Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, Krzysztof Pastor, proponuje nowe choreograficzne interpretacje obu koncertów fortepianowych w wieczorze baletowym Nasz Chopin. Do współudziału w tym projekcie został zaproszony ceniony angielski choreograf Liam Scarlett, związany na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Scarlett przyjął zaproszenie z Warszawy z tym większym zainteresowaniem, że muzyka Chopina inspirowała go od dawna, choć nie miał jeszcze okazji sięgnąć do niej w swojej twórczości choreograficznej. Dlatego z radością przyjął propozycję stworzenia dla Polskiego Baletu Narodowego nowej wizji choreograficznej Koncertu e-moll.
Drugim baletem wieczoru jest Koncert f-moll w choreografii samego Krzysztofa Pastora, którego muzyka polska często kieruje w stronę poetyckich odniesień do narodowej historii. Tak było w przypadku jego baletu I przejdę deszcze… z muzyką Mikołaja Henryka Góreckiego i tak będzie również w jego nowej kompozycji choreograficznej do muzyki Chopina. Podobnie jak wcześniej, tak i tym razem Pastor pracował nad koncepcją swojego nowego baletu z dramaturgiem, historykiem Danielem Przastkiem. Owoc ich przemyśleń zobaczymy teraz w nowym balecie Koncert f-moll Krzysztofa Pastora.
Wykonanie muzyczne obu koncertów pozostaje w rękach naszego wybitnego wirtuoza Krzysztofa Jabłońskiego, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka. Scenografką obu baletów jest Tatyana van Walsum, a projektantem świateł do całego wieczoru – Yaron Abulafia. W głównych partiach choreografii Liama Scarletta zatańczą: Yuka Ebihara, Chinara Alizade, Patryk Walczak i Dawid Trzensimiech, a w balecie Krzysztofa Pastora: Yuka Ebihara, Dagmara Dryl, Vladimir Yaroshenko, Kristóf Szabó, Maksim Woitiul, Paweł Koncewoj i Carlos Martín Pérez.
O spektaklu:
Gdyby potężny samowładny monarcha z północy [car moskiewski] wiedział, jak niebezpieczny wróg grozi mu w dziełach Chopina, w prostych melodiach jego mazurków, zabroniłby tej muzyki. Dzieła Chopina to armaty ukryte w kwiatach” – pisał w 1836 roku Robert Schumann w Neue Zeitschrift für Musik. Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Notre Chopin – to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: naszego Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?
Realizatorzy:
choreografia: Koncert e-moll Liam Scarlett
choreografia Koncert e-moll: Krzysztof Pastor
Muzyka: Fryderyk Chopin
Dyrygent: Grzegorz Nowak
Fortepian: Krzysztof Jabłoński
Scenografia i kostiumy: Tatyana van Walsum
Światła: Yaron Abulafia
Dramaturg Koncertu f-moll: Daniel Przastek
Obsada:
Yuka Ebihara: Koncert e-moll / Para 1. / Solistka
Patryk Walczak: Koncert e-moll / Para 1. / Solista
Chinara Alizade: Koncert e-moll / Para 2. / Solistka
Dawid Trzensimiech: Koncert e-moll / Para 2. / Solista
Yuka Ebihara: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solistka
Vladimir Yaroshenko: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solista
Dagmara Dryl: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solistka
Kristóf Szabó: Koncert f-moll / Odrodzeni / Solista
Maksim Woitiul: Koncert f-moll / Dogmatycy / Solista
Paweł Koncewoj: Koncert f-moll / Dogmatycy / Solista
Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
17, 18 i 20, 21 listopada 2018
27, 28 i 30 kwietnia 2019
Spotkania wprowadzające z udziałem gości specjalnych.
Prowadzenie: Maciej Krawiec
Foyer Główne / 45 minut przed przedstawieniem / Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.