
Plakat baletu „Coppélia”, Opera Bałtycka. Grafika: materiały własne organizatora
Plakat baletu „Coppélia”, Opera Bałtycka. Grafika: materiały własne organizatora
Opera Bałtycka w Gdańsku zaprasza na nową odsłonę klasycznego baletu Léo Delibes’a w choreografii Johana Kobborga pt. Coppélia.
Coppélia powstała w 1870 roku i od samego początku cieszyła się dużą popularnością. Zarówno paryska jak i warszawska publiczność doceniły nie tylko warstwę muzyczną i choreografię, ale także samą historię zawartą w balecie, opartą na opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna. Literacki pierwowzór oddaje 19. wieczną fascynację techniką, spirytyzmem i magnetyzmem, jednak libretto autorstwa Charles’a Nuiterra i Arthura Saint-Léon’a skupia się przede wszystkim na romantycznej stronie historii Coppélli. Taki zwrot w fabule przemawia także do współczesnego widza, który w dobie Sztucznej Inteligencji coraz bardziej docenia ludzkie uczucia.
Akcja baletu rozgrywa się w małym miasteczku, które w przygotowywanej przez Operę Bałtycką warstwie wizualnej przywołuje na myśl obrazy Marca Chagalla. Choreograf podąża za klasyką, mając jednak na uwadze współczesnego widza:
Jako choreograf nie czuję potrzeby ani umieszczania akcji Coppélii w fabryce robotów (…) ani też zmieniania klasycznej muzyki baletowej czy ruchu. Mam natomiast poczucie konieczności dostosowanie spektaklu do współczesnego widza, mocno jednocześnie wierząc w siłę baletu klasycznego (…) Wybrałem te utwory muzyczne, które coś we mnie poruszały, ułożyłem do nich choreografię i wkomponowałem je w spektakl, być może czasami nawet w innych miejscach niż było to pierwotnie zamierzone. Jeśli potraktujemy to jako czystą rozrywkę, to Coppélia jest idealnym, kolorowym i zabawnym spektaklem baletowym dla młodego widza. Moim celem jest jednak przeniesienie tej opowieści na inny poziom emocjonalny, który pozwoli pokazać coś więcej. Kluczem do odczytania libretta stał się dla mnie doktor Coppelius – dorosły mężczyzna, siedzący w domu i tworzący lalki, których nie sprzedaje, ale zatrzymuje dla siebie. Zastanawiając się nad tą postacią, myślałem o osobie, która straciła w życiu coś cennego – mówi w wywiadzie do programu Johan Kobborg.
Spektakl przygotowywany jest dla widzów w różnym wieku. Dla młodszych będzie to zabawna historia i ciekawe spotkanie z tańcem klasycznym, starsi widzowie natomiast będą mogli pozwolić sobie na głębszą interpretację dzieła.
Twórcy:
Choregorafia: Johan Kobborg
Libretto: Charles Nuiterr i Arthur Saint-Léon
Kierownictwo muzyczne: Luis Gorelik
Scenografia, kostiumy: Hanna Wójcikowska-Szymczak
Soliści i tancerze baletu Opery Bałtyckiej
Orkiestra Opery Bałtyckiej
Coppélia na scenie Opery Bałtyckiej dotychczas doczekała się tylko jednej inscenizacji, w 1987 roku, w choreografii Vitałtasa Brazdylisa, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Michalak, ze scenografią Władysława Wigury.
Dodatkowe informacje oraz bilety dostępne na stronie Opery Bałtyckiej: Coppélia – Opera Bałtycka (operabaltycka.pl)
Opera Bałtycka „Coppélia” chor. Johan Kobborg, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Opera Bałtycka „Coppélia” chor. Johan Kobborg, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Opera Bałtycka „Coppélia” chor. Johan Kobborg, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Opera Bałtycka „Coppélia” chor. Johan Kobborg, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP
Opera Bałtycka „Coppélia” chor. Johan Kobborg, fot. Krzysztof Mystkowski / KFP