
Teatr Wielki w Poznaniu, „Przedwiośnie Baletowe”, plakat: materiały promocyjne organizatora
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na pierwsze „Przedwiośnie Baletowe”. Festiwal odbędzie się w dniach 15–25 lutego 2024 roku. Portal taniecPOLSKA.pl wspiera medialnie to wydarzenie.
Festiwal „Przedwiośnie Baletowe” to nowość w repertuarze Teatru Wielkiego w Poznaniu. Ideą projektu jest pokazanie nowych perspektyw tańca i kierunków, w których się rozwija. Festiwal będzie platformą artystycznych kreacji młodych twórców, których łączy świeżość spojrzenia na taniec, młodzieńcza energia i poszukiwanie nowych form ekspresji. Obok debiutów choreograficznych istotnym elementem festiwalu będzie prezentacja choreografii wybitnych artystów o ugruntowanej pozycji. „Przedwiośnie Baletowe” to również nawiązanie do bogatej historii festiwalowej poznańskiego Teatru Wielkiego, a także do tradycji miasta w dziedzinie tańca – to tutaj narodziły się wielkie osobowości baletu klasycznego, tańca współczesnego i choreografii, które po dziś dzień inspirują i są uznawane za autorytety.
Festiwal otworzy spektakl Spectrum 02 – debiuty choreograficzne tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. W tym projekcie dziewięcioro artystów zespołu baletowego nie tylko tańczy i realizuje się w roli choreografów, ale też przygotowuje strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobiera muzykę, kostiumy etc. Takie podejście do spektaklu otwiera przed nimi nowe ścieżki kariery i pozwala odkryć nieznane dotąd formy ekspresji, nie tylko na scenie. Ubiegłoroczna edycja Spectrum pokazała, że kreatywność tancerek oraz tancerzy potrafi zaskoczyć i zachwycić publiczność. W programie festiwalu znalazł się również tryptyk baletowy BER, który poznańska publiczność po raz pierwszy zobaczy na wyremontowanej scenie teatru. Zaprezentowanie w jednym spektaklu prac Roberta Bondary, Martynasa Rimeikisa oraz ikony współczesnej choreografii, Alexandra Ekmana, z pewnością wzbudzi emocje widzów. Oprócz wydarzeń z udziałem Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, w ramach „Przedwiośnia Baletowego” pojawią się gościnnie zespoły z Polski i zagranicy. Zobaczymy stworzony w tym sezonie artystycznym przez Krzysztofa Pastora Juniorski Zespół Polskiego Baletu Narodowego (PBN Junior), skupiający najbardziej utalentowanych młodych tancerzy, a także KOMOCO – projekt Sofii Nappi, choreografki, której talent i unikalny język choreograficzny docenia publiczność na całym świecie oraz jurorzy prestiżowych konkursów. Zespół kierowany przez Sofię Nappi zaprezentuje spektakl Pupo, którego premiera miała miejsce zaledwie miesiąc przed pokazem na poznańskim festiwalu. Pierwszą edycję „Przedwiośnia Baletowego” zamknie spektakl Łabędzie, wyróżniony nagrodą publiczności FEDORA 2023. Zaangażowani w realizację spektaklu tancerze niewidomi, słabowidzący oraz poruszający się alternatywną motoryką przeniosą widzów do świata, gdzie liczy się wrażliwość, wzajemne zrozumienie, autentyczność i odwaga w wyrażaniu siebie.
Mamy wielką nadzieję, że festiwal wpisze się na stałe w coroczny repertuar poznańskiej sceny i przeniesie nas w świat tańca – pełnego pasji, innowacji i inspiracji, sprawiając, że taniec i balet będą bliższe i bardziej przystępne dla naszych widzów niż kiedykolwiek.
