
Teatr Wielki w Poznaniu, „Przedwiośnie Baletowe”, plakat: materiały promocyjne organizatora
Teatr Wielki w Poznaniu, „Przedwiośnie Baletowe”, plakat: materiały promocyjne organizatora
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na spektakl Juvenalia w wykonaniu Juniorskiego Zespołu Polskiego Baletu Narodowego. Podczas tego wieczoru zostaną zaprezentowane choreografie Krzysztofa Pastora, Kristófa Szabó, Gianniego Melfiego i Antonia Lanza. Wydarzenie jest częścią pierwszego „Przedwiośnia Baletowego”. Festiwal odbędzie się w dniach 15–25 lutego 2024 roku. Portal taniecPOLSKA.pl wspiera medialnie to wydarzenie.
W sezonie 2023/24 Polski Balet Narodowy sięgnął po dodatkową dawkę energii w osobach dziesięciorga młodych tancerzy, tegorocznych wychowanków szkół baletowych. Dzięki wsparciu MKiDN realizowany jest projekt PBN Junior. Nowa inicjatywa Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest próbą wypełnienia luki, jaka powstaje pomiędzy owocami pracy szkół baletowych a oczekiwaniami polskich scen teatralnych. Juniorzy, głównie wychowankowie polskich szkół baletowych, otrzymują specjalną opiekę pedagogiczną doświadczonych artystów PBN, biorą udział w przedstawieniach zespołu, mają również zapewnione warsztaty mistrzowskie prowadzone przez zaproszonych baletmistrzów zagranicznych. W miarę upływu czasu będą mieli szansę dołączenia do zespołu PBN lub starania się o angaż w innych teatrach.
PBN Junior w sezonie 2023/24: Maria Grzymała, Julia Skubis, Paweł Dobrzyński i Cezary Szlachta – absolwenci Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie; Weronika Gałązka i Maciej Duda z OSB im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku; Kamila Lechowska i Mikołaj Spiżewski z OSB im. Feliksa Parnella w Łodzi; Łucja Ulbrych, która uczyła się w szkołach baletowych Warszawy i Gdańska, ale zakończyła szkolenie w prywatnej Szkole Tańca i Baletu ,,Piruecik” w Warszawie; a wreszcie ich włoski rówieśnik Roberto Olivieri – absolwent Szkoły Baletowej Opery Rzymskiej. Opiekę pedagogiczną nad zespołem sprawują: Dawid Trzensimiech i Irina Wasilewska.
Juvenalia – wieczór baletowy
premiera 24 listopada 2023, Teatr Wielki – Opera Narodowa
Eine Kleine Nachtmusik
choreografia: Antonio Lanzo
muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Antonio Lanzo
projekcje: Claire Barrow
obsada: Kamila Lechowska (Dziewczyna), Paweł Dobrzyński (Chłopak) oraz tancerze PBN Junior
Beztroska choreografia Antonia Lanzo opowiada o wydarzeniach z urodzinowego przyjęcia niespodzianki zorganizowanego dla pewnej młodej dziewczyny. Ta wyjątkowa uroczystość, wypełniona tańcami, żartami i zabawami, jest swoistym hołdem dla uroku i prostego piękna muzyki Mozarta.
The End of All Our Exploring
choreografia: Gianni Melfi
muzyka: Max Richter
kostiumy: Gianni Melfi
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą: Weronika Gałązka i Maciej Duda
Nie ustaniemy w poszukiwaniach,
A kresem wszelkich naszych poszukiwań
Będzie dojście do punktu wyjścia
i poznanie tego miejsca po raz pierwszy.
