
fot. materiały organizatora
fot. materiały organizatora
Pracownia Kuratorska i Fundacja Performat zapraszają na warsztaty choreograficzne z Aleksandrą Osowicz, które odbędą się w ramach programu towarzyszącego rezydencji Karoliny Grzywnowicz w Ogrodzie Botanicznym UJ. Działania są częścią projektu Biopolis – cyklu rezydencji artystyczno-badawczych.
O warsztacie:
Za mocno skupiamy się na sobie samych, zapominając, że nie jesteśmy jedynymi zwierzętami na Ziemi – stwierdzenie Joanny Bednarek stało się punktem wyjścia dla praktyki choreograficznej Aleksandry Osowicz. Poprzez działania artystyczne Osowicz pragnie zwrócić uwagę na istnienie złożonej relacji pomiędzy ludźmi i innymi organizmami żywymi. W swojej praktyce wychodzi z założenia, że nie jesteśmy jedynym gatunkiem aktywnie kształtującym otoczenie – wpływają na nie inne zwierzęta, rośliny, bakterie, grzyby… Naturo-kulturowy kształt środowiska, jakie znamy, powstaje w wyniku tysięcy interakcji międzygatunkowych.
Podczas warsztatu, poprzez wykorzystanie praktyki improwizacyjnej, Osowicz zaproponuje uczestnikom namysł nad tym, w jaki sposób postrzegamy otoczenie i jaką nawiązujemy z nim relację, będąc w ruchu.
Wykorzystamy metody choreograficzne pozwalające rozwinąć uważność na otoczenie i umiejętność nawigacji pomiędzy kanałami uwagi – ćwiczenia percepcyjne i praktyki somatyczne. Szczególnie zależy mi na uaktywnieniu wyobraźni przestrzennej i świadomości ciała uczestników w relacji z otoczeniem. / Aleksandra Osowicz
O projekcie:
Projekt Biopolis obejmuje interdyscyplinarną konferencję naukową oraz trzy rezydencje artystyczno-badawcze, podczas których zostaną podjęte działania krytycznie badające relacje międzygatunkowe istniejące w miejskich przestrzeniach, sondujące problemy i sugerujące naukowo-artystyczne scenariusze rozwiązań.
Program oraz opis projektu: https://www.facebook.com/events/880795675678159/
Wstęp na warsztaty jest bezpłatny. Rejestracja na stronie:
Aleksandra Osowicz – tancerka, choreografka. Ukończyła Forum Danca – PEPCC – Choreography, Dance Research and Training w Lizbonie oraz Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Fotografia i Multimedia. Stypendyska wiedeńskiego programu danceWEB 2017. Członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Pierwszy kontakt z tańcem miała w 1995 roku. Od tego czasu występowała na deskach wielu teatrów repertuarowych oraz niezależnych przestrzeni artystycznych w Polsce i Europie. Od 2010 związana z portugalską sceną choreografii eksperymentalnej (DEPARTS). Współzałożycielka lizbońskiego kolektywu THIS TAKES TIME. Jako performerka współpracowała m.in. z Anią Nowak, Anią Nowicką, Benem Riepe, Doris Ulrich, Magdą Ptasznik, Renatą Piotrowska-Auffret, Rodrigo Garcia czy Ulą Sickle. Swoje prace choreograficzne pokazywała w przestrzeniach miejskich, domowych, galeryjnych i teatralnych między innymi w Centro de Arte Contemporáneo de Andalucia (Walencia), Triennial of Contemporary Art (Izmir), Alkantara Festival (Lizbona), Espaco do Tempo (Montemor o Novo), PACT Zollverein (Essen). W swoich pracach poszukuje alternatywnych rozwiązań teatralnych, przestrzeni, w których odbywa się performans oraz relacji widz−performer, opartych na równościowym współuczestnictwie. Od kilku lat rozwija swoje zainteresowania sztuką pro-zwierzęcą. Interesują ją obszary pomiędzy sztuką a nauką. Bada relacje międzygatunkowe i różne modele współobecności.
Projekt tworzy Pracownia Kuratorska w składzie: Zuzanna Berendt, Maciej Guzy, Agata Kwiatkowska, Witold Loska, Anna Majewska, Anna Olszak, Ada Ruszkiewicz, Wiktoria Tabak, Weronika Wawryk
Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
www.krakow.pl
ngo.krakow.pl