– mówi Robert Bondara, choreograf i kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy Junior, „Juvenalia”, fot. Ewa-Krasucka (dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego Opery Narodowej
KOMOCO, „Pupo” – chor. Sofia Nappi, fot. Thomas Schermer
KOMOCO, „Pupo” – chor. Sofia Nappi, fot. Thomas Schermer
KOMOCO, „Pupo” – chor. Sofia Nappi, fot. Thomas Schermer
KOMOCO, „Pupo” – chor. Sofia Nappi, fot. Jeanette Bak
Teatr Wielki w Poznaniu, „BER” – tryptyk baletowy Bondara / Ekman / Rimeikis, fot. Materiały własne organizatora
Teatr Wielki w Poznaniu, „BER” – tryptyk baletowy Bondara / Ekman / Rimeikis, fot. Materiały własne organizatora
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu „BER” – chor. Robert Bondara, Alexander Ekman, Martynas Rimeikis. Fot. Maciej Zakrzewski
Teatr Wielki w Poznaniu, „Łabędzie”, fot. Materiały własne organizatora
Program festiwalu „Przedwiośnie Baletowe”
SPECTRUM 02
czwartek, 15 lutego 2024, godz. 19.00
Po raz drugi tancerze i tancerki Teatru Wielkiego w Poznaniu staną przed możliwością zrealizowania samodzielnego projektu choreograficznego. Drugi, a zarazem pierwszy, ponieważ tym razem Spectrum zostanie zaprezentowane na wyremontowanej scenie pod Pegazem, co na pewno stworzy dodatkowe wyzwania, ale również przysporzy twórcom i widzom wielu artystycznych wrażeń. Podobnie jak poprzednio, realizacją projektu zajmują się tancerze. Jak podkreślają młodzi choreografowie, ten wieczór to wyzwanie, możliwość rozwoju, zdobywanie doświadczenia, rozwijanie kreatywności, ale również refleksja, podróż, pogłębianie relacji oraz wspólna praca.
W tym roku Spectrum stało się częścią „Przedwiośnia Baletowego”, festiwalu organizowanego przez Teatr Wielki w Poznaniu. Występujące w nazwie wydarzenia „przedwiośnie” – jako uzupełniająca pora roku – charakteryzuje się wieloma intensywnymi przemianami w przyrodzie. Organizatorzy wydarzenia mają nadzieję i głęboko wierzą, że ten wieczór choreograficzny pozwoli dostrzec intensywność tych przemian wśród tancerzy, a w przyszłości pozwoli rozwinąć się im nie tylko choreograficzne, ale również na innych polach, dzięki umiejętnościom, które nabyli tworząc takie projekty.
Przed spektaklem, o godz. 18.15 zaplanowano choreoDIY – rozmowę z twórcami spektaklu Spectrum 02.
Juvenalia – gościnny spektakl Polskiego Baletu Narodowego Junior
niedziela, 18 lutego 2024, godz. 18.00
W sezonie 2023/24 Polski Balet Narodowy sięgnął po dodatkową dawkę energii w osobach dziesięciorga młodych tancerzy, tegorocznych wychowanków szkół baletowych. Dzięki wsparciu MKiDN realizowany jest projekt PBN Junior. Nowa inicjatywa Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, jest próbą wypełnienia luki, jaka powstaje pomiędzy owocami pracy szkół baletowych a oczekiwaniami polskich scen teatralnych. Juniorzy, głównie wychowankowie polskich szkół baletowych, otrzymują specjalną opiekę pedagogiczną doświadczonych artystów PBN, biorą udział w przedstawieniach zespołu, mają również zapewnione warsztaty mistrzowskie prowadzone przez zaproszonych baletmistrzów zagranicznych. W miarę upływu czasu będą mieli szansę dołączenia do zespołu PBN lub starania się o angaż w innych teatrach.
PBN Junior w sezonie 2023/24: Maria Grzymała, Julia Skubis, Paweł Dobrzyński i Cezary Szlachta – absolwenci Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie; Weronika Gałązka i Maciej Duda z OSB im. Janiny Jarzynówny-Sobczak w Gdańsku; Kamila Lechowska i Mikołaj Spiżewski z OSB im. Feliksa Parnella w Łodzi; Łucja Ulbrych, która uczyła się w szkołach baletowych Warszawy i Gdańska, ale zakończyła szkolenie w prywatnej Szkole Tańca i Baletu ,,Piruecik” w Warszawie; a wreszcie ich włoski rówieśnik Roberto Olivieri – absolwent Szkoły Baletowej Opery Rzymskiej. Opiekę pedagogiczną nad zespołem sprawują: Dawid Trzensimiech i Irina Wasilewska.
Juvenalia – wieczór baletowy
premiera 24 listopada 2023, Teatr Wielki – Opera Narodowa
Eine Kleine Nachtmusik
choreografia: Antonio Lanzo
muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Antonio Lanzo
projekcje: Claire Barrow
obsada: Kamila Lechowska (Dziewczyna), Paweł Dobrzyński (Chłopak) oraz tancerze PBN Junior
Beztroska choreografia Antonia Lanza opowiada o wydarzeniach z urodzinowego przyjęcia niespodzianki zorganizowanego dla pewnej młodej dziewczyny. Ta wyjątkowa uroczystość, wypełniona tańcami, żartami i zabawami, jest swoistym hołdem dla uroku i prostego piękna muzyki Mozarta.
The End of All Our Exploring
choreografia: Gianni Melfi
muzyka: Max Richter
kostiumy: Gianni Melfi
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą: Weronika Gałązka i Maciej Duda
Nie ustaniemy w poszukiwaniach,
A kresem wszelkich naszych poszukiwań
Będzie dojście do punktu wyjścia
i poznanie tego miejsca po raz pierwszy.
[z Little Gidding T. S. Eliota / K. Boczkowski]
Srebrne jezioro (z baletu Kurt Weill)
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: Kurt Weill (Es ist keine Spur z Der Silbersee)
kostiumy: Maciej Zień
światła: Paweł Jasiński
Tańczą: Paweł Dobrzyński i Mikołaj Spiżewski
Finałowa sekwencja z opery Weilla i Brechta mówi o dwóch mężczyznach, którzy nie znajdują społecznej akceptacji. Przynależą do przeciwnych obozów, a mimo to łączą ich więzy przyjaźni. Uciekają więc ku lepszej przyszłości poprzez cudownie zamarznięte wiosną jezioro. W choreografii Krzysztofa Pastora ta scena symbolizuje emigracyjną ucieczkę przed narastającym niebezpieczeństwem. Znamienne, że krótko po premierze Srebrnego jeziora kompozytor opuścił Niemcy na zawsze.
A Blurry Reflection
choreografia: Kristóf Szabó
muzyka: Edward Elgar (Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85)
kostiumy: Marta Fiedler
światła: Tomasz Fabiański
Tańczą: Weronika Gałązka, Maria Grzymała, Kamila Lechowska, Julia Skubis, Roberto Olivieri, Cezary Szlachta
Inspiracją dla Kristófa Szabó było zjawisko starzenia się, demencji oraz związanej z tym frustracji. Patrząc na osoby starsze, zastanawiamy się często, jakie historie kryją ich wysłużone ciała – w przeszłości piękne i sprawne. Być może ta choreografia jest zbiorem rozmazanych wspomnień osoby, która nie poznaje już siebie samej w lustrze…
Juvenalia
choreografia: Krzysztof Pastor
muzyka: John Adams (The Chairman Dances)
kostiumy: Emil Wysocki
światła: Paweł Jasiński
Tańczy: PBN Junior
Krzysztof Pastor stara się przełamać naturalną wciąż skromność, nieśmiałość i niepewność uczestników naszego projektu PBN Junior, tworząc specjalnie dla nich zespołową choreografię zatytułowaną Juvenalia. Konfrontuje ich z dynamiczną muzyką Johna Adamsa, eksponując czystą radość tańca i młodzieńczą energię.
Przed spektaklem, o godz. 17.15 zaplanowano choreoDIY – pokaz tworzenia choreografii na żywo, który poprowadzi Robert Bondara, Kierownik Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie biletowej Teatru.
Pupo – KOMOCO / Sofia Nappi
wtorek, 20 lutego 2024, godz. 19.00
KOMOCO / Sofia Nappi
W języku włoskim „pupo” odnosi się zarówno do słowa „dziecko”, jak i do słowa „kukiełka”. Nowe dzieło Sofii Nappi jest inspirowane Pinokiem, czyli drewnianą marionetką, która bardzo chciałaby stać się prawdziwym chłopcem. Autorka skupia się w nim na metamorfozie kukiełki – na tym, jak przebiega jej powolna przemiana z jednej postaci w drugą; oraz na tym, jak naiwne dziecko dorasta i nie pozwala już innym sobą manipulować. Znana na całym świecie książka dla dzieci Carlo Collodiego zainspirowała młodą włoską choreografkę do stworzenia nowoczesnej opowieści o dorastaniu, w której skojarzenia budzą także baśniowe postaci, jak lis i kocur, gadający świerszcz i błękitna wróżka.
Język tańca Sofii Nappi łączy w sobie dziki, luźny styl tańca izraelskiego, jaki znamy z języka ruchowego GaGa Ohada Naharina i z twórczości Hofesha Shechtera, z elementami breakdance, takimi jak locking lub popping, przypominającymi gwałtowne ruchy lalki. Za pomocą drobnych gestów i migotliwych motywów przewodnich, osadzonych w często przedstawianej, niepohamowanej chęci bycia w ruchu, charakterystycznej dla młodego człowieka, choreografka nawiązuje do rozwoju osobistego i zyskiwania świadomości. Niewinne, ciekawskie dziecko budzi się do życia w świecie, spotyka ludzi i bawi się z nimi, testując granice. Bohater napotyka pierwsze pokusy, takie jak chciwość, w swojej naiwności, zostaje oszukany, godzi się z samym sobą i ostatecznie odkrywa moc przebaczenia. Dzięki zyskanej świadomości i pomocy głównych bohaterów, Pinokio odnajduje siebie. Choreograficznie ten moment realizuje się, kiedy jednostka łączy się z grupą przy muzyce przypominającej mantrę, która symbolizuje moment transformacji.
Silnie zrytmizowany kolaż muzyczny, do którego tańczy Pinokio, obejmuje rozmaite elementy od folklorystycznego brzmienia gitary po podniosłe, mistyczne dźwięki. Na koniec melancholia pamięci rozbrzmiewa delikatnym nokturnem Chopina. Nappi nie uprawia pantomimy, lecz włącza do swojego tańca minimalistyczne obrazy – szalone drżenia marionetki, manipulowanie nią poprzez pociąganie za sznurki, błyskawicznie rosnący nos, uwodzicielskie kroki tanga czy ruchy zwierząt. Białe maski, które w tajemniczy sposób pojawiają się i znikają na twarzach bohaterów, nawiązują do stereotypów i krytyki społecznej starej włoskiej komedii dell’arte. Mocne, nastrojowe oświetlenie tworzy atmosferę dla głównego bohatera oraz wszystkich postaci, które wpływają na jego los.
Pupo zostało stworzone z myślą o dorosłych, jednak z pewnością dostarczy rozrywki i refleksji osobom w każdym wieku. Choreografka traktuje historię przemienionej drewnianej kukiełki, jak trwającą całe życie próbę stania się najlepszą wersją siebie. Nigdy nie powinniśmy zapominać o dziecku tkwiącym w nas samych oraz o niepohamowanym pragnieniu tańca, jakie kiedyś mieliśmy. „Drewno, z którego wycięto Pinokia, to humanitas – człowieczeństwo” – tak powiedział włoski filozof Benedetto Croce o ikonicznej postaci małej drewnianej kukiełki, która tak bardzo pragnęła być chłopcem.
