Muzeum Woli zaprasza na performans Marii Stokłosy pt. Poczucie kawałkowości w ramach finisażu wystawy Białoszewski nieosobny.
O performansie:
Po co poeta chce się unieść, a tancerka – uziemić? „Kołowania”, „iścia”, „chodzenia” – literatura Białoszewskiego jest przesycona ruchem. Ruch, czasem szybki, czasem miarowy albo transowy, nie tyle towarzyszy pisaniu, ile je współtworzy. Jak w performansie zinterpretować performatywność poezji? Czy wiersz może stać się strukturą improwizacji? Na podstawie kilku wierszy, napisanych przez Mirona Białoszewskiego pod koniec lat 70. XX wieku, czyli niedługo przed jej urodzeniem, Stokłosa podejmuje serię prób choreograficznego czytania. Gubi przy tym i odnajduje trop poety, tworząc interpretację z kawałków – fragmentów wierszy, pojedynczych czasowników czy twórczych procedur Białoszewskiego.
Poczucie kawałkowości to także doświadczenie cielesne – rozproszenie uwagi, nadmiar doznań czy rozpad sensów, które Stokłosa rozpoznaje jako artystyczne pokrewieństwo z poetą.
Podziękowania dla Centrum w Ruchu za przestrzeń do pracy.
Performans odbędzie się w Studio 42 na ulicy Twardej 42.
Udział w wydarzeniu na podstawie bezpłatnego biletu do pobrania on-line lub w kasie Muzeum Woli (ul. Srebrna 12).
***
Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad, od 2008 roku także prezeska Fundacji Burdąg. Inicjatorka działań wspierających rozwój choreografii eksperymentalnej, takich jak dom pracy twórczej Burdąg na Mazurach (dzisiejsze Studio Burdąg), warszawski kolektyw Centrum w Ruchu z siedzibą w Wawrze czy kurs Choreografia w Centrum. W latach 2015–2021 rozwijała solową praktykę improwizacji tańca, którą poddała badaniom autoetnograficznym w ramach studiów w Instytucie Kultury Polskiej, zrealizowanym dzięki Stypendium Badawczemu Grażyny Kulczyk. Współpracowała między innymi z Meg Foley i Wojtkiem Ziemilskim. Ostatnio, w duecie choreograficznym z Aleksandrą Borys, przygotowała w MCK Nowy Teatr w Warszawie spektakl z udziałem widzów pod tytułem Publika. Jest ponadto członkinią berlińskiego zespołu cranky bodies a/company. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School.
***
O wystawie Białoszewski nieosobny: link
***
Program wydarzeń towarzyszących wystawie Białoszewski nieosobny powstał we współpracy z Fundacją im. Mirona Białoszewskiego.
Projekt Warszawa (dla) Mirona. Obchody stulecia urodzin pisarza realizowany w ramach zadania publicznego Dziedzictwo kulturowe Warszawy, finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Biuro Kultury.
Więcej informacji: link