Częstochowa / Festiwal Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”: Zuzanna Kasprzyk „Sosna” i „Zjawy”

Zdjęcie: Częstochowa / Festiwal Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”: Zuzanna Kasprzyk „Sosna” i „Zjawy”

„Sosna” chor. Zuzanna Kasprzyk i Andrzej Molenda, fot. A. Molenda

W ramach 3. edycji Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” w Częstochowie odbędzie się pokaz dwóch spektakli w choreografii Zuzanna Kasprzyk Sosna i Zjawy.

Wersja do druku

Udostępnij

Sosna

Solo to jest nieco frywolną interpretacją słynnego Popołudnia Fauna Wacława Niżyńskiego, jednej z najbardziej radykalnych i przełomowych choreografii w historii tańca. To hołd złożony niezwykłemu artyście – samotnemu, choć uwikłanemu w romanse i błyskotliwemu, choć cierpiącemu na chorobę psychiczną.

W solo nawiązujemy do zawieszenia i kubizmu, a także seksualności i dekonstrukcji ruchu. Samotność i nuda naszego Fauna ukazana jest w kontekście pandemicznego doświadczenia (samo)izolacji. Ciepłe popołudniowe światło słoneczne zamieniamy w 60-watową żarówkę, a letni wiatr w hałas ulic wpadających przez zamknięte okna. Czy to wyjący wiatr, czy ktoś gra na flecie? Czy to miraż wywołany gorącym powietrzem wydobywającym się z grzejnika, czy też świat zaczyna się rozpadać jak zegary Salvadora Dali?

Sosna to studium wyrastania w kilka metrów sześciennych własnego pokoju. Opowiada o staczaniu się w otchłań samotności i balansowania na krawędzi szaleństwa. Ponieważ Faun jest pół-człowiekiem, pół-kozłem, nawiązujemy do idei dehumanizacji i cyborgizacji we współczesnym cyfrowym świecie. Internet stał się naszym głównym medium podczas pandemii Covid-19 i rozprzestrzenił się na każdy aspekt naszego życia – od kupowania podstawowych produktów, po pracę i interakcje społeczne. Doświadczenie to było szczególne dziwne, gdy życie stało się mozaiką scen prywatnych i zawodowych, fragmentarycznych i ograniczonych ekranem komputera. Pojawienie się na profesjonalnym spotkaniu w półoficjalnym – półpiżamowym stroju stało się tematem memów i żartów. Jednak dla wielu było to także głęboko bezcielesnym, niemal schizofrenicznym przeżyciem.

Wreszcie, podążając za Niżyńskim, bawimy się także formą i słowem „taniec” – co czyni człowieka tancerzem? Niezwykła elastyczność? Świetna równowaga? Wyobraźnia? Musicale? Staramy się balansować na granicy tych umiejętności, szukając precyzji w niezdarności i ograniczeniach ciała, unikając jednocześnie popisu wirtuozerii. W końcu „e solo un trucco” (to tylko sztuczka).

Solo zostało wyłonione spośród 300 zgłoszeń z 52 krajów i było zaprezentowane na Jerusalem International Solo Dance Festiwal 2022 w Jerozolimie.

choreografia: Zuzanna Kasprzyk & Andrzej Molenda
taniec: Anna Kukulska

Zjawy

Spektakl Zjawy powstał w ramach obchodów Roku Polskiego Romantyzmu i jest interpretacją dramatu Dziady za pomocą środków tańca współczesnego.

Założeniem projektu jest spojrzenie na opisaną przez Adama Mickiewicza Noc Dziadów jako na rytuał wołania o sprawiedliwość społeczną. W ludowym obrządku społeczeństwo przywołuje duchy zmarłych, aby wysłuchać ich próśb i pomóc tym, których zapamiętano jako dobrych, a osądzić tych, którzy za życia czynili zło. Jest to zatem chwila, w której społeczeństwo otrzymuje władzę by przebaczać, ratować lub potępiać.

Podczas pracy nad spektaklem angażowaliśmy społeczność Białoruską, Polską i Litewską, tworząc platformę porozumienia i upamiętnienia protestów na Białorusi z 2020 roku. Cisza po tych wydarzeniach, była dla nas inspiracją do podjęcia tematu i próby ujęcia go w milczący taniec. Jednak w kontekście tragedii wojny toczącej się w Ukrainie projekt staje się bardziej uniwersalny, przywołuje tych, którzy doznają krzywdy w jakiejkolwiek formie.

