Na początku była sonata skrzypcowa w A-dur stworzona w 1803 roku przez Beethovena, uzupełniona o fragment utworu, którego prapremierowego wykonania dokonał skrzypek Bridgetowna. Ponieważ jednak Beethoven rywalizował z Bridgetownem o kobietę, w zemście przypisał sonatę komu innemu: Kreutzerowi. 48 lat później ta historia zainspirowała Lwa Tołstoja. A jak w całej historii znalazł się Leoš Janáček? 120 lat później, po Beethovenie, skomponował kwartet smyczkowy pod tytułem Kreutzer sonata. I tu koło się zamyka: Janáček inspirował się nowelą Tołstoja.
Choreografia i reżyseria: Martin Dvořák
Temat: Lew Tołstoj Kreutzer Sonata i Sofia Tołstaj The question of guilt
Muzyka: Ludwig van Beethoven, Leoš Janáček
Tańczą: Irene Bauer, Alena Pajasová, Martin Dvořák, Robin Sobek
Kostiumy i scenografia: Jindra Rychlá
Czas trwania: 75’
Historia ProART zaczyna się w maju 2005 wraz z pierwszym projektem grupy, opartym na I don’t love you anymore Josepha Hellera. Tak naprawdę jednak pierwszą pracą, która zapoczątkowała wielogatunkowy festiwal i całą filozofie oraz twórczą aktywność znaną obecnie pod nazwą ProART, była „Gabriel Lion 2004” duetu Dvořák-Pajasová. Istotą pracy zespołu jest wysiłek wkładany w poszukiwanie nowych wspólnych ścieżek dla teatru dramatycznego i tańca, które przy uwzględnieniu także śpiewu pozwalają tworzyć głębokie, wielowarstwowe taneczno-teatralne spektakle, zrozumiałe dla szerokiej publiczności i bliskie jej. Ze stylistycznego punktu widzenia zespół mieści się pomiędzy neoklasycznym, modern i współczesnym tańczącym ciałem.