Dyrektor artystyczny i choreografia: Sofia Nappi we współpracy z tancerzami
Tancerze: Arthur Bouilliol, Leonardo de Santis, Gregorio Dragoni, Glenda Gheller, India Guanzini Paolo Piancastelli, Julie Vivès
Kostiumy: Judith Adam
Asystent choreografa: Adriano Popolo Rubbio
Światła: Alessandro Caso
Sound design: Ed Mars i Sofia Nappi
Tour management: ecotopia dance productions
Pupo to efekt współpracy Burghof Lörrach (D), Danse Danse Montréal (Kalifornia), ecotopia dance Productions (D), Escher Theatre (L), KOMOCO / Sofia Nappi (I), MART Foundation (USA), ROXY Ulm (D) , Sosta Palmizi (I), Tanz Köln (D), Theatre Winterthur (CH), Tollhaus Karlsruhe (D).
Przed spektaklem, o godz. 18.15 zaplanowano choreoDIY – rozmowę z Adriano Popolo Rubbio z projektu KOMOCO.
BER – tryptyk baletowy
Bondara / Ekman / Rimeikis
czwartek, 22 lutego 2024, godz. 19.00
BER – energia współczesnego tańca. Jeden z najważniejszych spektakli baletowych ostatnich lat, którego premierę online obejrzało przeszło 20 tysięcy widzów. Trzech choreografów, trzy wizje ruchu, trzy odsłony współczesności, jedno pytanie: czym jest taniec? Poznaj genotyp współczesności!
B jak Bondara Robert – znaczące nazwisko na scenie tanecznej, jego prace choreograficzne są pokazywane na najważniejszych festiwalach tańca w Polsce i za granicą. E jak Ekman Alexander – gwiazda współczesnej choreografii, współpracował z ponad czterdziestoma zespołami na całym świecie. R jak Rimeikis Martynas – najbardziej uznany choreograf młodego pokolenia na Litwie. BER jak mechanizm odnowy DNA. Jak dawka nowej energii. Jesteśmy częścią tańczącego świata – pisano po spektaklu – sprawdźmy to wspólnie!
Wykonawcy: Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Łabędzie
sobota, 24 lutego 2024, foyer I piętra, godz. 19.00
niedziela, 25 lutego 2024, foyer I piętra, godz. 18.00
Łabędzie, spektakl teatru tańca stworzony we współpracy z tancerzami niewidomymi, słabowidzącymi oraz poruszającymi się alternatywną motoryką, który Teatr Wielki w Poznaniu zaprezentował w październiku 2022 roku, poruszył serca, zachwycił publiczność i świat mediów. Spektakl stworzyły osoby niezwykle kreatywne, z którymi podjęto dialog ze skodyfikowaną formą tańca klasycznego, poszerzając ją dzięki wyobraźni twórców i czyniąc bardziej dostępną. Projekt został doceniony za granicą i wyróżniony przez międzynarodowe audytorium nagrodą publiczności w prestiżowym konkursie FEDORA (luty 2023).
Dyrekcja teatru zastrzega możliwość zmian w repertuarze, obsadach, terminach i formie wydarzenia.
Więcej: https://opera.poznan.pl/pl/
Teatr Wielki w Poznaniu, „Przedwiośnie Baletowe”, afisz z programem, plakat: materiały promocyjne organizatora
Patroni medialni sezonu 2023/2024 w Teatrze Wielkim w Poznaniu (logotypy)
„Ruch muzyczny” (logotyp)
Polskie Radio / dwójka - logotyp
taniecPOLSKA.pl (logotyp)
„TANIEC” (logotyp)