
"ZMORA", fot. Anna Agliardi i "FAŁDA:research", fot. Witek Orski
"ZMORA", fot. Anna Agliardi i "FAŁDA:research", fot. Witek Orski
Instytut Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgaleria zapraszają na 37. Scenę Tańca Studio, podczas której pokazany zostanie spektakl Zmora Julii Plawgo oraz odbędzie się pokaz pracy w procesie FAŁDA: research według koncepcji Wojciecha Grudzińskiego, Anki Herbut i Marty Ziółek.
Od kuratorów: Po spektaklach FAŁDA: research i ZMORA w Barze Studio odbędzie się nieformalna, horyzontalna sesja feedbackowa, podczas której o obydwu propozycjach będziemy rozmawiać z perspektywy work in progress.
Uwaga! W spektaklu ZMORA wykorzystywany jest stroboskop oraz sztuczna krew, a FAŁDA: research pojawia się nagość.
O spektaklu ZMORA:
ZMORA jest jak upiorna halucynacja, w której atmosfera złego snu zderzona zostaje ze stylistyką kina gore i wokalną makabrą. Julia Plawgo eksperymentuje z ruchem i afektem, wytwarzając sytuacje na granicy widzialności i odwołując się do koszmarnego rezerwuaru zbiorowej wyobraźni. ZMORA to kompozycyjny koszmar, estetyczny terror i muzyczny horror.
Spektakl ma formę pokazu w procesie i powstał w ramach programu Dirty Debüt – przestrzeni prezentacji projektów work in progress i zarysów prac, realizujących zadany przez organizatorów temat lub będących odpowiedzią na ideę przyświecającą danej odsłonie. Pokazy prac odbywają się cztery razy w roku w Berlinie. Pokazom „brudnych debiutów” towarzyszą dyskusje i sesje feedbackowe.
W ramach Dirty Debüt ZMORA prezentowana była w cyklu #sleep (sen) 8 lutego 2019 roku w SOPHIENSÆLE.
choreografia i wykonanie: Julia Plawgo
światło: Emese Csornai
Spektakl stworzony w ramach programu Dirty Debüt.
Czas trwania: 20 min
O spektaklu FAŁDA:research:
Odwołując się do barokowych teorii Gottfrieda Wilhelma Leibniza, francuski filozof Gilles Deleuze nazwał barok fałdą. Fałda to według niego rozgałęziona krzywa, dzieląca każdy byt na dwie części, a każdą z nich na kolejne, itd. To charakterystyczne dla baroku plisy materiału, łuki architektoniczne i światłocień. Obraz pożyłkowanego marmuru. Albo marmurkowy jeans. Surfing. Serpentynowa linia ruchu, jednocześnie falująca i zawijająca swój kształt w różnych kierunkach. Fałda to stała zmienność. To podstawowa zasada organizacji świata, oparta na ciągłym ruchu, rozwoju, zmianie. Fałda – stawanie się, morfowanie, transformacja. Afekt. Fałda jest interfejsem między tym, co wewnętrzne i zewnętrzne, między głębią a powierzchnią, podmiotem a przedmiotem. Fałda to podmiotowość negująca szczelność własnych granic.
FAŁDA: research zamyka początkową fazę etap długofalowej pracy nad spektaklem.Na tym etapie idea Deleuze’a pobrzmiewa m.in. w ciągłej akceleracji działań, w wybranych technikach barokowych tańców dworskich i opartych na powtórzeniu współczesnych formach social dances.
koncepcja: Wojciech Grudziński, Anka Herbut, Marta Ziółek
choreografia, performans: Wojciech Grudziński, Marta Ziółek
dramaturgia: Anka Herbut
muzyka: Zoi Michailova
światła: Alexandr Prowalinski
zdjęcia: Witek Orski
czas trwania: 20 min
Specjalne podziękowania dla YogaLaboratorium.
***
Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce lub zagranicą. Cyklicznie, przez kilka dni w miesiącu STUDIO teatrgaleria będzie przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdą się wydarzenia pokazujące różnorodność form i stylów tańca współczesnego.
Projekt Scena Tańca Studio realizowany jest od września 2015 roku przez Instytut Muzyki i Tańca oraz STUDIO teatrgaleria, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Biura Kultury m.st. Warszawy.
BILETY: 20 zł
Bilety do nabycia w kasie STUDIO teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej: www.teatrstudio.pl
Organizatorzy:
STUDIO teatrgaleria
Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków:
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasta Stołecznego Warszawy