W ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 w Domu Kultury Kadr w cyklu Oko cyklonu odbędzie się prezentacja spektaklu Polowanie Weroniki Pelczyńskiej.
O spektaklu:
Performans Polowanie jest procesem ujawniania zapisów rzeczywistości we współczesnych, nieustannie śledzonych i tropionych ciałach. Jednak to nie ciało i jego biologiczne życie jest miejscem naszych doświadczeń. Jest nim język, za pomocą którego nasze przeżycia ulegają tekstualizacji albo stają się dla nas niedostępne. Przestajemy rozumieć sygnały własnego ciała. Pod powierzchnią języka, poza jego zasięgiem, żyją konkretne ciała i to na nich dokonują się nieczytelne dla nas inskrypcje strachu. Odsłanianie ukrywanych i wykluczonych z dyskursu społecznego doświadczeń ciała jest kluczowe dla rozpoznania rzeczywistości, w której zasadą praktykowania władzy stała się dystrybucja strachu i zarządzanie nim.
Współczesne taktyki rządzenia na terenie Zachodu to także rozprzestrzenianie lęku przed zamachami terrorystycznymi i budowanie strachu przed inwazją „niezachodnich obcych”. Ekonomicznie znajdujemy się w kondycji nieustannych dłużników, z lękiem pomijamy wiadomości o kapitalistycznych praktykach poza obrębem zachodniego świata. Ciągłość praktykowania podziałów klasowych i rasowych, nie mieszcząca się w rozprzestrzenianym systemie zachodnich wartości, czyni z nas milczących świadków tego, czego nie chcielibyśmy akceptować. Zarządzane w ten sposób podmioty/ciała nieustannie negocjują z własnym i cudzym strachem.
Konwencje o „prawach człowieka” nie gwarantują życia bez strachu. Strach to wina i wewnętrzny problem jednostek. Internalizujemy i zapisujemy w naszych ciałach poczucie braku konkretnych wartości z powodu odczuwanego przez nas strachu. Chcemy, by uspokajała nas medycyna i policja, chcemy ton środków psychotropowych i nieustannej inwigilacji. Pierwotny strach, z którym się rodzimy, zostaje wykorzystany, przetworzony w doświadczenie polityczne oraz społeczne, które (de)formuje i przekształca nasze ciała.
To co własne i prywatne ulega upolitycznieniu, bo staje się narzędziem dzięki, któremu władza w najgłębszy sposób może ingerować w nasze życie. Nieujawniony kulturowo i niewyrażony symbolicznie strach narodzin, z którym musi poradzić sobie każda matka i każde dziecko, zostaje ukradziony i przekształcony w traumę, na której łatwo buduje się kompensacyjną potrzebę siły.
kreacja i performans: Izabela Chlewińska, Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska, Łukasz Przytarski
koncepcja i choreografia: Weronika Pelczyńska
koncepcja i dramaturgia: Agnieszka Zawadowska
kostiumy, scenografia: Monika Nyckowska
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
oprawa graficzna: Antonina Benedek
producenci: Maria Sapeta; Magdalena Pelczyńska-Korzun
produkcja: Fundacja Burdąg/Centrum w Ruchu
partnerzy: Komuna//Warszawa; De Soto Sp.z.o.o; PELTECH
Po spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami.
Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk.
Bilety 10 zł / dostępne w Domu Kultury Kadr i na stronie internetowej: http://www.dkkadr.waw.pl/
***
Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 to inicjatywa 18 warszawskich organizacji pozarządowych, skupiających ponad 70 artystów i artystek, którzy przez 3 lata będą prezentowali swoją twórczość w ramach jednego miejsca. Dyrektorkami CST będą Paulina Święcańska (Fundacja Artystyczna PERFORM) i Agata Życzkowska (Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’). W ramach programu prezentacji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego. W 2017 roku spektakle będą się odbywały w każdy poniedziałek od września do grudnia. W kolejnych latach program będzie rozbudowywany o inne działania, takie jak edukacja, animacje, teoria i krytyka tańca.
Program w 2017 roku podzielony jest na dwa cykle: Morze możliwości oraz Oko cyklonu.
Oko cyklonu
Centrum burzliwych wydarzeń. Centrum ważnych spraw. Centrum czasem niebezpieczne, szokujące, zadziwiające. Spektakle prezentowane przez artystów w tym cyklu podejmują ważne tematy na bardzo różne sposoby. Artyści używają improwizacji, budują napięcie z mikroruchów, korzystają z narzędzi performatywnych, łączą różne style taneczne, różne dziedziny sztuki: taniec/teatr/film/muzyka/art – korzystają z wideo, budują instalacje lub działają na pustej przestrzeni. Jedno łączy spektakle tych artystów: są jak oko cyklonu – podejmują wątki ważne, burzliwe, czasem niebezpieczne, ekstremalne, choć bardzo bliskie każdemu.
Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Partner projektu: Dom Kultury Kadr
Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, e-teatr, TVP Kultura, RDC, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR
Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Program na kolejne miesiące oraz więcej informacji dostępne na stronach: