
Fot. materiały organizatorów.
Fot. materiały organizatorów.
W ramach cyklu Stacja Taniec przed pokazem spektaklu Nomadka Teatru Amareya w reżyserii Katarzyny Pastuszak odbędzie się spotkanie z Jadwigą Majewską tłumaczką książki Sally Banes Terpsychora w tenisówkach (PWM/IMIT, 2013) oraz autorką książki Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym (Ha!art, 2013). Spotkanie poprowadzi Magdalena Hajdysz.
Terpsychora w tenisówkach to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Napisana przystępnym językiem, ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna. Zarazem jednak rozważania Banes mają charakter uniwersalny, traktują o tańcu jako takim. Autorka zaczyna od przybliżenia historii ruchu postmodernistycznego, a następnie koncentruje się na portretach najważniejszych postaci tamtej epoki. Książkę wypełniają wnikliwe opisy i błyskotliwe interpretacje głośnych przedstawień. Czytając ją, można się przekonać, że dokonania artystów, o których pisze Banes, stanowią źródło inspiracji dla tego, co w tej dziedzinie sztuki dzieje się obecnie. Czytelnicy mają okazję poznać nie tylko taniec, ale również sztukę plastyczną, teatralną i, rodzący się w Nowym Jorku lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, performance artystyczny.
O autorce:
Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.
Antologia Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym pod redakcją Jadwigi Majewskiej stanowi autorski wybór najważniejszych wypowiedzi o tańcu współczesnym, opisujących fundamenty aktualnej estetyki i praktyki w tej dziedzinie. Refleksje twórców, ich autointerpretacje i manifesty zostały zestawione z esejami teoretyków i krytyków. Wszystkie zamieszczone wypowiedzi to głosy profesjonalistów, często o wadze klasyki gatunku. Książka składa się z dwóch części: w pierwszej taniec funkcjonuje w trzech perspektywach (jako proces, działanie i spektakl), w drugiej – pojawia się w rozlicznych kontekstach: teatralnym, krytycznym, historycznym, socjologicznym, antropologicznym czy religioznawczym. Poszczególne rozdziały zostały ułożone tak, aby wskazać ewolucję zagadnień i różnorodność perspektyw.
Zestawienie nie ma jednak ambicji zbioru wyczerpującego nowoczesną refleksję o ruchu, nastawione jest raczej na konfrontację z tym, co aktualne i przyszłościowe w tańcu. Książka może służyć jako podręcznik dla studentów teatrologii, performatyki, teorii tańca, zarówno na uniwersytetach, jak i w wyższych szkołach artystycznych. Może stanowić podstawę do dalszych, bardziej szczegółowych, publikacji w przyszłości. Jest znakomitym przewodnikiem zarówno dla samych artystów, jak i dla osób piszących o tańcu oraz zajmujących się jego propagowaniem – szczególnie w kontekście wzrastającej popularności tańca w kulturze współczesne
Więcej o książkach: