W ramach polsko austriackiego programu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange oraz Laboratorium Ruchu 2016 Centrum Inicjatyw Artstycznych i Stowarzyszenie „Jest Człowiek” zapraszają na spektakl Anny Nowickiej Stany Wyśnione oraz performans taneczny Daily Madness Tobiasa M. Drangera.
Stany Wyśnione
Projekt Stany Wyśnione jest propozycją wielopoziomowego wykorzystania pracy ze snami i wyobraźnią w praktyce performatywnej. Czórka performerów zabiera widzów w podróż w sferę podświadomości, zagłębiając się w świat zmysłów i wyobraźni, komponując wspólną drogę poprzez jawę i sen, łącząc pracę z wyobrażonym ze świadomymi zabiegami choreograficznymi. Proces śnienia pozwala odkrywać nieprzewidywalne, zaskakujące obrazy, stające się podstawą praktyki ruchowej i stanowiące trzon spektaklu.
Świadoma praca nad „otwieraniem” materiałów sennych umożliwia stworzenie wielowarstwowego spektaklu, w którym rzeczywistość przeplata się z fikcją, a performerzy zwinnie nawigują pomiędzy realnym a wymarzonym, widzialnym a niewidzialnym, przypatrując się swoim dziełom i bawiąc się ze wzrokiem widowni.
W procesie twórczym wykorzystywane są narzędzia ze „Szkoły Wyobraźni” („The School of Images”), takie jak procedura wizualizacji czy „otwierania snów” („dream openingTM”), polegająca na wielopłaszczyznowej pracy z materiałem sennym: z tekstem, narracją, powtarzalnymi wzorcami i pytaniem, które tworzy jego oś kompozycyjną. Drugim podstawowym narzędziem pracy jest „zmiana perspektyw”, czyli metoda przemieszczania się pomiędzy trzema specyficznymi rolami / perspektywami patrzenia: performera, świadka i obserwatora. Te trzy pozycje pozwalają zbliżyć się bądź oddalić od doświadczenia, równocześnie kontekstualizując je dla widza.
Stany Wyśnione poruszają temat intymności doświadczenia i stawiają pytanie o to, co się dzieje w momencie jego upublicznienia. Osobisty materiał ruchowy każdego z performerów zostanie zaprezentowany w swej „prywatnej”, wrażliwej formie, wyrażonej poprzez taniec.Równocześnie, przy pomocy pracy z kamerą, przenośnym projektorem (projekcje nagrywane „na żywo” i rzutowane podczas spektaklu), przenośnymi głośnikami, osobiste doświadczenia senne, stanowiące źródło ruchu, będą amplifikowane i eksponowane jako produkt medialny, oderwany od konkretnej jednostki. Widownia będzie oglądała i doświadczała tańczących na scenie ciał, równocześnie mając dostęp do ich „filmowych” reprezentacji, słuchając zdekonstruowanych, przesuniętych przestrzennie i „uniezależnionych” od rzeczywistych ciał dźwięków. Jednostkowe spotkanie widza z performerami stanie się polem do postawienia pytania o realność doświadczenia i łatwość, z jaką wzrok może zostać zmanipulowany, wymowa gestu zdekonstruowana i przeinaczona a emocje sztucznie wykreowane.
Pomysł: Anna Nowicka
Realizacja: Anna Nowicka, Burkhard Körner, Aleksandra Osowicz, Weronika Pelczyńska
Dramaturgia: Eleonora Zdebiak
Muzyka: Wojtek Urbański
Kostiumy: Kiss the future – Tanja Padan
Strona wizualna: Aleksandra Osowicz
W dialogu z: Bonnie Buckner
Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Przy wsparciu: VARP – PA – Fundusz Wyszehradzki/L1 association (HU); Hayka design store, Centrum w Ruchu
Anna Nowicka – absolwentka eksperymentalnej szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/HZT w Berlinie oraz wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej artystyczne poszukiwania skupiają się na relacji pomiędzy śniącym ciałem a ciałem tańczącym, a zwłaszcza na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. W ramach swojej praktyki zgłębia wielorakie perspektywy patrzenia oraz możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania wszelkich możliwych, z pozoru oku niedostępnych, obrazów. Choreografowanie postrzega jako nieustanne badanie związku i napięcia między procesem twórczym a jego rezultatem (rozumianym także jako poszukiwań produkt uboczny).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Daily Madness
Daily Madness opowiada o walce między neurotycznym przymusem organizacji, otaczającym chaosem i wielkim pragnieniem swobody. Czy doświadczyłeś tego pomiędzy spotkaniami, czasem, rozkładem jazdy? Czy doświadczyłeś szaleństwa codzienności? Proste pragnienie, aby kształtować swój świat, jak i plan dnia, tak, aby można w nim spokojnie się odnaleźć. Performans pokazuje człowieka w biurze otoczonego przez niezliczone przedmioty. Ściany biurowe są jak odbicie jego myśli.
