
„WOW”, chor. Marta Wołowiec, fot. Natalia Kabanow
„WOW”, chor. Marta Wołowiec, fot. Natalia Kabanow
W ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2025 w Klubie Żak w niedziele 2 marca odbędzie się pokaz spektaklu WOW w choreografii Marty Wołowiec.
W czasach mroku i niepokoju, artyści, zastanawiają się nad tym, czym jest przyjemność w życiu, przyjemność z tańczenia i z oglądania tańca. Balansując na granicy popu, kiczu i bezkresnego transu, Marta Wołowiec i Tomasz Pomersbach stopniowo zachęcają się nawzajem, by odsłonić kolejne taneczne grzeszne przyjemności. Ich ciała: bezpretensjonalne, oddane przyjemnościom, pochłonięte tańcem, odbijają się od ziemi i unoszą w stan błogości.
Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem był fenomen choreomanii – tanecznej plagi, która przez ponad dziesięć wieków pojawiała się w różnych miejscach Europy. Mania tańczenia na ulicach gromadziła setki osób we wspólnym szalonym tańcu do wycieńczenia, do utraty przytomności, a czasem – do utraty życia. Do dziś przyczyny tych ekstatycznych ruchów nie są znane, jednak jedna z teorii podaje, że bezustanny taniec był skutkiem „zbiorowego załamania nerwowego”, którego przyczyną miał być specyficzny czas pełen zaraz, wojen i katastrof naturalnych.
Twórcy:
Koncepcja, reżyseria, choreografia: Marta Wołowiec
Kreacja, performans: Marta Wołowiec, Tomasz Pomersbach
Dramaturgia: Janusz Orlik
Muzyka: Wojciech Kiwer
Reżyseria świateł: Klaudia Kasperska
Kostiumy: Dominik Więcek
Marta Wołowiec to choreografka, performerka, tancerka, dyplomowana instruktorka tańca, menedżerka kultury. Występowała na scenach w Polsce, w Niemczech, Holandii, Szwajcarii, Bułgarii, Norwegii, Szwecji, Libanie, Włoszech, Belgii, Danii, Francji i na Litwie. Autorka spektakli solowych i kolektywnych, tworzonych we współpracy z polskimi oraz zagranicznymi twórcami: WoW, Lil, Tens, Light Darkness, Guppy 13, TYTUM, Naturgemalde, Kobiety Wyspiańskiego, Hold on, spectral layers of movement. Jako choreografka współpracowała z KORZO Theatre (Holandia), Dancehaus piu (Włochy), Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Muzycznym Capitol, Instytutem Grotowskiego, Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem Banialuka. Laureatka Nagrody Specjalnej w Konkursie o Nagrodę Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego. W swoich własnych pracach choreograficznych artystka eksploruje temat energii i ruchu progresywno-transowego. Ważny jest dla niej naturalny przepływ, a także zaangażowanie widza poprzez wzajemne pobudzanie uważności ciała i umysłu.
Tomasz Pomersbach to tancerz, instruktor tańca oraz praktyk Metody Ilana Leva. Pochodzi z Wrocławia, gdzie w studiu baletowym Operetki Dolnośląskiej rozpoczął swoją edukację taneczną. Studiował na London Contemporary Dance School, uzyskując w roku 2010 certyfikat edukacji wyższej University of Kent. W latach 2010–2013 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, gdzie występował w spektaklach Ewy i Pauliny Wycichowskich, Andrzeja Adamczaka, Yossiego Berga, Ohada Naharina i Jo Strømgrena. Od roku 2013 działa jako artysta niezależny. W latach 2013–2022 był stałym członkiem zespołu Pink Mama Theatre, z którym zrealizował sześć pełnometrażowych spektakli łączących teatr dramatyczny z tańcem i teatrem fizycznym (Psittacus Erithacus, Dynastia, Olimpiada, Jungle, Fashion oraz Shaved Town). Wraz z Pink Mama Theatre występował m.in. na Polskiej Platformie Tańca, festiwalu Dance Days Chania w Grecji oraz Fringe Festival w Edynburgu.