Staramy się skupiać na historiach i przeżyciach jednostki, a nie na politycznej rzeczywistości. Naszym zdaniem, w chaosie obecnych czasów to, co z ducha romantyzmu warto wydobyć, to zmaganie jednostki ze złem w każdym wymiarze, oraz poszukiwanie sprawiedliwości nawet poza światem widzialnym.
Zjawy to próba poradzenia sobie z lękiem, strachem i poczuciem bezsilnego gniewu poprzez łagodne zaufanie w siłę dobra, prawdy i piękna. Chcemy traktować Zjawy jako rytuał oczyszczania pamięci zbiorowej i indywidualnej poprzez przeobrażające piękno dźwięku i ruchu: materii, światła i ciała w przestrzeni. Solista jest duchem lub medium społeczeństwa (Guślarzem), które poprzez symboliczne działania dotyka zbiorowego doświadczenia. Ruch nawiązuje do baletu romantycznego i postaci willy, jest jednak przetworzony przez współczesne formy choreograficzne – zniekształcony i fragmentaryczny, jak pamięć. Biała tkanina o wymiarach 8×8 m to metaforyczny obiekt o wielu znaczeniach – białej flagi, pustej karty, tkanki społeczeństwa, całunu czy białej sukienki. Jest to również nawiązanie do sztuk plastycznych, m.in. do szkiców z cyklu „Białoruś Zachodnia” Wacława Strzemińskiego. Obrazuje ona zarówno romantyczną wizję zmysłowego poznawania świata, jak również nieustanny ruch i przemianę rzeczywistości.

choreografia i wykonanie: Zuzanna Kasprzyk
koncept: Andrzej Molenda
muzyka: Karlis Mklaubergs

„Zjawy” chor. Zuzanna Kasprzyk, fot. Andrzej Molenda

„Zjawy” chor. Zuzanna Kasprzyk, fot. Andrzej Molenda

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”. Plakat.

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta”
17-22 września 2024
Częstochowa

Program:

19 września 2024, godz. 17.00
Cymes kuchni żydowskiej – pokaz / siedziba Towarzystwa Kulturalno-Społecznego Żydów w Polsce

Spektakle:

20 września 2024, godz. 13.00
Upamiętnienie Physical ArtHouse / Plac Willenberga

20 września 2024, godz. 17.00–18.00
„Faded black” Physical ArtHouse / Teatr im. Adama Mickiewicza,

20 września 2024, godz. 20.00–21.00
Love matter Lubelski Teatr Tańca / Akademickie Centrum Kultury Politechniki

21 września 2024, godz. 18.00–19.00
„Kaleidoscope” chor. Natalia Iwaniec / Teatr im. Adama Mickiewicza, ul. Jana Kilińskiego 15

22 września 2024, godz. 19.00–20.00
Sosna chor. Zuzanna Kasprzyk i Andrzej Molenda
„Zjawy” chor. Zuzanna Kasprzyk / Teatr im. Adama Mickiewicza, ul. Jana Kilińskiego 15

Warsztaty:

17–21 września 2024, godz. 10.00–11.30
Warsztaty tańców żydowskich
Prowadzenie: Marta Pietruszka / Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40

21 września 2024, godz. 10.00–11.00
Warsztaty GAGA for people
Prowadzenie: Natalia Iwaniec / Teatr im. Adama Mickiewicza, ul. Jana Kilińskiego 15

21 września 2024, godz. 11.00–12.00
Warsztaty GAGA for dancers
Prowadzenie: Natalia Iwaniec / Teatr im. Adama Mickiewicza, ul. Jana Kilińskiego 15

Czytanie performatywne:

21 września 2024, godz. 16.00
Czytanie performatywne „Kobieto, puchu marny” / Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater,

Spacer performatywny:

22 września 2024, godz. 16.00–18.00
Spacer performatywny po dawnym getcie połączony z pokazem tańców żydowskich

III edycja Festiwalu Tańca Współczesnego „Pamięć miasta” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Organizatorem festiwalu jest Fundacja Performa. Kuratorką Anna Królica.

www.fundacjaperforma.com/pamiec-miasta

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Częstochowa: Teatr im. Adama Mickiewicza, ul. Jana Kilińskiego 15

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close