
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Plakat.
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Plakat.
Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na symfonię dramatyczną Hectora Berlioza Romeo i Julia z choreografią Sashy Waltz.
Tworząc choreografię Romea i Julii (2007), Sasha Waltz zwróciła się ku jednej z najbardziej poruszających historii miłosnych w literaturze światowej. Historia nieszczęśliwych kochanków, których rodziny są wrogami, a których śmierć przynosi zrozumienie i pojednanie, jest jednym z najbardziej znanych dzieł Szekspira. Ta mroczna tragedia zainspirowała Hectora Berlioza do skomponowania dramatycznej symfonii Romeo i Julia na trzech solistów, dwa duże chóry i orkiestrę. Podczas światowej premiery baletu Sashy Waltz kochanków, którzy odnaleźli się dopiero po śmierci tańczyły gwiazdy – Aurélie Dupont i Hervé Moreau. Jesienią 2012 roku spektakl znalazł się w repertuarze mediolańskiej La Scali. W kwietniu 2015 roku w Berlinie odbyła się premiera Romea i Julii jako koprodukcja Deutsche Oper Berlin, La Scala w Mediolanie i Sasha Waltz &Guests. Tam po raz pierwszy choreografię tę zatańczyli tancerze zespołu Sasha Waltz & Guest. Jest to trzecia opera choreograficzna stworzona przez Sashę Waltz po Dydonie i Eneaszu w 2005 roku i Medei w 2007 roku.
To pierwszy raz, kiedy Sasha Waltz współpracuje z polskim zespołem baletowym. Spektakl jest połączeniem szlachetnej prostoty i niebywałej finezji, od czarno białej scenografii i kostiumów po choreografie. Na pierwszy plan wysuwa się wielka plastyczna wrażliwość artystki. Interesuje ją kształt, faktura, symbol i metafora, poetyka obrazu. Wymaga fizycznej sprawności również od śpiewaków, co powoduje integralność wszystkich elementów, z których składa się spektakl. Poprze detal, znak, niuans kostiumy nawiązują do epoki renesansu. Przefiltrowana przez nowoczesność, ich forma staje się graficzna i geometryczna. Surowość scenografii i kostiumów uwypukla dramaturgiczną intensywność choreografii. Scena po scenie, od zabarwionego humorem balu maskowego przez zmysłowe i poetyckie pad de deux po rozdzierającą scenę pochówku, artyści – tancerze, soliści, chór i oczywiście orkiestra – ilustrują głębię emocji bohaterów tego ponadczasowego dzieła. Malowany czernią i bielą spektakl to choreograficzna opera o uniwersalnym przesłaniu, opakowanym w poetyckie obrazy.
Sasha Waltz współpracowała z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w 2011 roku przy produkcji spektaklu Matsukaze, jednak nie brał w nim udziału balet Opery Narodowej. Łódź gościła tą artystkę i jej zespół na XXVI Łódzkich Spotkaniach Baletowych.
Prapremiera – OpéraBastille, Paryż, 5 października 2007 r.
Twórcy:
Libretto – Emile Deschamps według Williama Szekspira
Choreografia – Sasha Waltz
Kierownictwo muzyczne – Rafał Janiak
Dekoracje – Pia Maier Schriever, Thomas Schenk, Sasha Waltz
Kostiumy – Bernd Skodzig
Światło – David Finn
Zespół Teatru Wielkiego w Łodzi
Więcej informacji na stronie: https://www.operalodz.com/lsb/ROMEO_I_JULIA,29,533
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska
Teatr Wielki w Łodzi: „Romeo i Julia” chor. Sasha Waltz. Fot. Joanna Miklaszewska