Warszawa / Centralna Scena Tańca: „Praca” kolektyw Hunters Gatherers

Zdjęcie: Warszawa / Centralna Scena Tańca: „Praca” kolektyw Hunters Gatherers

Centralna Scena Tańca: „Praca” kolektyw Hunters Gatherers

Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza na kolejną odsłonę Centralnej Sceny Tańca, w ramach której 27 lutego zostanie zaprezentowany spektakl Praca kolektywu Hunters Gatherers.

Wersja do druku

Udostępnij

Pięciu tancerzy, kilka strategii, jedno zadanie. Ważąca 7.25 kg żelazna kula. Obecność przedmiotu wymaga badania.

Praca jest pojęciem wieloznaczeniowym. Może oznaczać trudności związane z wykonywaniem zawodu jak i pracę nad sobą, ze sobą̨, dla siebie i dla innych. Praca kreuje wyzwania i zadania do rozwiązania. Każdy z nas stosuje inną strategię rozwiazywania problemów: w pracach solowych tancerzy można zaobserwować różne taktyki realizacji zadania. Być może w którejś z nich widz rozpozna również siebie. Spektakl skłania do refleksji nad sensem pracy i znaczeniami własnych wyborów. Praca jest spektaklem abstrakcyjnym, nie opowiada jednej linearnej historii, dając w ten sposób widzowi wolność interpretacji.

W budowie spektaklu twórcy inspirowali się̨ z teoriami Embodied Heurisitic i 4E Cognition opisującymi ruch w kategoriach funkcji poznawczej. Poznanianie przez ruch odbywa się za pomocą serii eksperymentów, a strategia radzenia sobie z problemem zostaje wypracowana poprzez ruch i powtarzalność. Tancerze są postawieni przed problemem jakim jest używana w lekkoatletyce żelazna kula, która wyjęta z kontekstu sportowego nabiera nowych, symbolicznych znaczeń. Przedmiot oferuje tancerzowi nowe możliwości ale i restrykcje w poruszaniu się. Proces ten zależy nie tylko od afordancji kuli ale również od potencjału ciała tancerza i ustala się w sensomotorycznej pętli, w której tancerz dostosowuje się do ciągle zmieniającej się sytuacji. W ten sposób widz ma szansę zaobserwować indywidualne strategie radzenia sobie z problemem nie tylko fizyczne (zależne od siły, wytrzymałości i umiejętności), ale też psychiczne (ciekawość, nieśmiałość, frustrację, wyśmianie, negację).

Z tymi wszystkimi zagadnieniami mierzy się muzyka bluesowa, która tworzy integralną część spektaklu. Nowa solowa płyta Patryka Zakrockiego Tales for Solo Guitar to krótkie opowieści, które łączą się z opowieściami poszczególnych tancerzy.

Zdecydowaliśmy się na użycie solo jako osi kompozycyjnej aby podkreślić indywidualność ale i samotność człowieka wobec podstawowych wyzwań życia. Jednocześnie inni tancerze stają się obserwatorami pracy solistki/solisty – nawiązuje to zarówno do praktyki związanej z Authentic Movement, jak i, nieco przewrotnie, może kojarzyć się z robotnikami budowlanymi wspierającymi pracę swoich kolegów. Niespieszne tempo ruchu i muzyki nawiązuje do idei slow life i life work balance ale jest też świadomą polemiką ze współczesnością, która popycha nas w stronę pracoholizmu i ciągłej produkcji („jeśli nie idziesz do przodu to się cofasz”, „wstawaj szkoda dnia”, „wyżej mocniej dalej”), które jednak często prowadzą do wypalenia, a także nadmiernej konsumpcji i nadużywania zasobów naszej planety.

Twórcy:

Choreografia/koncept: Zuzanna Kasprzyk, Andrzej Molenda
Taniec: Emilia Biskupik, Paweł Grala, Maksymilian Hać, Sara Kozłowska, Anna Kukulska
Muzyka: Patryk Zakrocki
Światła: Ewa Garniec


projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja VI
organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
dział: CST-SCENA
kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
współfinansowanie: Miasto st. Warszawa

27 lutego (czwartek), godz. 19.00
Mazowiecki Instytut Kultury
ul. Elektoralna 12, Warszawa

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close