
Fot. Rami Shaya
Fot. Rami Shaya
Teatr Chorea zaprasza na pokaz spektaklu Muzg w ramach XXII Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra 2014 w Toruniu. W spektaklu grupa „badaczy”, finalizuje wieloetapowy projekt, w którym poddaje własne ciała i umysły ekstremalnym eksperymentom. W końcowym etapie swoich badań definiują osobiste punkty odniesienia i perspektywy, ukazując sprzeciw (i bezradność?) tego co człowiecze, wobec arogancji i bezwzględności nauki i technoideologii.
Nową wyrocznią, nadzieją i największym fetyszem XXI wieku staje się mózg. Nie mówimy więc już o umyśle, o duszy, świadomości czy JA – tutaj definicje są płynne, wieloznaczne i łatwo podlegają zakwestionowaniu. Mózg jest obiektywnym, półtorakilogramowym, galaretowatym obiektem, który do niedawna stanowił największą tajemnicę ludzkości (nie tylko z perspektywy ewolucji, ale i funkcjonalności, kreatywności, a także nieprzewidywalności i szaleństwa). Nareszcie jesteśmy w stanie tą tajemnicę badać, odkrywać, manipulować nią i zamieniać w przedmiot kultu. Mózg jest przecież twórcą i odtwórcą wszystkiego we wszechświecie co nie jest czystym tworem natury. Zresztą mózg świetnie już manipuluje samą naturą.
Rozszyfrowując jego kody dostępu wierzymy, że możemy odkryć prawdę absolutną, niepodważalną – bo mierzalną, równomiernie pofałdowaną i podlegającą weryfikacji i eksperymentom. Spektakl jest próbą zapytania o to, co ludzkie w tym wszystkim. Jest pytaniem o to czy można w takiej perspektywie, na własny użytek, zdefiniować to co międzyludzkie czy ponadludzkie. Czy wszystko da się już zredukować i zapisać w neuronalnych schematach impulsów elektro-chemicznych?
Reżyseria: Tomasz Rodowicz
Scenariusz: Tomasz Rodowicz, Marcin Cecko
Według tekstu literackiego: Marcina Cecko
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski, Marcin Cecko, Jakub Krzewiński, Tomasz Rodowicz
Wizualizacje: Maria Porzyc
Scenografia: Korbus
Światło i dźwięk: Tomasz Krukowski
Kostiumy: Katarzyna Jasińska, Dominika Krzyżanowska
Projekt graficzny kostiumów: Katarzyna Jasińska, Dominika Krzyżanowska
Występują: Joanna Chmielecka, Małgorzata Lipczyńska, Adrian Bartczak, Janusz Adam Biedrzycki, Robert Wasiewicz
Stowarzyszenie Teatralne Chorea powstało w 2004 roku i gromadzi muzyków, śpiewaków, kompozytorów, tancerzy, plastyków, aktorów, praktyków i teoretyków teatru. Od 2007 roku zespół swoją siedzibę ma w Łodzi, w budynkach dawnych fabryk Scheiblera przy ul. Tymienieckiego 3, gdzie wraz z Łódź Art Center powołał do życia Fabrykę Sztuki. Zespół koncentruje się na działalności teatralnej (Choreia), dydaktycznej (Paideia) i badawczej (Zetezis). Grupa powstała z połączenia dwóch formacji powstałych przy (Europejskim) Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice: Orkiestry Antycznej prowadzonej przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz Tańców Labiryntu prowadzonych przez Dorotę Porowską i Elżbietę Rojek. W początkach swojej działalności Teatr Chorea skupiony był na badaniach kultury Antyku, obecnie zespół skupia się na temacie kondycji współczesnego człowieka i nie zajmuje się już rekonstruowaniem antycznej formuły. Do najważniejszych spektakli grupy należą: Antygona, Bachantki, Bakkus, Grotowski-próba odwrotu, Gry (w) Pana Cogito, Odpoczywanie, Sczeźli, Upadek-Psycho Somatic Gaym. Teatr współpracuje z zespołami z Polski i zagranicy: z brytyjską grupą Earthfall, amerykańskim choreografem Robertem Haydenem, mistrzem tańca Butoh Kanem Katsurą z Japonii, grupą NeTTheatre z Lublina, Teatrem Kana ze Szczecina, warszawską Trupą Czango oraz Teatrem Brama z Goleniowa.