[z Little Gidding T. S. Eliota / K. Boczkowski]
Srebrne jezioro (z baletu Kurt Weill)
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: Kurt Weill (Es ist keine Spur z Der Silbersee)
kostiumy: Maciej Zień
światła: Paweł Jasiński
Tańczą: Paweł Dobrzyński i Mikołaj Spiżewski
Finałowa sekwencja z opery Weilla i Brechta mówi o dwóch mężczyznach, którzy nie znajdują społecznej akceptacji. Przynależą do przeciwnych obozów, a mimo to łączą ich więzy przyjaźni. Uciekają więc ku lepszej przyszłości poprzez cudownie zamarznięte wiosną jezioro. W choreografii Krzysztofa Pastora ta scena symbolizuje emigracyjną ucieczkę przed narastającym niebezpieczeństwem. Znamienne, że krótko po premierze Srebrnego jeziora kompozytor opuścił Niemcy na zawsze.
A Blurry Reflection
choreografia: Kristóf Szabó
muzyka: Edward Elgar (Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85)
kostiumy: Marta Fiedler
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą: Weronika Gałązka, Maria Grzymała, Kamila Lechowska, Julia Skubis, Roberto Olivieri, Cezary Szlachta
Inspiracją dla Kristófa Szabó było zjawisko starzenia się, demencji oraz związanej z tym frustracji. Patrząc na osoby starsze, zastanawiamy się często, jakie historie kryją ich wysłużone ciała – w przeszłości piękne i sprawne. Być może ta choreografia jest zbiorem rozmazanych wspomnień osoby, która nie poznaje już siebie samej w lustrze…
Juvenalia
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: John Adams (The Chairman Dances)
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Paweł Jasiński
Tańczy: PBN Junior
Krzysztof Pastor stara się przełamać naturalną wciąż skromność, nieśmiałość i niepewność uczestników naszego projektu PBN Junior, tworząc specjalnie dla nich zespołową choreografię zatytułowaną Juvenalia. Konfrontuje ich z dynamiczną muzyką Johna Adamsa, eksponując czystą radość tańca i młodzieńczą energię.
Przed spektaklem, o godz. 17.15 zaplanowano choreoDIY – pokaz tworzenia choreografii na żywo, który poprowadzi Robert Bondara, Kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie biletowej Teatru.
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Festiwal „Przedwiośnie Baletowe” to nowość w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Ideą projektu jest pokazanie nowych perspektyw tańca i kierunków, w których się rozwija. Festiwal będzie platformą artystycznych kreacji młodych twórców, których łączy świeżość spojrzenia na taniec, młodzieńcza energia i poszukiwanie nowych form ekspresji. Obok debiutów choreograficznych istotnym elementem festiwalu będzie prezentacja choreografii wybitnych artystów o ugruntowanej pozycji. „Przedwiośnie Baletowe” to również nawiązanie do bogatej historii festiwalowej poznańskiego Teatru Wielkiego, a także do tradycji miasta w dziedzinie tańca – to tutaj narodziły się wielkie osobowości baletu klasycznego, tańca współczesnego i choreografii, które po dziś dzień inspirują i są uznawane za autorytety.
Festiwal otworzy spektakl Spectrum 02 – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie dziewięcioro artystów zespołu baletowego nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc. Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. Ubiegłoroczna edycja Spectrum pokazała, że kreatywność tancerek oraz tancerzy potrafi zaskoczyć i zachwycić publiczność. W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy BER, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana, z pewnością wzbudzi emocje widzów. Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego (PBN Junior), skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt Sofii Nappi, choreografki, której talent i unikalny język choreograficzny docenia publiczność na całym świecie oraz jurorzy prestiżowych konkursów. Zespół kierowany przez Sofię Nappi zaprezentuje spektakl Pupo, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu. Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl Łabędzie, wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023. Zaangażowani w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.
Mamy wielką nadzieję, że festiwal wpisze się na stałe w coroczny repertuar poznańskiej sceny i przeniesie nas w świat tańca – pełnego pasji, innowacji i inspiracji, sprawiając, że taniec i balet będą bliższe i bardziej przystępne dla naszych widzów niż kiedykolwiek.
– mówi Robert Bondara, choreograf i kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Więcej: https://opera.poznan.pl/pl/
Teatr Wielki w Poznaniu, „Przedwiośnie Baletowe”, afisz z programem, plakat: materiały promocyjne organizatora