
grafika: Marianna Serocka
grafika: Marianna Serocka
nie-UPRZEJMOŚĆ w OPERZE w choreografii Katarzyny Grabińskiej we współpracy z tancerzami to pierwszy spektakl zrealizowany w ramach projektu „Olsztyński Teatr Tańca. Prolog”, finansowanego z Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego.
O spektaklu:
Kiedyś Ludzie zasadzili Drzewo pełne szlachetnych owoców. Pielęgnowali je, śpiewali mu i tańczyli dla niego.
Wtedy nie potrzebowali zbyt wiele. Wystarczała im bliskość i łagodność.
Nazwali je Drzewem Życia.
Niestety pojawiła się potrzeba bogactwa, władzy i sukcesu. Bardzo szybko obok szlachetnych owoców pojawił się owoc fałszu.
I tak ludzie coraz częściej stawali się dla siebie niemili. Pozbyli się empatii i radości.
Stworzyli sobie OPERĘ, w której coraz to bardziej wyrafinowane maski i stroje, łamały ludzką łagodność i uprzejmość.
OPERA wzmocniła fałsz, kłamstwo i zawiść, ale Ludzkie Serce pamiętało o mocy łagodności i uprzejmości, które powiązane są z dobrocią Ciszy. Ta zaś miłuje pokój i harmonię.
Doznawanie Ciszy nauczyło Ludzi wracać pamięcią do początku, gdzie uśmiech jest szczery, plecy- proste, a drugi człowiek – radością.
I kiedy ludzie usłyszeli Ciszę w sobie, zaczęli na nowo rozgłaszać chwałę łagodności, uprzejmości i życzliwości.
Nastąpiło skruszenie wszystkiego, co stało się twardą OPERĄ w ŻYCIU.
Zrzucili maski, krępujące ruchy -stroje i uwierzyli na nowo, że szczęście nie jest tylko owocem z Drzewa Życia,
ale ziarnem, które należy siać, aby zbierać jego plony.
Nieuprzejmość czy uprzejmość…?
Współczesny świat przesycony jest błyskotkami. Niczym w operze chowamy się za kunsztownymi gadżetami, strojami, sztucznością i sztywnością.
Życzliwość, uprzejmość, czy zwykły uśmiech, stają się „towarem”, który ma przynieść korzyść, mniej lub bardziej wymierną. A przecież bycie uprzejmym i miłym to wewnętrzna postawa, filozofia życia. To nasza dobra wola, uważność i gotowość wsparcia. To drobne gesty, które nabieramy od kołyski, obserwując najbliższe otoczenie.
Spektakl oparty jest na muzycznych motywach klasycznych oper, zaaranżowanych specjalnie na jego potrzeby i wykonywanych przez muzyków na żywo.
reżyseria i dramaturgia: Agnieszka Kołodyńska Iglesias
choreografia: Katarzyna Grabińska we współpracy z tancerzami
aranżacje muzyczne: Bartosz Smorągiewicz
kostiumy i scenografia: Sylwia Nowak
reżyseria światła: Jerzy Świtoń
tancerze: Marta Jakimicha, Monika Parafiniuk, Aleksandra Salej, Magdalena Widłak, Anna Janczarek
wokal: Aurelia Luśnia
muzyka: Bartosz Smorągiewicz kwartet: Mateusz Gawęda – piano, Mateusz Woźniak – kontrabas/gitara basowa, Maciek Dziedzic – bębny, Bartosz Smorągiewicz – saksofony/klarnet/flety
organizator: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie
partner i siedziba: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie