
Dances with Camera to międzynarodowy konkurs krótkometrażowych filmów, których wspólnym mianownikiem jest taniec i fizyczna ekspresja. Dances with Camera jest jednym z dwóch konkursów tematycznych w ramach Short Waves Festival, który od siedmiu lat niezmiennie cieszy się zainteresowaniem widzów.
W tegorocznym programie znalazło się aż 18 produkcji z 9 krajów, które będą konkurowały o nagrody Jury i publiczności. Wśród nich znalazły się zarówno formy fabularne, jak i eksperymentalne, przemawiające różnorodnymi językami filmu i choreografii. Ekspresja ciała nierzadko zdolna jest przekazać to, co wymyka się słowom. Dlatego program Dances with Camera to znacznie więcej, niż tylko bogactwo estetycznych doznań. Poprowadzi nas przez szerokie spektrum nastrojów – od humoru po nostalgię, od ironii po patos – prezentując obrazy abstrakcyjne i surrealistyczne, jak również głęboko zaangażowane i refleksyjne, eksplorujące społeczne doświadczenia.
Obie sekcje konkursowe będą wyświetlane zarówno stacjonarnie, w poznańskim Kinie Muza, jak i w trybie online, na platformie Filmchief Hub w czasie rzeczywistym. Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/180460709680647/
Program Dances with Camera I
Etch
Wielka Brytania 2019, 7 min
Reżyseria: Abby Warrilow & Lewis Gourlay
Produkcja: Victoria Watson
Dziewczyna wędruje przez odległe wrzosowiska. Na wzgórzu, w oddali znajduje się opuszczona szkoła. Odrobina słońca przedostaje się do środka przez brudną szybę. W rogu stoi pianino.
Fracture
Finlandia 2019, 15 min
Reżyseria: Jukka Rajala-Granstubb & Johanna Nuutinen
Produkcja: Ann-Maj Granstubb
Niezwykła historia procesu leczenia ran mężczyzny i kobiety, ich związku oraz tego, jak przeżycia z dzieciństwa mają na nas wpływ przez całe życie.
The Last Children
Francja 2019, 11 min
Reżyseria: Fu Le
Produkcja: Imagista, Les Films du Texmex, Tetrapode – with the support of Région Occitanie, Ateliers Médicis, SPEDIDAM, JM-France
Film choreograficzny kręcony jednym ujęciem z uczniami szkoły w przeddzień jej zamknięcia. Za pomocą metaforycznej opowieści jest świadectwem pustynnienia rustykalnego świata i wymierania wsi.
Maids
Argentyna 2019, 5 min
Reżyseria: Sofia Castro
Produkcja: Delfina Cocciardi
Połączenie fabuły i filmu tańca. Prezentuje pokojówkę, byłą balerinę, uosabiającą głosy dwóch kochanków ze słuchowiska radiowego, którzy planują ją zamordować.
4 ~
Kanada 2018, 14 min
Reżyseria: Rodrigo Rocha-Campos
Produkcja: Rodrigo Rocha-Campos
Eksploracja świata początkowo charakteryzującego się precyzją ruchu i brakiem emocji. Umiejscowiony w minimalistycznym świecie pozbawionym życia 4 ~ rozwija się poprzez współczesny taniec, niepokojące dźwięki oraz surrealistyczne wizualizacje.
Cinderella Games
Wielka Brytania 2019, 7 min
Reżyseria: Jessica Wright, Morgann Runacre-Temple
Produkcja: Alexandra Blue.
Grupa zawodników staje w szranki, a każdy z nich desperacko chce udowodnić, że jest prawdziwym Kopciuszkiem, by wygrać swoje własne „długie i szczęśliwie życie”.
Gloria!
Wielka Brytania 2019, 10 min
Reżyseria: Roswitha Chesher
Produkcja: Roswitha Chesher, Greenwich Dance
Słynna nowojorska choreografka GLORIA! zjawia się w Greenwich Dance gotowa, by wyreżyserować swój pierwszy film tańca, Disco Inferno. A Sarah… spóźnia się! W drodze na plan filmowy, tancerka napotyka niecodzienne zdarzenia.
Toporzeł
Polska 2019, 10 min
Reżyseria: Iwona Pasińska
Produkcja: Polski Teatr Tańca
Przepiękne górskie krajobrazy, z których wyrastają postaci tancerzy, skały, krzewy, surowość przyrody i jej siła – wszystko przeplata się ze sobą, podkreślając tym samym silne więzy między naturą a człowiekiem.
Unframed
Polska 2018, 10 min
Reżyseria: Paweł Zawadzki
Produkcja: Aleksandra Machnik, M7 Production
Film oparty na spektaklu FRAMED/ UJĘ(CI) z choreografią Wojciecha Mochnieja, w wykonaniu artysty oraz Iris Heitzinger. Prezentuje szerokie spektrum emocji, które towarzyszą burzliwemu związkowi.
Czas trwania: 90 min + Q&A
Więcej na: shortwaves.pl
Biogramy Jury:
Marc Wagenbach studiował teatrologię, filmoznawstwo w Sydney, Berlinie i Bayreuth. Uzyskał doktorat w zakresie medioznawstwa na Uniwersytecie w Kolonii. W 2007 roku został asystentem Piny Bausch. W latach 2009-2013 pełnił funkcję kierownika rozwoju Fundacji Piny Bausch. Od 2016 pracuje przy festiwalu TANZRAUSCHEN w Wuppertalu, w 2019 był dyrektorem targów kina tańca dancescreen 2019 w ramach tego festiwalu. Na co dzień pracuje na całym świecie jako dramaturg, menedżer kulturalny i producent kreatywny.
Marlene Millar otrzymała tytuł licencjata sztuk pięknych na Uniwersytecie Concordia. Następnie ukończyła studia magisterskie w School of the Art Instute of Chicago. W 1999 roku otrzymała Pew Fellowship z mediów tanecznych na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Ostatnio świętowała trzydziestolecie pracy w branży filmowej wystawą solową, w skład której weszły jej najbardziej ambitne prace, w tym instalacja Witness w Threshold Artspace. Seria The Migration Dance Film Project, wyreżyserowana przez Marlene, z choreografią Sandy Silvy, zdobyła ponad 20 nagród na takich festiwalach jak Short Waves, Aesthetica, San Francisco Dance Film Festival, Cinematica i Cinedans. Razem z Philipem Szporerem, Marlene stworzyła od 2000 roku wiele prac w ramach Mouvement Perpétuel, ich tanecznego domu produkcyjnego. Marlene prowadzi warsztaty na całym świecie. Stara się wspierać w ten sposób rzemiosło procesu kreatywnego w zakresie tworzenia niezależnych filmów.
Paulina Święcańska – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagożka i instruktorka tańca współczesnego, uznana przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menedżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego – produkcja teatralna. Jako choreografka stworzyła do tej pory 18 choreografii autorskich m.in. ,,Wariacje na temat jedzenia” czy ,,Hybryda”, które pokazywane były na polskich i zagranicznych festiwalach. Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy żywą i bezpośrednią sztuką m.in. poprzez Festiwal Warszawskiej Sztuki Niezależnej Re:wizje 2008-2012, gdzie była kuratorką tańca. Współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, Organizatorka I w Polsce Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2010-2016. Obecnie współtworzy Fundację Artystyczną PERFORM, dzięki której realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne, pracując przy tym z artystami różnych kierunków i profesji.