
Opera Śląska w Bytomiu "Szeherezada/Medea", fot. Krzysztof Bieliński
Opera Śląska w Bytomiu "Szeherezada/Medea", fot. Krzysztof Bieliński
Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie zaprasza, w ramach festiwalu Scena Otwarta 2019, na spektakl Opery Śląskiej w Bytomiu Szeherezada/Medea w choreografii Roberta Bondary.
Szeherezada
Opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z Szeherezady w choreografii Michaiła Fokina z 1910 roku. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych współczesnych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.
Obsada:
Zobejda: Michalina Drozdowska
Szahrijar: Karol Pluszczewicz
Służący: Douglas De Oliveira Ferreira
Służba taniec I: Sara Guarieri – Krzysztof Szczygieł
Mitsuki Noda – Paweł Kranz
Katarzyna Nalepa – Daniil Alexandrov
Ai Okuno – Patryk Nowacki
Ellen Bremer – Artur Dmochowski
Virdiana Hernandez – Martinez
Taniec II alter ego: Viridiana Hernandez – Martinez – Raimundo Vicente Marco
Monika Latusek – Daniil Alexandrov
Sara Guarnieri – Paweł Kranz
Alter ego Sahrijara: Krzysztof Sczygieł, Artur Dmochowski, Keisuke Komori, Keisuke Sakai
Medea
Inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą żądzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił, poślubiając córkę króla Kreona.
Obsada:
Medea: Ai Okuno
Jazon: Douglas De Oliveira Ferreira
Kreon: Danill Alexandrov
Kreuza: Viridiana Hernandez-Martinez
Ajgeos: Artur Dmochowski
Kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
Reżyseria i choreografia: Robert Bondara
Scenografia i kostiumy: Martyna Kander
Reżyseria światła: Maciej Igielski
Projekcje wideo: Ewa Krasucka
Kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Współpraca muzyczna: Grzegorz Brajner
Koordynacja projektu: Marta Kuźmiak
Czas trwania: 2 godziny – 1 przerwa
Robert Bondara – tancerz, choreograf, reżyser i pedagog. Artysta Polskiego Baletu Narodowego. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi, Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, z którym współpracuje obecnie jako wykładowca oraz studiów podyplomowych dla managerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Początkowo występował w Łódzkim Teatrze Muzycznym, a następnie przeniósł się do Teatru Wielkiego w Poznaniu. W 2005 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie Polskiego Baletu Narodowego. Jest laureatem II nagrody oraz Nagrody Specjalnej Towarzystwa im. W. Lutosławskiego w Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym im. B. Niżyńskiej w Warszawie (2008), nagrody im. J. Kiepury w kategorii Choreograf Roku 2011 w Polsce oraz finalistą 27-go i 29-go Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Hanowerze. Odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.
Uczestniczył w Warsztatach Choreograficznych Polskiego Baletu Narodowego przegotowując balety When You End and I Begin… do muzyki P. Szymańskiego, The Garden’s Gates z muzyką Sz. Esztényia, 8m68 do muzyki A. Tobina oraz Współczynnik przenikania, Czkawka do muzyki M. Jacaszka i Take Me With You do muzyki Radiohead. Zrealizował spektakle dla: bydgoskiej Opery Nova – Zniewolony umysł inspirowany książką C. Miłosza, oraz Stabat Mater i Harnasie K. Szymanowskiego; Polskiego Baletu Narodowego – Persona do muzyki A. Nawrockiej, A. Pärta i P. Szymańskiego, Nevermore oraz Świteziankę E. Morawskiego; Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie – Čiurlionis; Opery Wrocławskiej – Cudowny Mandaryn i Ognisty ptak; Teatru Wielkiego w Poznaniu – Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego (reżyseria i choreografia) oraz dla zespołów Company E w Waszyngtonie i Kieleckiego Teatru Tańca. Jego choreografie były prezentowane m.in. na 43. Międzynarodowym Festiwalu Tańca w Kuopio, w moskiewskim Teatrze Bolszoj, w Bergen i Stavanger w Norwegii, Dance Salad Festival w Houston, The John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie, na Dancing Poznań – Festiwalu Teatrów Tańca w Poznaniu, Roberto Bolle and Friends Gala we Włoszech (Bolonia, Florencja, Rzym, Spoleto, Werona, Santa Margherita di Pula), we włoskiej telewizji RAI1, na międzynarodowym Festiwalu Tańca w Xinjiang w Chinach, w Osace i Tokio w Japonii, w Rydze i na Łotwie.
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.
***
Bilety: 45 zł (normalny), 40 zł (ulgowy / II sektor / pufy), 230 zł (karnet)
Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych
Sprzedaż biletów: www.csm.tarnow.pl, www.scenaotwarta.pl i Kasa CSM
ul. Traugutta 1, Tarnów, tel. +48 14 633 46 04
Kasa czynna:
pon. – piąt. w godz. 10.00 – 20.00
sob. – niedz. w godz. 15.00 – 20.00