![Zdjęcie: Tarnów/VII Festiwal Scena Otwarta: Pierwsi soliści Polskiego Baletu Narodowego, Marcin Bosak, Zofia Rudnicka „REM”](http://taniecpolska.pl/wp-content/uploads/files/imgs/spektakl/max/db0dc8ddbbddf004412912323f1ed6a6.jpeg)
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
„Samotność jest ciężarem nie do udźwignięcia; (…) Szczęście zależy od poczucia solidarności z innymi ludźmi, z przeszłymi i przyszłymi pokoleniami”.
Erich Fromm
REM to spektakl, w którym podstawowy sens wyrasta z napięcia między dwoma pozornie nieprzystającymi do siebie doświadczeniami: snu i śmierci. Zarówno sen, jak i śmierć zakładają radykalny subiektywizm, sygnalizują cykliczność życia oraz różne formy naszej w nim nieobecności. W obu przypadkach świat trwa dalej, mimo że nas w nim nie ma. Tytuł spektaklu to odwołanie do fazy snu, której towarzyszą marzenia senne oraz szybkie ruchy gałek ocznych. Stan ten porównywany jest do dialogu z samym sobą, który odbywa się na poziomie podświadomości.
Faza REM pozwala oczyścić umysł z informacyjnego szumu, pozostawiając jedynie najistotniejsze fakty, wspomnienia, nieuświadomione pragnienia oraz lęki. To doznanie psychiczne, ale i zmysłowe, rządzące się niepowtarzalną, trudną do uporządkowania wewnętrzną logiką: operuje nieregularnym rytmem obrazów, świateł, strzępów narracji i wrażeń przestrzennych. U śniącego można wówczas zaobserwować częstsze niż zwykle skurcze serca, zwiotczenie mięśni, nierówny oddech i wysoką aktywność mózgu. Sen staje się tu narzędziem uruchamiającym pamięć oraz wyobraźnię. Przed oczami widza przewijają się poddane symbolizacji wydarzenia, kluczowe dla ludzkiej emocjonalności. Poruszana jest nieodwracalność czasu i mechanizmy pamięci, nierozłączność snu, jawy, pragnień, lęków codzienności oraz utopijność wyobraźni i przyjemność estetyczna. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nie układają się tu linearnie – tworzą raczej mozaikę̨ myśli oraz wizji.
REM to nic innego, jak refleksja na temat ulotności życia. Spektakl łączy teatr, choreografię baletową, literaturę, wideo-art i muzykę. Reżyser wprowadza widza w dwa stany nieświadomości za pomocą wysublimowanego obrazu, dźwiękowe pejzaże oraz sensualny montaż.
Piotr Hull to producent, reżyser, wydawca magazynu „Żurnal ArtBook”, właściciel salonu fryzjerskiego Wilcza 18/1 oraz współwłaściciel Barberian Academy & Barber Shop. Jego działania wymykają się prostej kategoryzacji. To fryzjer, który został wydawcą. Wydawca, który produkuje spektakle wystawiane na najbardziej prestiżowej scenie w Polsce. Producent, organizujący artystyczne performance w przestrzeni miejskiej. Wszystkie te działania spajają estetyka i design charakterystyczne dla Hulla. To, co robi naznaczone jest formalną przejrzystością i matematyczną precyzją.
Reżyseria: Piotr Hull
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Marta Radwan
Występują: Marcin Bosak, Marta Fiedler, Paweł Koncewoj, Zofia Rudnicka
Czas trwania: 60 minut (bez przerwy)
Po spektaklu spotkanie z artystami
Patronat Honorowy: Jacek Krupa – Marszałek Województwa Małopolskiego
Ceny biletów: 30 zł normalny, 20 zł ulgowy
Sprzedaż biletów/informacje:
Kasa Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie
ul. Mickiewicza 4, 33-100 Tarnów
tel. +48 14 688 32 87
Kasa czynna: wtorek – piątek w godz. 9.00-17.00oraz w weekendy na dwie godziny przed spektaklem
Kasa Centrum Sztuki Mościce (żółty punkt)
ul. Traugutta 1, 33-101 Tarnów
tel. + 48 14 633 46 04
Kasa czynna: poniedziałek – piątek w godz. 13:00-20:00, sobota i niedziela w godz. 15:00-20:00