Warszawa/ Program performatywny wystawy „Inne tańce”/ „Sprzężenia zwrotne”: Karol Tymiński „Ogrodnik”

Zdjęcie: Warszawa/ Program performatywny wystawy „Inne tańce”/ „Sprzężenia zwrotne”: Karol Tymiński „Ogrodnik”

Karol Tymiński „Ogrodnik”, dzięki uprzejmości artysty

Wersja do druku

Udostępnij

W kwietniu i maju 2018 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbyły się rezydencje performatywne Sprzężenia zwrotne – nadawanie i przyjmowanie formy dla polskich artystów: Ani Nowak, Karola Tymińskiego, Marii Zimpel. Rezydencje były skupione wokół tematu obcości i wykluczenia. Punktem wyjścia projektów rezydentów są pytania o twórczą i destrukcyjną moc ciała oraz możliwość myślenia poza dualistycznymi podziałami na swój/obcy, mężczyzna/kobieta, język/ciało, kultura/natura czy człowiek/zwierzę. Projekt jest poszerzony o prezentację spektaklu Agaty Maszkiewicz. Pokazy odbywają się w ramach programu performatywnego towarzyszącego wystawie Inne tańce.

Ogrodnik Karola Tymińskiego jest przewrotnym nawiązaniem do problematycznej interwencji człowieka w ogólnie rozumianą ekologię, sieć relacji rzeczy, fizycznych elementów, organicznych i nieorganicznych – z uwzględnieniem tak zwierząt, jak i ludzi. Jest on pojmowany tutaj jako kolonizator naturalnego środowiska, który według własnych potrzeb reguluje wartość i przesądza o prawie do egzystencji poszczególnych bytów, jedne obejmując opieką, inne eliminując. Ten antropocentryczny model, który jest jedną z głównych sił kształtujących globalną rzeczywistość w rytm masowej hedonistycznej konsumpcji, zyskał miano konsumentcentrycznego. Podział człowiek nieczłowiek został zastąpiony podziałem konsument konsumowany, według którego pierwszy, uprzywilejowany przez rynkowe mechanizmy i uznający za wyznacznik jakości życia wysokość konsumpcji, wspina się na szczyt nieustająco produkowanych przez siebie śmieci. W poszukiwaniu obietnicy mniej agresywnej interwencji człowieka w niezwykle wrażliwą sieć połączeń między bytami Tymiński poddaje obserwacji intermaterialną erotykę jako potencjalne narzędzie uwrażliwienia jednostki na tzw. materię nieożywioną i wytworzenia equilibrium statusów pomiędzy ciałem człowieka a jego otoczeniem. Tymiński w projekcie staje się twórcą i opiekunem oceanicznych ogrodów, które są nie tylko próbą dekonstrukcji środowiska wodnego, lecz również partnerem w choreograficznym akcie zespolenia.

Karol Tymiński jest choreografem i performerem; rezyduje w Berlinie. Jest współzałożycielem  kolektywu Centrum w Ruchu, absolwentem Warszawskiej Szkoły Baletowej i Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.) w Belgii. Tymiński skupia się na tworzeniu ruchu, który eksploruje strukturę ludzkiego ciała. Zaprezentowane raczej jako fizyczna materia niż jako w pełni ukształtowana jednostka, staje się plateau dla kwestionowania kulturowo wytworzonego obrazu człowieka. W swoim brutalistycznym tańcu Tymiński oscyluje pomiędzy fizyczną pracą a rytuałem, penetrując fizyczność performera i jednocześnie sięgając do jego emocjonalnej sfery. Prace Tymińskiego były prezentowane na wielu międzynarodowych scenach, takich jak American Realness (NYC),Esplenade Theatre (Singapur), Reykjavik Dance Festival, ImPulsTanz (Wiedeń), La Maison de la culture dAmiens (Francja) czy Sophiensaele (Berlin).

Projekt Sprzężenia zwrotne – nadawanie i przyjmowanie formy realizowany  jest w ramach projektu badawczego Kartografie obcości oraz we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

Kartografie obcości to projekt badawczy, którego przedmiotem badań jest problem obcości i jego immanentne związki z wykluczeniem. Celem badań jest stworzenie nowatorskiej, pogłębionej płaszczyzny analizy tego problemu oraz zbudowanie na niej platformy, dzięki której będziemy mogli nie tylko lepiej rozumieć takie fenomeny jak „obcość” i „wykluczenie”, ale i próbować przezwyciężać je w kontekście kulturowym, antropologicznym, społecznym i politycznym. Niezbędnym warunkiem realizacji projektu jest odrzucenie podejścia separatystyczno-dualistycznego, które oddziela teorię od praktyki, humanistykę od nauk przyrodniczych, naukę od sztuki, ciało od tożsamości, toż-samego od „obcych”, podmiot od przedmiotu.

www.kartografieobcości.uw.edu.pl

IMIT (miniaturka)  Kartografie obcości (miniaturka)

***

Bilety na pojedynczy wieczór:
Normalny: 25 zł
Ulgowy: 15 zł
Bilety dostępne w kasie w holu głównym U–jazdowskiego i rezerwacji od 17 maja

Rezerwacja i informacja:
info@u-jazdowski.pl

+ 48 22 628 12 71 wew. 135

O wystawie Inne tańce:

http://taniecpolska.pl/wydarzenia/show/13956

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:30

Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego, ul. Jazdów 2.

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close