuje się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. Jego materią są codzienne gesty poddane silnej formalizacji.
Częstochowa: Druga edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”
2. Festiwal Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”
Współpraca i patronaty medialne:
portal taniecPOLSKA.pl, CGK, Życie Częstochowy i Powiatu, Orion TV, Twoja Polska Stacja
Partnerzy:
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce, Teatr im. Adama Mickiewicza, Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater, Stowarzyszenie Częstochowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, Galeria 4 Arte
Organizator: Fundacja Performa
Kuratorka: Anna Królica
Festiwal odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Częstochowy i Związku Artystów Scen Polskich – Stowarzyszenie.
Festiwal tańca współczesnego „Pamięć miasta” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt dofinansowany ze środków SKE – Związku Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie.
„Pamięć miasta” – spacer performatywny jest dofinansowany ze środków Stowarzyszenia Żydowski Instytut Historycznych w Polsce.