Spektakl Daily Madness w choreografii Draegera zajął drugie miejsce w konkursie za najlepsze niemieckie solo tańca współczesnego.
Tobias M. Draeger urodził się w 1981 roku w Niemczech, studiował aktorstwo i taniec współczesny w Konserwatorium w Wiedniu oraz w SEAD w Salzburgu. Pierwsze doświadczenia zawodowe w dziedzinie tańca i teatru zdobywał u Sebastiana Prantla/ Keitha Johnstone’a i M. Obertscheider w Wiedniu. Największy wpływ na jego drodze artystycznej miała współpraca z Kopergieterey/ Kabinet K. i Wimem Vandekeybusem/ Ultimą Vez. Od 2001 roku pokazuje się w produkcjach teatralnych i filmowych. Prace solowe i w duecie prezentował w Tanzquartier Wien, Linz 09 Festival, w Linz Theater Phoenix, w WUK Kiosk59, Tanzzentrale w Monachium, 12 minmax w Tanzhaus Zürich. W 2008 roku powstały jego pierwsze choreograficzne produkcje obejmujące taniec, teatr, akrobatykę i manipulacje obiektami. W 2010 roku otrzymał nagrodę młodych talentów na festiwalu Szene Bunte Wähne w Wiedniu oraz Interdisciplinary Summer Stipendium na Mousonturm Frankfurt (Circus Artist Juliana Neves and Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B). W roku 2010 rozpoczął kooperację z wietnamskim choreografem Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B. W 2011 roku powstał Stückwerk w ramach stypendium Tanzquartier Wien. Następnie współpracował jako choreograf min. z: Cornelią Luthi (CH), Heleną Waldmann (DE), Kristel van Issum/ T.R.A.S.H Company (NL), Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B (BE), Philippem Reira/ Superamas (AUT/FR). W 2008 roku założył własny kolektyw draeger u.Co działający na pograniczu tańca, teatru i instalacji. „TANZMAGAZIN GERMANY” ogłosił jego solo Daily Madness: THE NEWCOMER OF THE YEAR 2015. Jego
prace były prezentowane w Kammerspiele w Monachium, Tanzquartier Wien, Tanzhaus Zürich, Dock11Berlin, Linz Theater Phoenix, Festival Hiver de Danse, Cultural City of Europe 2014 Riga, NEW Vorst Netherlands itd.
Bilety: 20 zł.
Rezerwacja biletów: cia@cia.wroclaw.pl.
***
Projekt Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange odnosi się bezpośrednio do tytułu spektaklu Tadeusza Kantora, w którym jednym z tematów była relacja na linii artysta – społeczeństwo. Temat jest nadal aktualny i szeroko dyskutowany w kontekście praktyki kuratorskiej, roli instytucji, produkcji artystycznych i samej praktyki twórczej. Wychodząc od rozpoznania Kantora, kuratorzy chcą dotrzeć do zagadnień i tematów współczesnych, aktualnych i stworzyć twórcom przyjazną przestrzeń do tworzenia, dyskutowania i prezentowania własnej sztuki.
Projekt Laboratorium Ruchu ESK 2016 realizowany we współpracy z ESK 2016, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Instytut Austriacki we Wrocławiu, Narodowe Forum Muzyki.
Kurator Laboratorium Ruchu ESK 2016: Adam Kamiński
Zespół kuratorski projektu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange: Anna Królica, Roma Hurey, Adam Kamiński.
Wydarzenie odbywa się pod Patronatem Honorowym Konsula Honorowego Republiki Austrii.
Wydarzenia z udziałem Tobiasa M. Draegera, Cie. Helene Weinzierl, Cie. Elio Gervasi i Clever Team wspierane są z programu INTPA – INTERNATIONAL NET FOR DANCE AND PERFORMANCE AUSTRIA, realizowanego przez Tanzquartier w Wiedniu z funduszy Urzędu Kanclerza Austrii i austriackiego Federalnego Ministertwa Europy, Integracji i Spraw Międzynarodowych.