Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Nowy Teatr w Warszawie zapraszają na spektakl Wojciecha Grudzińskiego Dance Mom.
Tytuł spektaklu jest parafrazą nazwy amerykańskiego reality show Dance Moms, którego fabuła koncentruje się na tańczących dzieciach i zachowaniach matek obserwujących konkurujące pociechy. Związek matki i dziecka jest chyba najbardziej intymną formą więzi – jednocześnie uniwersalną i trwałą. Dlatego twórcy spektaklu próbują odtworzyć ją w innych relacjach: patchworkowych rodzinach, queerowych domach czy grupach plemiennych. Każda odwołuje się do figury strażniczki domowego ogniska, z którą nie sposób się rozstać.
W relacji matka-dziecko dominuje fenomen cielesnego pokrewieństwa wykraczającego poza sferę prywatną i stającego się politycznym manifestem. Polityczna jest nie tylko kobiecość postrzegana przez pryzmat macierzyństwa, ale także figura kobiety w wieku poreprodukcyjnym, która jest permanentnie wymazywana z kultury patriarchalnej. Pragnienie i ciało matki stają się niewidoczne, ustępując miejsca życiu dziecka.
W Dance Mom Wojciecha Grudzińskiego wychowana na warszawskim Mokotowie córka wojskowego i księgowej, skrupulatna i wrażliwa ekonomistka z czterdziestoletnim stażem pracy zatańczy z trójką artystów, w tym z własnym synem. Historie rodzinne i motywy autobiograficzne przywoływane w trakcie spektaklu posłużą za kanwę opowieści o fenomenie matki i syna, bogini i bożka, cząstki oddzielającej się od całości, początku i końca, tego co świadome i nieuświadomione, młode i stare. W spektaklu przywołane zostaną żywioły, z których składa się życie, artyści sięgną do źródeł płodności, by spojrzeć na umykający czas, z relacji matki i syna wysnują pierwszą opowieść – komiczną, trywialną i niesamowitą, cudowną i pożyteczną, mądrą i głupią.
W ich „odmieńczej” rodzinie ciała nieodpowiednie i niedopasowane nie istnieją. Nie ma granic dla performatywnej wolności, nie ma wstydu, żenady, przegięcia; jest tylko udrożnianie kanałów – zupełnie jak w trakcie rodzenia. Pomyłka w tańcu stała się elementem choreografii, a kanon piękna został całkowicie uwolniony od społecznych rygorów i kulturowych konwencji. Dance Mom to celebracja pokrewieństwa i taniec pochodnych ciał; taniec macierzyństwa bez dzieci i dzieci bez matek; mężczyzn, którzy chcą być matkami i matek, które chcą być dziećmi. Zanurzenie świata na powrót w baśni, w pieśni, canzonie i balladzie. Opera w warszawskim M4. To również pochwała dziedzictwa choreografek, które nazywamy matkami tańca i o których nie sposób zapomnieć.
Pamiętacie mit o sprośnej Baubo, która rozbawiła zrozpaczoną po stracie córki Demeter?
I was born to make you happy (Britney Spears).
Koncepcja, choreografia: Wojciech Grudziński
Kreacja, taniec: Ewa Dziarnowska, Ewa Grudzińska, Wojciech Grudziński, Michał Sławecki
Kontratenor: Michał Sławecki
Dramaturgia: Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński
Kostiumy: Marta Szypulska
Przestrzeń: Wojciech Grudziński, Marta Szypulska
Muzyka: Wojtek Blecharz
Reżyseria Światła: Aleksandr Prowaliński
Obraz: Jan Możdżyński
Zdjęcia: Bartosz Zalewski
Grafika: Maciej Bychowski
Konsultacje Flamenco: Małgorzata Matuszewska
Kierowniczka produkcji: Olga Drygas
Specjalne podziękowania dla Domu Kultury Kadr za udostępnienie przestrzeni do sesji zdjęciowej.
Spektakl koprodukowany przez Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Nowy Teatr.
Partnerem produkcji są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie oraz Komuna/Warszawa.
Spektakl powstał w ramach Poszerzania pola – programu choreograficznego warszawskiego Nowego Teatru i Art Stations Foundation, którego kuratorką jest Joanna Leśnierowska.