
Mette Ingvartsen "to come (extended)" fot. Jens Sethzman
Mette Ingvartsen "to come (extended)" fot. Jens Sethzman
W ramach XVIII Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na pokaz spektaklu Mette Ingvartsen to come (extended).
Uwaga! W spektaklu pojawia się pełna nagość.
Pochodząca z Danii choreografka i tancerka Mette Ingvartsen bada, w jaki sposób ciała używane są przez inne ciała i stają się elementem społeczno-politycznych gier. Wolność oznacza dla mnie nieustanną praktykę przeciwstawiania się ograniczeniom, temu, jak pokazuje się nasze ciała i sposobowi, w jaki nieświadomie odtwarza się pewne formy władzy, uległości i dominacji. Formy, które są integralną częścią tego, jak zachowujemy się społecznie i politycznie. Foucault ma dobry sposób na powiedzenie, że wolność nie jest czymś, co można mieć, ale czymś, co musisz praktykować. – mówi artystka.
W to come (extended) Mette Ingvartsen wraz z kilkunastoma tancerzami szuka ekstatycznej przyjemności cielesnej w dobie powszechnej dostępności pornografii i wyidealizowanych obrazów ciała. Choreografka twórczo rozbudowuje własną pracę z 2005 roku – postawione po latach od nowa pytania o cielesność, seksualność i przyjemność przynoszą nowe odpowiedzi.
W blue part postaci szczelnie okryte niebieskimi kombinezonami pojawiają się na białej scenie niczym piksele na ekranie komputera. W laboratoryjnej ciszy budują ruchome rzeźby z seksualnych wielokątów, „katalogując” formy ludzkiej seksualności. Ludzie w lateksowych „kokonach” tracą tożsamość, bo nie o płciowość chodzi, ale o poszukiwanie panerotycznej przyjemności. Seks jest wypreparowany, opakowany w gładki plastik, bez skandalu prawdziwego ciała. Autorka określa tę część spektaklu jako „zbiorową rekonstrukcję orgazmu” albo „mumifikację seksualną”, nawiązując do jej paranaukowego i statycznego charakteru.
Dodając nude part choreografka operuje kontrastem. Żywiołowość pojawia się w miejsce chłodu, a energia i muzyka – w miejsce ciszy i porządku. W miejsce bezosobowych, zunifikowanych postaci pojawiają się nagie ciała mające kształt, kolor, teksturę, zapach i smak. Nadzy tancerze wykonują szaleńczo radosny, choć wymagający fizycznie taniec – swingujący lindy hop rodemz Harlemu lat 30.Taniec w pełnej synchronizacji z partnerem wymaga pełnego pasji zaangażowania, które tancerze muszą utrzymać przez długi czas, mimo wyczerpania. Wigor staje się performansem, entuzjazm – pracą. To ciężka harówka nad fizycznym roztopieniem się w przyjemności, której tak mechanicznie szukały błękitne piksele w klinicznej bieli.
Edyta Kozak tak komentuje spektakl duńskiej artystki: W Polsce „taki mamy klimat”, że przyjemność kojarząca się z cielesnością należy do sfer zakazanych. Z naszej historii, religii, tradycji dowiadujemy się, że powinniśmy się raczej umartwiać, celebrować smutek niż szukać w życiu przyjemności. A może w obliczu niepewnej przyszłości i wszechobecnego chaosu czas już zmienić złe skojarzenia, które otaczają w naszym kręgu kulturowym przyjemność, i postawić na radość życia tu i teraz. Bo przyjemność nie jest przyszłością, ale doświadczaniem tej właśnie chwili. Przyjemności nie możemy odłożyć na później – zdaje się mówić swoim spektaklem „to come (extended)” gwiazda europejskiej sceny nowego tańca, duńska choreografka Mette Ingvartsen. Kilkunastu jej tancerzy sprawdza jak odnaleźć ekstatyczną przyjemność cielesną w czasach powszechnie dostępnej pornografii i epatowania ciałem w popkulturze i reklamie. To pełna fizycznego wyczerpania, ale i nieokiełznanego wigoru refleksja nad koniecznością wiecznego odnawiania przyjemności, wypracowywania jej wciąż na nowo, i wysiłku (także fizycznego), którego ona wymaga.
koncepcja i choreografia: Mette Ingvartsen
performerzy: Johanna Chemnitz, Katja Dreyer, Bruno Freire, Bambam Frost , Ghyslaine Gau, Elias Girod, Gemma Higginbotham, Dolores Hulan, Jacob Ingram-Dodd, Anni Koskinen, Olivier Muller, Calixto Neto, Danny Neyman, Norbert Pape, Hagar Tenenbaum
zastępstwa: Alberto Franceschini, Maia Means, Manon Santkin
na podstawie przedstawienia to come (2005) przygotowanego i przedstawionego przez: Mette Ingvartsen, Naiara Mendioroz Azkarate, Manon Santkin, Jefta van Dinther, Gabor Varga
światła: Jens Sethzman
opracowanie muzyczne: Adrien Gentizon na podstawie aranżacji muzycznych do spektaklu to come (2005) autorstwa Petera Lenaertsa
scenografia: Mette Ingvartsen & Jens Sethzman
niebieskie kostiumy: Jennifer Defays
dramaturgia: Tom Engels
instruktorzy tańca lindy hop: Jill De Muelenaere & Clinton Stringer
dyrektor techniczny: Hans Meijer
dźwięk: Adrien Gentizon
asystenci produkcji: Elisabeth Hirner & Manon Haase
menedżer zespołut: Kerstin Schroth
produkcja: of Great Investment
koprodukcja: Volksbühne (Berlin), steirischer herbst festival (Graz), NEXT festival / Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), Festival d’Automne (Paris), Les Spectacles vivants – Centre Pompidou (Paris), Dansehallerne (Copenhagen), CCN2 – Centre chorégraphique national de Grenoble, Dansens Hus (Oslo), SPRING Performing Arts Festival (Utrecht), NEXT festival / le phénix scène nationale Valenciennes pôle européen de création.
przy wsparciu: Duński Instytut Kultury w Warszawie, The Flemish Authorities & The Danish Arts Council
premiera: 22 września 2017, steirischer herbst Festival, Graz
11 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z Mete Ingvartsen.
11 października o godz. 19.30: zaPOZNAJmy SIĘ – krótki wstęp do spektaklu to come (extended)
12 października o godz 21.00 turniej, warsztaty i party w rytmach lindy hop
***
W programie 18. edycji Ciało/Umysł także:
Spektakle artystów z Danii, USA oraz Włoch, warsztaty z tańca Lindy Hop i turniej Lindy Hop, spotkania z artystami i nowa propozycja dla widzów festiwalu: zaPOZNAJmy SIĘ, czyli 20-minutowe spotkania wprowadzające, przybliżające widzom kontekst, estetykę i format spektaklu.
Bilety 20-50 zł
Bilety (zwykłe i ulgowe) dostępne na portalu www.ewejsciowki.pl oraz na stronach internetowych i w kasach teatrów, w których grane są poszczególne spektakle.
W specjalnych cenach są dostępne również bilety grupowe (dla minimum 4 lub 10 osób) oraz bilety łączone (na spektakle w ramach jednego wieczoru lub na trzy spektakle solowe).
Bilety grupowe, łączone oraz profesjonalne dostępne są tylko w kasach teatrów.
***
Przekraczając przyjemność
18. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizatorzy: STUDIO teatrgaleria, Międzynarodowe Centrum Kultury Nowy Teatr
Partnerzy: network apap – Performing Europe 2020 w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”, Danish Arts Fundation, Flander State of the Art, Komuna// Warszawa, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.
Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patroni medialni: Chilli Zet, TVP Kultura, Didaskalia, Teatr, Aktivist, Notes na 6 tygodni, In Your Pocket, e-teatr.pl, Teatralia.com.pl, taniecPOLSKA.pl