W ramach projektu Powrót (do) przyszłości w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu przyjrzymy się historycznym i współczesnym związkom eksperymentalnej choreografii i sztuki performance. Jako pierwsze swoje prace pokażą Marta Ziółek i Magdalena Ptasznik. Po spektaklu odbędzie się dyskusja z artystkami oraz z gościem specjalnym – Józefem Robakowskim. Rozmowę poprowadzi dr Małgorzata Kaźmierczak.
Kuratorem projektu jest Mateusz Szymanówka.
Marta Ziółek: Black on Black
W performansie dwie zamaskowane performerki (Marta Ziółek, Anna Nowicka) podejmują zagadnienie czerni i czarności w choreografii. Punktem wyjścia jest gest zawłaszczenia języka tańca ulicznego i potraktowanie go jako narzędzia do badania ciężaru, masywności i siły ruchu. Stopniowo rozbierając się i nakładając nad siebie warstwy ubrań, tancerki lawirują pomiędzy ucieleśnieniem a maskaradą pokazu mody, podziemnego treningu fitness, przeistoczenia w monstrum. Publiczność umieszczona po dwóch stronach ekspozycji jest zaproszona do czarnej sesji, gdzie choreografia opróżnia „czarne” formy i intensyfikuje materie ich „czarnego” wnętrza.
Koncepcja: Marta Ziółek
Kreacja i performans: Marta Ziółek, Anna Nowicka
Dramaturgia: Eleonora Zdebiak
Kostiumy: Michał Gruca
Design: Szymon Żydek
Projekt plakatu: Emilia Obrzut
Czarne na czarnym /Black on Black zostało wyprodukowane przez Het Veem Theater i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy wsparciu Teatru Studio w Warszawie, Komuny//Warszawa, STUK w Leuven. „Czarne na czarnym” jest częścią projektu Life Long Burning (LLB).
***
Magdalena Ptasznik: surfing
Surfing to laboratorium, w którym fizyczna akcja ciała wprawia obiekty w ruch, a ich (re)akcje inicjują i transformują kolejne akcje. Artystka aktywuje materię, skupiając się na jej powierzchni, w kontakcie z nią szuka doświadczenia. Kieruje uwagę ku temu, co zewnętrzne, widoczne i dostępne. Prowokuje zderzenia, tarcia, zarysowania, obserwuje zmieniającą się dynamikę przedmiotów i różnice energetyczne akcji, w których przedmioty spotykają się. Surfing to rytuał uwalniania obiektów, a właściwie rytuał rozluźniania naszego sposobu ich postrzegania. W szerszej perspektywie to propozycja innego spojrzenia na rzeczywistość, która nas otacza.
Choreografia, performance: Magdalena Ptasznik
Dramaturgia, współpraca konceptualna: Eleonora Zdebiak
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Przy wsparciu: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Research do performansu zrealizowany został w ramach programu rezydencyjnego NRW Tanzrecherche 2013 w Bielefeld, w Niemczech
***
Na wszystkie wydarzenia WSTĘP WOLNY.
O projekcie:
http://tarasin.pl/powrot-do-przyszlosci/
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.