
Zdjęcie ze spektaklu „LUXA" chor. Agata Życzkowska. Fot. Adriana Liwara
Zdjęcie ze spektaklu „LUXA" chor. Agata Życzkowska. Fot. Adriana Liwara
Taneczny performans LUXA to próba dotknięcia kwestii luksusu przez pryzmat relacji międzyludzkich w świecie popkultury. Co jest luksusem dla dzisiejszej kobiety w Polsce, w Europie? Spektakl jest prezentowany w ramach Centralnej Sceny Tańca współtworzonej przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Artystyczną PERFORM.
LUXA to projekt Agaty Życzkowskiej, którego tematem są luksusowe przedmioty dla dziewczyn i kobiet oraz poszukiwania, co może być / stać się luksusem w odpowiednim kontekście społecznym, ruchowym i filozoficznym. Spektakl LUXA to próba dotknięcia kwestii luksusu przez pryzmat relacji międzyludzkich w świecie popkultury. To idea zmierzenia się z naszą tożsamością poprzez masowe pragnienia i dążenia mężczyzn. W takim ujęciu luksusem jest wiele przedmiotów stanowiących kobiece atrybuty ‒ takie jak torebki czy biżuteria z kamieniami szlachetnymi lub drogie ekskluzywne kosmetyki i perfumy. Luksusem może być jadeit o kolorze butelkowej zieleni ‒ kamień, który daje nam przyroda w sposób naturalny. W kontekście klimatycznym i społecznym, szczególnie w przyszłości, luksusem może stać się woda pitna, która w wielu krajach już dziś jest nazywana niebieskim złotem – blue gold, ale także mogą to być ziarna kakao, które kiedyś były cenniejsze niż złoto, a dziś z roku na rok zyskują na wartości. Luksus ma różne oblicza. Luksus to dobra materialne trudno dostępne dla przeciętnego człowieka. Luksus to drogie usługi, o których marzymy. Luksus to przyjemność, której czasem doświadczamy. Co może jeszcze być luksusem dla dzisiejszej kobiety w Polsce, w Europie?
Twórcy:
koncepcja i choreografia – Agata Życzkowska
współpraca choreograficzna – Karina Szutko
teksty i wykonanie – Agata Życzkowska / Karina Szutko
reżyseria, dramaturgia, kostiumy, projekcje wideo, opracowanie muzyczne – Agata Życzkowska
produkcja – Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
premiera europejska – 24 maja 2023 Düsseldorf
premiera polska – 9 grudnia 2023, Warszawa
Projekt realizowany w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy 2023. Spektakl wybrany do Polskiej Platformy Tańca 2024.
Partnerzy – Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Ośrodek Kultury Ochoty OKO, U:NEW Dance Wave Festival, Arbeit und Leben DGB/VHS NRW e.V. – Düsseldorf, CODASI: l’espace – centro choreographico – Palermo / Erasmus+
Agata Życzkowska – choreografka, aktorka, menadżerka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na UJ (2021). Edukację taneczną zdobywała pod okiem takich twórców jak: Nadia Kevan, Ray Chung, Natalia Iwaniec, Michal Sayfan. Zagrała w ponad 40 spektaklach, w tym: The Show Must Go On (chor. Jérôme Bel). Prowadzi kolektyw HOTELOKO movement makers, współpracowała m.in. z Wojciechem Grudzińskim (frau blush), Magdą Przybysz (Moi przyjaciele tańczą) i Mirkiem Woźniakiem (Solarpunk). Otrzymała stypendia w programie Mobilni w Kulturze oraz stypendium artystyczne m.st. Warszawy. Nagrodzona za spektakle Absolutely Fabulous Dancers na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz Axiom of Choice na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020). Jej spektakl LUXA został wybrany do Polskiej Platformy Tańca 2024.
Karina Szutko – tancerka, choreografka. Studentka Wydziału Kulturoznawstwa UW. Uczestniczyła w projektach Erasmus+ Dance Highways, Viral Visions ─ deconstructing art immunity, In.To.Da.Te. oraz CODASI ─ Contemporary Dance for Sustainability and Inclusion. Edukację taneczną zdobywała biorąc udział w warsztatach, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Karolina Bartoń, Kamila Kwietniewska, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen. Brała udział w projekcie Familly Affair włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca (2015). W latach 2010-2022 była członkinią formacji tańca towarzyskiego MBB z Warszawy: jest mistrzynią Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017), mistrzynią świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019) i mistrzynią Polski w Krajowych Mistrzostwach IDO (Ossa 2020). Współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers. Brała udział w spektaklach Insta Show (2018), Extinction: REplay (2022), Solarpunk (2023) i LUXA (2023).
Blok programowy CST: Taniec, dialog, człowiek, kultura definiuje taniec jako narzędzie komunikacji przekazujące treści i idee docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku Centralna Scena Tańća pokazuje spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Organizatorzy wychodzą z założenia, że ta różnorodność pozwoli publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca.
projekt – Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V dział: CST – Scena
kuratorka – Katarzyna Stefanowicz
organizatorzy – Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie – miasto st. Warszawa